מורשת קרב בכיתה: 54% מהמורים חוו אלימות בשנה החולפת
ניבולי פה, העלבות בוואטסאפ, סטירות, אגרופים ובעיטות: סקר לרגל פתיחת השנה מצביע על קשיי עובדי ההוראה אל מול המשך הפגיעות מצד תלמידים. במגזר הדתי חלה עלייה בדיווח על מקרים אלימים. תוכניות במשרד החינוך אינן רלוונטיות, וידי המנהלים כבולות: "תלמידים אלימים צוחקים לנו בפרצוף"
שנת הלימודים תשע"ט נפתחה היום (א'), ויותר מ-2.3 מיליון תלמידים פקדו את בתי הספר וגני הילדים ברחבי הארץ. לרגל החזרה ללימודים מפרסם ארגון המורים העל-יסודיים את הסקר השנתי המדרג את "מדד האלימות" במערכת החינוך. הסקר מצביע על יציבות בשיעור האלימות כלפי מורים בבתי הספר, לצד שינויים משמעותיים בדפוס התופעה ובמאפייניה.
לפי ממצאי הסקר, שנערך באחרונה בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה בהשתתפות 400 מורים, 54% מהם דיווחו כי חוו אלימות מסוג כלשהו בשנת הלימודים שחלפה. 76% מהם נתקלו ב"חוצפה ובסירוב לקיים הוראות מצד תלמידים". בסך הכל דיווחו 87% מהמורים כי חוו או היו עדים לסוג כלשהו של אלימות בבית הספר.
עוד עולה כי 58% מהמורים נתקלו ב"ניבולי פה, קללות ותנועות יד מגונות לעבר המורים". בנוסף, 27% דיווחו כי היו עדים לפגיעה ברכוש של מורים במוסד החינוכי שבו הם לומדים ו-25% נתקלו בביטויים של פגיעה פיזית במורים אחרים.
עם זאת, במדדים אלו לא נרשמו שינויים משמעותיים לעומת תקופות מחקר קודמות. המורים דיווחו בסקר כי הפגיעות העיקריות שהיו עדים להן כללו דחיפות, סיבובי יד, ואף סטירות לחי. מורים דיווחו גם על מתן אגרופים ובעיטות.
"האלימות בבתי הספר מחריפה. מורים נפגעים, תלמידים נפגעים, והמערכת עדיין לא נוקטת צעדים משמעותיים כדי לשנות את המגמה הרעה", אמר יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז. "ארגון המורים קורא לממשלה ליישם את תוכניתו לשמירה על המורים בישראל ולהעביר את החוק שיזם הארגון להעלאת מעמד המורה לזה של עובד ציבור, תוך הפעלת יד קשה אל מול מי שיפגע במורים בישראל".
אחת המגמות המרכזיות שעולות מן הסקר היא ירידה בדיווח על מקרים אלימים במגזר הערבי לצד עלייה במגזר הדתי. 50% ממורי הממלכתי-דתי שהשתתפו בסקר דיווחו על אלימות שהופנתה כלפיהם מצד תלמידים, לעומת 43% בסקר שנערך ב-2017.
במגזר הערבי דיווחו 43% מהמורים על אלימות מצד תלמידים, לעומת 49% בסקר הקודם. עם זאת, לפי הסקר נרשמה במגזר הערבי עלייה בדיווח על פגיעות רכוש בבתי הספר.
מדד נוסף שבו נרשמה עלייה: פגיעה במורה באמצעות האפליקציה וואטסאפ. לפי הסקר, 15% מהמורים חוו פגיעה מצד אחד התלמידים דרך הוואטסאפ, עלייה של 5% לעומת הסקר הקודם.
"עורכי דין ולחצים להחזרת התלמיד האלים"
השנה החולפת כללה כמה אירועים אלימים, שחלקם אף הובילו להשבתה של מוסדות חינוך. כך למשל, ברחובות הושבתו הלימודים בדצמבר בעקבות אירוע אלים נגד מנהלת בית ספר, בינואר תועדה אם לתלמידה תוקפת את המורה של בתה בבית ספר בירושלים, במרץ תקף תלמיד ביישוב בענה את מנהל בית ספרו, באפריל הכה תלמיד מתיכון בתל אביב עובד בקפטריית בית הספר וביוני נחקר תלמיד מבאר שבע בחשד שנגח בראשה של מורתו.
