מתמודדת יחידה מול ראש העיר: האם הבחירות בבית שמש כבר הוכרעו?
ברקע הגידול באוכלוסייה החרדית ראש העיר המכהן בטוח בניצחונו - ואי אפשר למצוא אפילו כרזה אחת שלו ברחובות. עליזה בלוך, המתמודדת היחידה מולו, מדגישה שאינה מייצגת מגזר מסוים: "הסוגיה שבעבר נתפסה כדמוגרפית, היא כיום ניהולית - העיר לא מתקרבת לממש את הפוטנציאל שלה"
חמש שנים לאחר הבחירות הסוערות שחוותה ב-2013, הבחירות בבית שמש שוב בפתח - אך כעת נראית מערכת הבחירות בעיר מנומנמת למדי. אין זכר לדרמה הגדולה בין החרדים לחילונים, שמותגה כקרב על זהות העיר.
ראש העיר החרדי משה אבוטבול ניצח אז את המועמד החילוני אלי כהן בהפרש זעום של 2.7 אחוזים - 956 קולות בלבד. עם סגירת הקלפיות נשמעו טענות לזיופים, והמשטרה חשפה את השיטה שנדמה כאילו נלקחה מהסרטים: שימוש בתעודות זהות של חרדים קיצונים המחרימים את המדינה והבחירות, והתחפשות באמצעות פאות, כובעים ומשקפיים כדי להטעות את עובדי הקלפיות. להערכת המדינה, זוייפו מעל אלף קולות - אולם הם לא נפסלו ובמקום זאת בית המשפט העליון הורה לערוך בחירות חוזרות - שבהן ניצח אבוטבול בשנית, הפעם על חודם של 758 קולות.
כיום, בחלק מהשכונות תלויים שלטי חוצות של המועמדת הדתייה עליזה בלוך, לשעבר מנהלת תיכון ברנקו וייס שבעיר, אבל לא תמצאו שלט אחד של אבוטבול. הוא הכריז שהוא רץ לקדנציה שלישית ובטוח בניצחונו, עד כדי כך שאינו רואה צורך לצאת בקמפיין בשלב זה. "אני ראש עיר מכהן, אנשים מכירים אותי ואוהבים אותי", הסביר אבוטבול. "אנחנו לא ממהרים".
"יש לנו זכות הצבעה, לא זכות בחירה"
ראש העיר המכהן טרם זכה לתמיכה מלאה מצד הסיעות החרדיות, שעסוקות בדילים חוצי ערים בין דגל התורה לש"ס. כך למשל הובטחה תמיכה במועמד לראשות העיר אלעד בתמורה לתמיכה בראשות העיר בית שמש. מאמציו של אבוטבול מתרכזים כעת בכריתת בריתות עם אותם רבנים ופוליטיקאים חרדים. תושב חרדי הסביר כי יצביע כפי שיורו לו הרבנים: "יש לנו זכות הצבעה, לא זכות בחירה".
מהיכן הביטחון של אבוטבול? בעיקר בגלל הגידול במספר הבוחרים בעיר, שרובו חרדי. בשנת 2013 היו 50,381 בעלי זכות בחירה. בבחירות הקרובות עלה מספרם ל-64,163 איש - גידול של 27 אחוזים.
עיקר ההגירה הייתה לשכונות החרדיות, בעיקר לשכונת רמת בית שמש ג'. אם בבחירות הקודמות המירוץ היה צמוד, כעת התחושה בעיר שהמשחק מכור בגלל המספרים. בבחירות הקודמות בלוך ואלי כהן נלחמו אחד בשני על ייצוג הציבור הכללי בעיר - אך כעת בלוך היא המועמדת היחידה שמתמודדת מול אבוטבול.
כהן הודיע השבוע על פרישה מהחיים הפוליטיים ונשמע פסימי לגבי עתיד העיר: "בית שמש בחרה לחיות כחברה חרדית, ואני בחרתי להמשיך ולהיאבק כדי שנחיה בחברה ציונית, דמוקרטית ושוויונית. כך אני פועל בתפקידי הנוכחי ובפעילותי הציבורית וכך אמשיך לפעול", כתב לתומכיו.
להפוך את המגוון ליתרון
לאור המספרים, לא מפתיע שבלוך מבקשת להתרחק מקרב החילונים-חרדים שנראה אבוד, ומבקשת למקד את השיח סביב תפקודו של ראש העיר אבוטבול: "הסוגיה של בית שמש נתפסה בעבר כעניין דמוגרפי, ואני חושבת שהיום היא על ניהול - האם יש לעיר חזון או שמנהלים אותה כמה עסקנים שמחזיקים את התושבים כבני ערובה.
"האם יוצרים עיר שיש בה מקום לכולם, או שמייצרים מקום עני, מנוכר ומלא שנאה שכל מי שיכול עוזב. אני רואה כאן הזדמנות - לקחת את המגוון האנושי של בית שמש, שיש בה קהילה אתיופית, קהילת עולים מברית המועצות, קהילה אמריקנית, חרדים מכל הסוגים, ותיקים, ולהפוך את המגוון ליתרון".
בלוך מדגישה כי היא זוכה לתמיכה מכל המגזרים, גם מצד חרדים, בעיקר המודרנים שבהם. "יש פה בשורה חדשה בהתנהלות החברתית שלנו - אני לא רוצה לדבר 'מגזרית', אני לא מדברת על כמה חרדים יצביעו לי, אלא כמה אנשים יצביעו לי. יש להם זכות להחליט מה העתיד שלהם ואיך הם רוצים לחיות. זה לא שהחרדים בבית שמש מרוצים. רוב הציבור החרדי מתוסכל משירותי הרווחה, מהטיפול בנוער, מהלכלוך ברחובות. משפחה חרדית שזקוקה לשירותי רווחה היא קורבן של עסקנות שמונעת ממנה לקבל את מה שמגיע לה".
