שתף קטע נבחר

טרנסג'נדרית ביקשה לצאת לסיני: "המצרים לא נתנו לי לעבור"

אחרי שלוש שעות עיכוב בגבול הודיעו פקידי מסוף טאבה לצעירה ישראלית כי לא תוכל להמשיך בדרכה: "הוא אמר שבסעיף המין היה צריך להיות כתוב נקבה, ושהתמונה שלי לא מתאימה למה שהוא רואה"

עתליה ישראלי-נבו, צעירה ישראלית בת 27, ביקשה לצאת לחופשה בסיני יחד עם שתיים מחברותיה, טל(י) ואירה. הן הזמינו מלון לשבוע ימים בחצי האי, ארזו תיקים, נכנסו לרכב לנסיעה לילית לכיוון מעבר הגבול בטאבה והגיעו לשם עם שחר. לאחר שעברו את הגבול בצד הישראלי, הן הגיעו למעבר בצדו המצרי, אך שם עוכבו במשך שלוש שעות עד שאולצו לשוב על עקבותיהן. הסיבה: ישראלי-נבו היא אישה טרנסג'נדרית ובסעיף המין בדרכון שלה מופיעה המילה "זכר".

 

עתליה ישראלי נבו ()

שלוש החברות יצאו לדרך בלילה שבין שבת לראשון בשבוע שעבר. "עברנו את הצד הישראלי וכשהגענו לצד המצרי - לא ממש הבנו את החיילים", סיפרה אתמול (רביעי) ישראלי-נבו בשיחה עם ynet. "כשהורדנו את התיקים לבידוק מהרכב, הקצין הסתכל על הדרכונים, לקח אותם והתחיל לדבר בקשר. ראיתי שהוא מסתכל על הדרכון שלי. אחרי שהחנינו את האוטו במעבר הגבול אמרו לנו לבוא לאולם של ביקורת הדרכונים ולחכות בצד".

 

ישראלי-נבו סיפרה כי אנשי הביטחון המצרים לא ממש תקשרו אבל אמרו להן שאין מה לדאוג. "ראינו שהדרכון שלי עבר בין עשרה ל-12 קציני גבול שהסתכלו עליו", אמרה. בסופו של דבר, אחרי המתנה של קרוב לשלוש שעות, אחד הפקידים קרא לה ובאמצעות תייר פלסטיני דובר עברית שסייע בתרגום אמר לה כי היא מסורבת כניסה למצרים משתי סיבות: הראשונה היא שתמונתה לא תואמת את מה שהוא רואה, אף שלטענתה התמונה מלפני כשנתיים ועד כה לא נוצרה בעיה לגביה במעברי גבול אחרים. הסיבה השנייה לטענת הפקיד הייתה שיש בעיה בסעיף המין הדרכון. "הוא אמר שבסעיף המין היה צריך להיות כתוב נקבה", סיפרה ישראלי-נבו.

 

"ניסיתי להסביר דרך התייר וגם אמרתי בערבית שזה המין שלי, ושזה לא משנה ושאין שום סיבה שהדרכון לא יהיה תקף. הראיתי לו את רישיון הנהיגה שהראה שכל הפרטים האחרים זהים. הוא אמר שהוא מבין שזה אולי תקף מבחינתנו - אבל מבחינתם זה לא תקף ואני לא יכולה לעבור. הוא אמר שאני צריכה בסך הכל ללכת להחליף תמונה וללכת להחליף את סעיף המין לנקבה".

 

החברות נאלצו לשוב על עקבותיהן, אך לא קיבלו החזר על מס המעבר - בסך 300 שקלים ששילמו לרשויות הישראליות - אף שסורבו כניסה במצרים. הן מתחו ביקורת גם על ההתנהלות של הצד הישראלי. "שנייה לפני שחזרנו לאילת מהצד הישראלי, הייתה גם אינטראקציה לא נעימה עם פקחית הגבול שלכאורה ניסתה לעזור", אמרה ישראלי-נבו.

 

דרכון עתליה ישראלי נבו ()

 

"היא שאלה אותנו, 'מה, כבר חזרתם? נסעתם לכמה שעות?'. ואני אמרתי 'לא, פשוט סורבתי כניסה'". לשאלתה של הפקחית מדוע, השיבה "בגלל שאני טרנסית". היא אמרה כי הפקחית הישראלית המשיכה ופנתה אליה בלשון זכר: "יואו, איזה נוראים הם. טוב אבל אם היית מתלבש נורמלי אז כנראה היו מעבירים אותך". בהמשך, לאחר שעתליה תיקנה אותה וביקשה שתפנה אליה בנקבה התנצלה הפקחית ואמרה: "יואו, סליחה, מאמי, את מהממת".

 

אירה קונטורובסקי, חברתה של ישראלי-נבו, אמרה בהמשך כי "האירוע המצער והכואב הזה מראה כיצד ציון מינו של אדם בדרכון פוגע בחופש התנועה של אנשים טרנסג'נדרים וחושף אותם ואותן לסוגים שונים של אלימות, במקרה זה, אלימות ממוסדת. כמובן שאלימות זו נובעת ממיסודו של ה'מין' כמשהו שרלוונטי לחופש הניידות". עוד אמרה: "אם למדינת ישראל חשוב לציין את מינם של אזרחיה בדרכון, למה שמדינות אחרות לא יתייחסו לזה כקריטריון להכנסת אזרחיה של ישראל לגבולן?

 

"מה שנתקלנו בו בגבול הוא טרנספוביה ברורה, חד משמעית ואלימה. אבל היא התחילה הרבה הרבה לפני הגבול עם מצרים והרבה יותר צפונה ממנו – ממש בתוך משרדי משרד הפנים של מדינת ישראל".

 

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "איננו חושבים שראוי לתת ציון למדינה אחרת. עם זאת, ביקורת הגבולות בישראל מאשרת מעבר ללא התניה במין העובר או בלבושו". מרשות שדות התעופה נמסר כי "לפנים משורת הדין יושב לה מס המעבר".

 

משגרירות מצרים בישראל לא נמסרה תגובה.


פורסם לראשונה 05/09/2018 20:52

 

דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים