שתף קטע נבחר

זמר המלחמות של רוסיה הלך לעולמו

רוסיה מתאבלת על מותו של יוסיף קובזון, זמר נערץ וחבר פרלמנט יהודי. הוא התפרסם בזכות שירים פטריוטיים והופיע לחיילים במזרח התיכון, סייע לשקם את יחסי ישראל-בריה"מ ונענש בסנקציות של המערב. קובזון כונה "סינטרה הסובייטי" והעריץ את הזמר האמריקני. כשרצה להופיע איתו זה נגמר בקללות

יוסיף קובזון, זמר ופוליטיקאי רוסי שכונה "פרנק סינטרה הסובייטי", הלך היום (ה') לעולמו בגיל 80. קובזון היה אחד הזמרים הרוסים הנערצים במאה ה-20, והיה ידוע גם במאמציו לשחרר בני ערובה ושבויי מלחמה.

  

קובזון נולד ב-1937 למשפחה יהודית ענייה באזור דונבאס באוקראינה. כשהיה בן עשר זכה בתחרות כישרונות והופיע עם מקהלת ילדים בקרמלין בפני סטאלין. הקריירה הבוגרת שלו התחילה ב-1959 והלהיט הראשון שלו היה בתחילת שנות השישים – "קובה אהובתי", לאור המשבר עם ארה"ב. לשיא הפופולריות שלו הגיע בשנות השבעים והשמונים. קובזון הקליט יותר מ-1,500 שירים ואלבומיו נמכרו בעשרות מיליוני עותקים.

 

 

יוסיף קובזון זמר ו פוליטיקאי רוסי הלך לעולמו רוסיה (צילום: רויטרס)
יוסיף קובזון. 13 שעות על הבמה ביום אחד(צילום: רויטרס)
הזמר היהודי החזיק בשיא עולם על מספר הופעות ביום אחד – 12 הופעות, יותר מ-13 שעות על הבמה. קובזון חלם להופיע עם פרנק סינטרה, שאותו העריץ. אך כשהזמר האמריקני דרש שגורבצ'וב ישלח לו הזמנה בכתב ידו, ושההופעה תהיה בכיכר האדומה במוסקבה, קובזון השיב לו מכתב עם קללה בת ארבע אותיות.

 

כמו סינטרה גם סביב קובזון היה שמועות שהוא מקורב לעבריינים וארגוני פשע. קובזון דחה את השמועות ואמר שהוא פשוט פגש טיפוסים מפוקפקים במהלך הקריירה הארוכה שלו. ב-2003 בית משפט בשווייץ הקפיא נכסים של קובזון בבנק שווייצרי והחרים 750 אלף דולר. לטענת בית המשפט מדובר בהלבנת הון של ארגון פשע.

יוסיף קובזון זמר ו פוליטיקאי רוסי הלך לעולמו רוסיה (צילום: רויטרס)
מקבל עיטור גבורה מפוטין(צילום: רויטרס)
 

קובזון היה מזוהה עם הממסד הסובייטי. קול הבריטון הקטיפתי שלו ריגש את הקהל עם שירים מיליטריסטיים כמו "יום הניצחון", ולהבדיל עם בלדות ליריות או שירי עם יהודים ("הבה נגילה" למשל"). שום מופע גדול בחגים הלאומיים של רוסיה לא היה שלם בלעדיו. קובזון שר את שיריו הפטריוטיים לחיילים הסובייטים באפגניסטן בשנות השמונים, ולחיילים הרוסים בסוריה ב-2016.

 

ב-1989 נבחר קובזון לראשונה לפרלמנט הסובייטי מטעם המפלגה הקומוניסטית. באותה שנה, כבכיר בקהילה היהודית, סייע לשקם את יחסי ישראל וברית המועצות שנותקו אחרי מלחמת ששת הימים. בהמשך הצטרף למפלגתו של פוטין, "רוסיה המואחדת". מ-1997 הוא כיהן בדומה, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, והיה תומך נלהב של פוטין והקרמלין.

יוסיף קובזון זמר ו פוליטיקאי רוסי הלך לעולמו רוסיה (צילום: AFP)
סייע לשקם את יחסי ישראל וברית המועצות(צילום: AFP)
 

קובזון היה תומך נלהב של סיפוח חצי האי קרים ב-2014. שנה אחר כך, כשהופיע בשטח של הבדלנים הפרו רוסים במזרח אוקראינה, האיחוד האירופי הטיל עליו סנקציות. קייב הוסיפה אותו לרשימה השחורה על עמדתו החד צדדית בסכסוך. ארה"ב אסרה להנפיק לו ויזה.

 

הזמר וחבר הפרלמנט סיפר שתיווך במגעים בין כוחות הביטחון למחבלים הצ'צ'נים שהשתלטו על תיאטרון ברוסיה ב-2012, והחזיקו 800 בני ערובה. קובזון סיפר שהצליח לשחרר חמישה בני ערובה. 130 צופים נהרגו כשהכוחות המיוחדים של רוסיה ריססו גז בבניין כדי לנטרל את המחבלים.

יוסיף קובזון זמר ו פוליטיקאי רוסי הלך לעולמו רוסיה (צילום: AP)
חלק בלתי נפרד מחגיגות השנה החדשה(צילום: AP)
  

כמה דורות של רוסים האזינו לשיריו של קובזון, אורח קבוע בחגיגות השנה החדשה בטלוויזיה הממלכתית של רוסיה. "קולו בקע מכל חלון, אי אפשר היה לחגוג את ערב השנה החדשה בלעדיו", נכתב לזכרו באתר "וסטי". פוטין שלח תנחומיו למשפחתו ואמר שקובזון היה "איש עם חוסן גדול, אומץ ויושרה". שר ההגנה סרגיי שויגו אמר שהוא היה "מנטור חכם, שתמיד היה שם לעזור ולתת עצה".

 

בשנים האחרונות סבל קובזון מסרטן הערמונית. הוא אמנם קרא לרוסים להחרים את האיחוד האירופי, אך את הטיפולים עבר באיטליה, שהנפיקה לו ויזה רפואית. הוא הותיר אחריו את רעייתו נלי, אשתו השלישית, הבן אנדריי והבת נטליה ועשרה נכדים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
יוסיף קובזון. 13 שעות על הבמה ביום אחד
צילום: רויטרס
מומלצים