האם זו באמת שאלה של ניהול, או שעירייה עם אוכלוסיה חרדית גדולה מלכתחילה נמצאת בנקודת פתיחה נמוכה ולכן עיריית בית שמש נמצאת בגרעון? "זו לא גזירת גורל, בני ברק ואלעד לא ערים עניות כמו בית שמש", ענתה בנחרצות בלוך. "נבנו פה כל כך הרבה דירות בלי שטחי תעסוקה. ניהול נכון היה מאפשר לבית שמש לקבל תקציבים מהמדינה, היה מושך משקיעים ויזמים לבית שמש, ניהול נכון היה מביא תיירות לעיר, שנמצאת במקום כל כך יפה בארץ ולא מתקרבת לממש את הפוטנציאל שלה".
בלוך לא סתם מדגישה את שירותי הרווחה ואת הניהול של אבוטבול. שורה של כתבות ותחקירים חשפו בעיות בניהול מחלקת הרווחה, שבראשה עומד שלום בן דוד, למרות שבית המשפט פסל את המכרז שבו הוא נבחר, והורה לפטרו. למרות זאת, בן דוד ממשיך לנהל את המחלקה באופן זמני, ולטענת העירייה בקרוב יצא מכרז חדש. עננה נוספת שמרחפת מעל העירייה קשורה בוועדת תכנון והבנייה, שיושב הראש שלה משה מונטג נעצר במאי האחרון יחד עם מהנדס העיר ואנשים נוספים, בפרשה שזכתה לכינוי "הולילנד של בית שמש".
אבוטבול מסרב להתרגש מהטענות של בלוך ושומר על ממלכתיות: "אני עושה כל מאמץ שזה לא ייגרר לפסים אישיים ולמלחמת דת. אני מקווה שבצד השני תהיה הסכמה. גם אם יש חרדים שתומכים בה, אז אני צריך להיבהל? יש גם חילונים שתומכים בי. התשובה שלנו לטענות היא העשייה הפוריה והברוכה בעשור האחרון בבית שמש, בימות ספורט שהקמנו, מגרש אצטדיון כדורגל, בית יד לבנים. אם בלוך חושבת שהיא יכולה לנהל עיר זו זכותה - אבל לנהל עיר זה לא לנהל בית ספר והציבור יחליט".
האם בית שמש בדרך להיות בני ברק? מבחינה דמוגרפית, נראה שהקרב הוכרע. אמנם אבוטבול מדגיש בשיחה כי הוא מקדם בניה גם ל-לא חרדים, ומביא לדוגמה פרויקט פינוי בינוי בבית השמש הוותיקה של 1,700 יחידות דיור, קידום פרויקט שמיועד לשוטרים ואת שכונת נווה שמיר, שכונה לציבור הכללי שהמיתוג שלה מתרחק ככל האפשר משימוש בשם בית שמש כדי למשוך אוכלוסייה חזקה לעיר המתחרדת. אולם מדובר במספר נמוך באופן משמעותי מאלפי יחידות הדיור המיועדות לציבור החרדי בשכונות רמת בית שמש ג' שכבר אוכלסה והכריעה את המאזן בין החרדים לחילונים, ורמת בית שמש ד' וה' שבהן מתוכננות אלפי יחידות דיור.
השאלה איך תיראה בית שמש בשנים הקרובות ואם יש אלטרנטיבה למריבות הדת מעסיקות את מירי שלם, תושבת העיר ופעילה חברתית, שיזמה פרויקט סרטונים בווידאו שבו היא ראיינה 25 זוגות צעירים תושבי העיר בית שמש, מכל המגזרים, על החיים בעיר. בסדרת הסרטונים - שהיא קראה לה "תנו לשמש לעלות" - היא ביקשה להפריך את התפיסה כי מי שאינו חרדי רק מבקש לברוח מהעיר, וליצור שיח חדש בין התושבים "בבית שמש יש הרבה אינטרקציה בין התושבים, בבית קפה או בחדר כושר, אנשים מדברים אחד עם השני. כל הזמן מתפתחות פה שיחות חבריות, אז למה אי אפשר לחיות ביחד?", תוהה שלם.
"ראיינתי כל מיני זוגות, למשל זוג שהגיע מתל אביב, חיים כיום בבית שמש הוותיקה ומתים על העיר. הם אומרים שטוב להם, הם משלמים שכירות נמוכה והם נהנים. יש פה ילדים שגדלו כאן שרוצים להיות קרוב למשפחות שלהם, המחירים יותר זולים ממקומות אחרים, זו עיר במרכז הארץ עם נוף יפה, יש פה תחבורה ציבורית טובה כי זו עיר חרדית", לדבריה. "יש הרבה חרדים שאומרים שהם באו לבית שמש כי היא עיר מעורבת, הם לא רוצים לחיות בעיר חרדית שבה כולם אותו דבר. חלק ממה שעלה זה שאנשים לא מרגישים שהם לא רצויים כאן . צריך פה איזון דמוגרפי. בית שמש היא לא עיר של חילונים מובהקים. יש הרבה מסורתיים וחרדים לא קיצונים אבל זה מצריך לשנות את התפיסה. שיש מקום לכולם. מהמקום הנמוך, גם מהמצב הסוציואקונומי וגם מהאווירה בעיר, מפה היא רק יכולה לעלות".