שתף קטע נבחר

האוצר למפעילות הפעוטונים: "גם לאירוויזיון אמרנו שאין כסף"

פרסום ראשון: זה מה שנאמר בפגישה הבודדה שהתקיימה בין אנשי משרד האוצר לארגונים המפעילים את מעונות היום, והסתיימה בפיצוץ. "האוצר חושב ש-100 אלף פעוטות הם ה-Toys שלו", הגיבו. מטפלת בנעמת: "בנות רואות את המשכורת העלובה, ועוזבות". האוצר: "ניסיון לייצר דה-לגיטימציה דרך דוגמאות שהוצאו מהקשרן"

 

 

במהלך פגישת המשא ומתן שהתקיימה שלשום (ו') בין ראשי הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים לבין משרד האוצר, השווה ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, בין הפעוטונים לבין האירוויזיון ואמר כי "גם כשראש הממשלה פנה אלינו לבקש כסף לאירוויזיון, שזה אירוע חד פעמי, אמרנו לו שאין כסף ואצלכם מדובר בבעיה מתגלגלת". גורמים שנכחו בפגישה סיפרו ל-ynet כי הדברים התקבלו בתדהמה על ידי המשתתפים בה.

 

בפגישה, הראשונה והיחידה עד כה שהתקיימה בין נציגי משרד האוצר לבין הארגונים, השתתפו ארבעה אנשים מהאוצר, שלושה ממשרד העבודה והרווחה ותשעה נציגי ארגונים שונים המפעילים את המעונות לגיל הרך. הפגישה התפוצצה לאחר זמן לא רב, ללא הגעה להסכמות כלשהן, ומאז לא התנהלו מגעים נוספים בין משרד האוצר לבין הארגונים השובתים, אלא רק בין משרד האוצר לבין משרד העבודה והרווחה, אך הם לא עלו יפה והבוקר החלה שביתה בכ-1,400 מעונות יום מפוקחים, שבהם מטופלים כ-80 אלף פעוטות.

 

שביתה בארגונים המפעילים את מעונות היום ()
ההודעה על השביתה מעונות היום

לקראת שביתה במעונות היום (צילומים באדיבות המשפחות)
(צילומים באדיבות המשפחות)

גורמים שנכחו בפגישה אמרו ל-ynet בתגובה לאמירת ראש אגף התקציבים כי "משרד האוצר חושב ש-100 אלף פעוטות הם ה-Toys שלו. מדובר בהתבטאות שמתמצתת את היחס של האוצר לגיל הרך בישראל ולאלפי המטפלות שעובדות בתת תנאים. נדמה שכעת אין אדם בישראל שלא מבין על מה אנו נאבקים. לא נמתין לאסון כתוצאה מכך שמטפלת משגיחה על עשרה תינוקות ויותר. יידע היום כל הורה ותדע כל מטפלת את סדר העדיפויות האמיתי של האוצר - קודם כל אירוויזיון ובסוף הילדים של כולנו".

 

במשרד האוצר אישרו את הדברים ואמרו כי "במשא ומתן עלו דוגמאות שונות לתקציבים חסרים דוגמת האירווויזיון, התוספת לתקציב הביטחון ואחרות. משרד האוצר דוחה בשאט נפש את הניסיון לייצר דה-לגיטימציה דרך דוגמאות שהוצאו מהקשרן וקורא לארגונים לשוב לדיונים עניינים ולשוב לעבוד".

 

אמש התקיימו דיונים בין משרד האוצר למשרד העבודה והרווחה, בניסיון לפתור את המשבר. לקראת חצות, כשהובן שלא מגיעים לפתרון, משרד האוצר היה מעוניין לפנות לבית המשפט כדי לבקש הוצאת צווי מניעה נגד השביתה, אך הדבר נמנע ממנו בשל התנגדותו של שר העבודה והרווחה, חיים כץ, שהסכמתו נדרשת למהלך שכזה.

 

במשרד האוצר קראו אמש לשר כץ לאפשר את הגשת הבקשה לצווי מניעה ואמרו כי "אנו פועלים בכל דרך למניעת פגיעה בהורים תוך מאמצים כנים לשיפור מצב המטפלות ובכלל זה ההצעות שהוצעו לארגונים שמשפרים משמעותית את שכרן. אנו קוראים לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, להצטרף לבקשה לצווי מניעה שגובשה על ידי משרדי המשפטים והאוצר, לאפשר את הגשתה כדי למנוע את השביתה הכוחנית ולהבטיח שעשרות אלפי הורים יוכלו לשלוח מחר את ילדיהם למעונות היום ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה".

 

במשרד העבודה והרווחה אמרו, לעומת זאת, כי הם "מעוניינים ששנת הלימודים תפתח כסדרה אך יחד עם זאת תומכים בדרישת הארגונים לשינויים המתבקשים בתקינה ומקווים שיימצא התקציב לשיפור איכות הטיפול בפעוטות. אנו נמצאים במשא ומתן עם האוצר לטובת הנושא".

 

ליאורה מינקה, יו"ר רשת המעונות אמונה, הנחשבת לשלישית בגודלה בארץ: "משרד האוצר חושב שילדי ישראל הם משחק. עצוב וכואב שבמקום להתכנס לפתרונות הם ממשיכים בספינים. יובהר כי לא התקיים שום קשר בין נציגי המשרד לבין המפעילים, פרט לפגישה הלא רלוונטית ביום שישי. לא נוכל לפתוח את המעונות עד למציאת פתרון אמיתי וראוי לילדי ישראל ולמטפלות". 

 

אסנת שם טוב, מטפלת במעון נעמת בדיזנגוף בתל אביב, הסבירה את הרקע לשביתה: "מיום ליום נהיה יותר קשה לעבוד במעונות כי אין כוח אדם. כל עובדת שבאה שומעת על המשכורת ורואה את העבודה הקשה הפיזית, הנטל והאחריות והן לא רוצות להישאר. כל בוקר ההורה מביא את האוצר שלו לידיים שלי ואני אישית פוחדת כבר לקחת אחריות. אני צריכה לתת להם דיון וחשבון בסוף היום".

 

שם טוב, שעובדת כבר 30 שנה בנעמת, אומרת כי היא "רוצה להתחיל כמו כולם את השנה בהתרגשות ואני לא יכולה. זה משנה לשנה מידרדר. הרבה בנות באות ורואות את המשכורת העלובה, ואת העבודה הקשה מאוד עם האחריות הגדולה, והן עוזבות".

 

ענבר טויזר השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים