שתף קטע נבחר

דיוני משפט דומא ייחשפו לבקשת "ידיעות אחרונות"

בית המשפט קבע לבקשת "ידיעות אחרונות" כי ייפתחו הדיונים שהתנהלו עד כה בדלתיים סגורות. הדיונים הקודמים ובהם עדויות אנשי שב"כ יישארו חסויים


עמירם בן אוליאל והנאשם השני ברצח משפחת דוואבשה ()
עמירם בן אוליאל והנאשם השני ברצח משפחת דוואבשה

הדיונים במשפט בפרשת הרצח בדומא, פיגוע הטרור שבו נשרפו למוות שלושת בני משפחת דוואבשה ביולי 2015, שהתנהל עד כה בדלתיים סגורות ייפתחו לציבור. כך החליט הבוקר (יום ה') בית המשפט המחוזי בלוד לבקשת "ידיעות אחרונות", שאותו ייצגו עורכות הדין טלי ליבליך וליטל רבינוביץ' ממשרד ליבליך-מוזר. עם זאת לא יותרו לפרסום הפרוטוקולים הקודמים במשפט שכוללים עדויות אנשי שב"כ. כמו כן יוטלו מגבלות מסוימות על הפרסומים העתידיים.

 

הרכב השופטים בראשות השופטת רות לורך קבע לבקשת "ידיעות אחרונות" הדלתיים שהיו סגורות ייפתחו תחת מגבלות, אך דחה את הבקשה לפרסם את דיוני המשפט זוטא - שעסקו בקבילות הראיות ופירט את שיטות החקירה של שב"כ נגד הנאשמים שכללו גם שימוש באמצעים מיוחדים. המגבלות הנוספות הן שאנשי שב"כ יעידו במשפט תחת דלתיים סגורות בהמשך המשפט.

 

הפרקליטות והסנגורים הסכימו למתווה הפרסום תחת המגבלות. שמו של הקטין הנאשם לא יפורסם. עורך דינו של הקטין, ציון אמיר, מסר טרם הדיון ל-ynet: "בנסיבות שנוצרו נוכח החלטת בית המשפט שקיבל טענותינו במשפט הזוטא שהביא לפסילת ההודאות מהקטין הן בחקירתו בשב"כ והן במשטרה, אנו רואים חשיבות ציבורית ראשונה במעלה לחשיפת האמצעים שהופעלו נגד הקטין במהלך תקופת חקירה נמרצת. ראוי שהציבור ייחשף להתנהלות השערורייתית הזו".

 

בני משפחת דוואבשה שנרצחו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
בני משפחת דוואבשה שנרצחו(צילום: EPA)

 

 

בינואר לפני שנתיים הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום חמור נגד עמירם בן אוליאל, אז בן 21 ממאחז סמוך לשילה, ונגד נער שהיה אז בן 17 מהשומרון ששמו אסור לפרסום, בגין מעורבותם ברצח שלושת בני המשפחה הפלסטינית - התינוק עלי, והוריו ריהאם וסעד, בכפר דומא ב-31 ביולי 2015.

 

בן אוליאל הוא הנאשם המרכזי, ומיוחסות לו שלוש עבירות רצח בגין השלכת בקבוק תבערה לחדר השינה של המשפחה הפלסטינית בכוונה תחילה לגרום למוות. עוד מיוחסות לו שתי עבירות ניסיון רצח, עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

 

הנער מואשם בקשירת קשר לביצוע רצח, אך לא ברצח עצמו. נטען שלא יצא לבסוף כדי לבצע את המעשה, אבל היה מעורב בתכנון. בנוסף מיוחסים לו שישה אישומים בגין ביצוע שורה של עבירות הצתה במקומות נוספים ועבירות נוספות. הנאשמים מכחישים את האישומים נגדם במשפט. הם אמנם הודו בחקירה ובן אוליאל אף שחזר את המעשה, אבל אז חזרו בהם ועורכי דינם טוענים שדין ההודאות להיפסל כי נגבו תוך שימוש ב"אמצעי חקירה מיוחדים" שהופעלו נגדם מצד שב"כ. כאמור חלק מן ההודאות נספלו ואחרות אושרו כעדויות תקפות בתיק.

 

האישום הוגש באמצעות עורכת הדין רחל אבישר אבלס, פרקליטת מחוז מרכז שמנהלת את התיק, ויעל עצמון. את בן אוליאל מייצגים עורך הדין אשר אוחיון ואיציק בם. את הנער הנאשם מייצגים עורכי הדין ציון אמיר ועורך הדין עדי קידר מארגון חוננו.

 

מנכ"ל חוננו, שמואל מידד (זנגי), אמר: "משפט דומא היא פרשיית כנופית מע"צ של ימינו. אחרי שנים שאנשים ישבו בכלא על לא עוול בכפם, התברר שההודאות והשיחזור נלקחו מהם בכוח, והפושעים נשארו בחוץ. במשפט דומא נפסק שההודאות נלקחו בעינויים ונפסלו הודאות רבות של בן אוליאל ושל הקטין, אך לא ברור מדוע בית המשפט עשה הפרדה מלאכותית והתיר להמשיך את המשפט של בן אוליאל על בסיס הודאות שהוצאו בכוח ובעינויים. נראה שגם השופטים הבינו את הבעיה, רק שהיה חסר כאן אומץ שעוד יגיע בהמשך, לקבוע שלא ניתן לבסס כלום על ההודאות שהוצאו בעינויים. החקירה זוהמה. לא צדק חיפשו אלא הודאות, והתוצאה עגומה. הרוצחים מדומא חופשיים, אולי לעולם לא נוכל לדעת מה קרה באותו לילה בדומא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חסן שעלאן
משפחת דוואבשה בתמונה שנותרה לאחר ההצתה
צילום: חסן שעלאן
מומלצים