ואולם, בדיקה של תוכניות הלימוד באתר השירות הפסיכולוגי של משרד החינוך (שפ"י), שאמון על הטיפול בנושא, מעלה כי תוכניות ההתערבות לטיפול בתופעה אינן מעודכנות ברובן. תוכנית ההתערבות שהוצגה בעמוד תוכניות ההתערבות שבאתר היא מ-2007, לצד תוכנית וירטואלית מ-2018 ותוכנית מ-2015. בנוסף, מבדיקת חוזרי המנכ"ל הרלוונטיים בנושא עולה כי בפני התלמיד מדרג רחב של אפשרויות לערער על עונש בעקבות מקרה אלימות במוסד החינוכי.
"אני מדווח על ידי מנהלים על אלימות בין תלמידים לבין עצמם, בין תלמידים למורים וגם בין הורים למורים", אומר מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. "בתי הספר הם בבואה של החברה הישראלית, שהיא חברה מאוד אלימה, מפחידה, בוטה וקשה שמהר מאוד 'נדלקת', ומכיוון שהתלמידים באים מהחברה הישראלית ולא מהמאדים - זו התוצאה".
לפי הסקר, 33% מהמורים דיווחו כי אינם מקבלים תמיכה ממשרד החינוך באשר למעמדם מול התלמידים, או שהם מקבלים אותה במידה מועטה. לדברי לוי, אחד הגורמים המרכזיים לבעיית האלימות בבתי הספר היא היעדר הסמכויות של המנהלים. "משרד החינוך התהדר בכך שהוא מטפל בבעיית האלימות, אבל לצערי מדובר רק במילים. למנהלים אין הרבה סמכויות ענישה כלפי התלמידים, וזו האמת.
"גם כאשר מנהל מגיע למצב של אלימות, והמועצה הפדגוגית מחליטה לסלק את התלמיד מבית הספר, מנהל המחוז יכול להטיל וטו על ההחלטה והתלמיד יחזור לבית הספר. סמכות בתי הספר נפגעת. לעיתים מופעלים על מנהל המחוז לחצים מצד ההורים, כולל עורכי דין. הידיים שלנו, המנהלים, כבולות. אין לנו בפועל שום יכולת לסלק תלמידים אלימים מבתי הספר. פשוט צוחקים לנו בפרצוף. אין למנהלים כיום שום אוטונומיה בבתי הספר, וזו התוצאה. אני קורא למשרד החינוך להחזיר לנו את סנקציות הענישה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך רואה בחומרה כל גילוי אלימות, מכל סוג וכלפי כל אדם, ופועל בנחישות ובאפס סובלנות בכל אירוע. אלימות היא אלימות, גם אם אין בה הרמת יד אלא שיימינג או בריונות רשת, ובכלל זה חרמות ויחס משפיל, הן כלפי תלמידים והן כלפי עובדי הוראה. משרד החינוך גיבש שורה של תוכניות מערכתיות לכל סוג של אלימות, ובכלל זה תוכניות למניעת אלימות ולהרחבת תחושת המוגנות של כל מי שבא בשערי מוסדות החינוך.
"התוכניות כוללות צוותי טיפול מחוזיים, הרחבת סמכויות המאבטח, מדרג תגובה חדש כלפי תלמידים שנהגו באלימות, הוצאת צווי הרחקה כלפי הורים שנהגו באלימות ועוד. עמדת משרד החינוך היא להגיב בחומרה לכל מקרה של פגיעה בעובד הוראה, תוך קיום הליך הוגן ומידתי עם התלמיד המעורב או הוריו, ותוך ליווי אישי ומשפטי של עובד ההוראה".
במשרד מונים כמה צעדים שנעשו בתחום, ובהם החמרת הענישה נגד תוקפי עובדי הוראה, הרחבת סמכויות המאבטח וליווי מורים שנפגעו. בנוסף, אומרים במשרד, נבחן בימים אלו מדרג תגובה כלפי תלמידים אלימים. עם זאת, באשר לצעדים הקונקרטיים לטיפול בתופעה בשנת הלימודים הקרובה, כמו גם ביחס לתקציב שיוקצה לטובת המאבק באלימות במערכת החינוך, בחר המשרד שלא להגיב לשאלות ynet.