שתף קטע נבחר

תלונה בהאג לפני הביקור בישראל: "הנשיא רוצח המונים"

משפחות של פיליפינים שנהרגו במלחמה האכזרית נגד סוחרי הסמים הגישו תלונה לבית הדין הבינלאומי. הן מאשימות את הנשיא רודריגו דוטרטה בהרג המוני ופשעים נגד האנושות: "אזרחים הוצאו להורג". הדובר שלו דוחה את התלונה: "פרשנו מהאג"

משפחות של שמונה פיליפינים שנהרגו ב"מלחמה נגד הסמים" שמנהל הנשיא רודריגו דוטרטה הגישו נגדו תלונה בהאג. המשפחות מאשימות את נשיא הפיליפינים ברצח ובפשעים נגד האנושות.

רודריגו דוטרטה. פעם הסכים "להירקב בכלא" (צילום: AP) (צילום: AP)
רודריגו דוטרטה. פעם הסכים "להירקב בכלא"(צילום: AP)

משפחות ההרוגים קוראות להעמיד לדין את דוטרטה על הרבבות שנרצחו מאז שעלה לשלטון, במלחמה אכזרית נגד הסחר בסמים. לטענתם בחלק מהמקרים שוטרים הוציאו להורג אזרחים "ללא בושה" ולא נענשו. המתנגדים למערכה שמנהל דוטרטה אומרים שהם "נרדפים", ושהתלונות שהגישו משפחות הקורבנות לא הגיעו לשום מקום.


את הפנייה להאג הובילו פעילי זכויות אדם, כמרים וחברי קהילות עניות. העניים שחיים בערים סבלו יותר מכולם בשנתיים שבהן נהרגו יותר מ-4,400 אזרחים. "לדוטרטה יש אחריות אישית לפקודה שניתנה למשטרה לבצע הרג המוני", אמר נרי קולמנארס, עורך דין שמייצג את המשפחות.

בעידן דוטרטה בתי הסוהר מלאים עד אפס מקום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בעידן דוטרטה בתי הסוהר מלאים עד אפס מקום(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

דוטרטה מתעקש שהורה למשטרה לירות רק לצורך הגנה עצמית. הוא השתלח במתנגדיו, ולא הראה צער על מי שמת במבצע הנרחב. בנאום לאומה בחודש שעבר אמר שהמלחמה בסמים צריכה להמשיך להיות "מפחידה וחסרת פשרות". בניגנו דוראנה, דובר המשטרה הלאומית, אמר שהפקודה היחידה שנתן דוטרטה למשטרה הייתה "לנהל מלחמה נגד הסמים והפשע בגבולות החוק".

 

התלונה שהוגשה בהאג מגיעה אחרי תלונה דומה שהוגשה באפריל 2017 על ידי עורך דין פיליפיני, שקיבלה תמיכה של שני פוליטיקאים מהאופוזיציה. בחודש פברואר התחיל בית הדין בהאג בבדיקה ראשונית של הנושא. ארגוני זכויות אדם מאמינים שמניין הקורבנות גבוה בהרבה מזה שהמספר שסיפקה המשטרה. לטענתם השוטרים נוהגים להוציא להורג חשודים בשימוש בסמים, וסוחרי סמים "זעירים" אחרי עבודה מודיעינית שטחית למדי. המשטרה דחתה את הטענה הזו.

 

 

מחאה קזון סיטי משפחות של הרוגים במלחמה ב סמים ב פיליפינים רודריגו דוטרטה  (צילום: shutterstock)
"רוצים צדק". פעילים ומשפחות הרוגים בקזון סיטי(צילום: shutterstock)

מחאה קזון סיטי משפחות של הרוגים במלחמה ב סמים ב פיליפינים רודריגו דוטרטה  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
  

בית הדין הפלילי הבינלאומי פועל משנת 2002 בכפוף לאמנת רומא. הדובר של דוטרטה, הארי רוקה, אמר שהתלונה שהוגשה חסרת ערך מכיוון שהפיליפינים כבר לא חברים באמנת רומא. בחודש מרס הודיע דוטרטה על פרישה מהאמנה, וטען שבהאג מנסים להציג אותו כאיש "אכזר וחסר לב שמפר זכויות אדם".

 

דוטרטה גם איים על התובעת הראשית בהאג, פאטו בנסודה, שאם היא תגיע לפיליפינים הוא יעצור אותה והיא תילקח לחקירה. הוא הבטיח שישכנע חברות אחרות לפרוש מבית הדין הבינלאומי. בתחילת כהונתו זלזל דוטרטה בבית הדין ואמר שיהיה מוכן לעמוד למשפט ו"להירקב בכלא". אחרי הטענות הקשות נגדו הוא כבר נשמע אחרת.

דוטרטה בפגישה עם דונלד טראמפ (צילום: AP) (צילום: AP)
דוטרטה בפגישה עם דונלד טראמפ(צילום: AP)
 

חברי אופוזיציה בפיליפינים אומרים שהפרישה של דוטרטה מאמנת רומא אינה חוקית בגלל שנעשתה ללא אישור הסנאט. חברי אופוזיציה ופעילי זכויות אדם קראו לבית המשפט העליון במנילה לבטל את החלטתו של דוטרטה. ארגונים משפטיים אומרים שבלי קשר לפסיקת בית המשפט דוטרטה לא מוגן מאפשרות של העמדה לדין מכיוון שפשעיו לכאורה היו בתקופה שבה הפיליפינים עדיין הייתה חברה בהאג.

 

בית הדין בהאג הוא המוצא האחרון להפעלת סמכות שיפוטית אם מדינות לא מסוגלות - או לא רוצות - לחקור פשעים. דוברו של דוטרטה אמר שזה לא המצב בפיליפינים. עורכת דין שמייצגת את משפחות ההרוגים אמרה שהפנייה להאג נעשתה מכיוון שכנשיא מכהן לדוטרטה יש חסינות מהעמדה לדין בארצו.

 

ביום ראשון יגיע דוטרטה לביקור בישראל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
רודריגו דוטרטה. פעם הסכים "להירקב בכלא"
צילום: AP
מומלצים