שתף קטע נבחר

מחכים לעשן הלבן ברכבת: "מתעללים בנוסעים"

עשרות הנהגים עדיין לא מראים סימני התאוששות מה"מחלה" המסתורית שפקדה אותם. יו"ר ההסתדרות מנסה לגבש פתרון זמני לפני כיפור - אך הנהלת הרכבת וועד העובדים כלל לא מסכימים על שורש הבעיה

כמעט 48 שעות חלפו מאז החל המשבר החמור ברכבת ישראל ונדמה כי לפחות כעת, נהגי הרכבת שחלו באופן פתאומי - עדיין לא הצליחו להתאושש. אתמול (יום ב') "הבריאו" שניים מהנהגים החולים והודיעו שישובו לעבודתם היום, אך עדיין מספר הנהגים שהודיעו על מחלה, עומד על יותר מ-30, דבר היוצר בעיות לוגיסטיות קשות לרכבת ישראל.

 

 

לאחר בוקר מתוח שבמהלכו החליפו הנהלת הרכבת וראשי ועד העובדים מהלומות דרך אמצעי התקשורת, הודיע אתמול בצהריים יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי הוא מתערב. הוא כינס לדיון במשרדו את יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי ואת יו"ר ומנכ"ל הרכבת דן הראל ושחר איילון במטרה למצוא פתרון למשבר.

 

נוסעים ב תחנת רכבת השלום (צילום: מוטי קמחי)
אלפי נוסעים לא היו מודעים לשביתת הפתע(צילום: מוטי קמחי)

נכון לכרגע אין התקדמות של ממש בדיונים ובמהלך הדיונים אין אזכור לשורש הבעיה, שהינה תחילת העבודות על קו ירושלים-תל אביב. גורם המקורב למשא ומתן אמר אמש ל-ynet כי ניסנקורן מנסה להביא לפחות לפתרון זמני של המשבר, ובמקביל להגיע לסיכום בין הצדדים על שורש הבעיה.

 

חמישית מנהגי הדרום שבתו

מלבד הארבעה שנמצאים בחדר עצמו, מרבית הבכירים ברכבת ובוועד לא באמת יודעים מה נאמר בו. יחד עם זאת, בקרב גורמים בכירים ברכבת כבר אפשר לחוש את החשש הכבד, שמא גם בערב יום כיפור, שנחשב תמיד ליום בעייתי ולחוץ ברכבת, יישארו עשרות נהגי קטר בביתיהם בסטטוס חולה, כפי שהיו שלשום ואתמול. לטענת אחד הגורמים, המזל הוא שהרכבת פועלת רק עד הצהריים וכך לא יהיו בעיות בשיבוץ הנהגים.

 

מרבית הנהגים שהכריזו על מחלה פועלים בקווים הדרומיים של הרכבת, ונוצר מצב כי כ-20% מנהגי הדרום נעדרו מהעבודה ביומיים וחצי האחרונים.

 

דן הראל שחר איילון אבי ניסנקורן גילה אדרעי  (צילום: גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, יובל חן, צביקה טישלר)
אין הסכמה על מהות המשבר. בכירי הרכבת ויו"ר ההסתדרות(צילום: גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, יובל חן, צביקה טישלר)

לאחר שביומיים האחרונים הושבתו 13 רכבות בסך הכל בשל המחלה המסתורית שתקפה את נהגי הרכבת, אתמול ביטלה הנהלת הרכבת עוד 30 רכבות. בין הקווים שבוטלו - 21 קווים בין תחנת ראשונים בראשון לציון ללוד, ותשעה נוספים בקו בית שמש-מלחה.

 

הפרסומים אודות מחלת הנהגים וביטולי הקווים הביאו לכך שחלק מציבור הנוסעים ברכבת ידע שאין לו מה להגיע לתחנות המושבתות. יחד עם זאת, היו גם היו עשרות אלפים שכלל לא ידעו על המחלה הפתאומית וכעסו.

"אי אפשר לסמוך על אף אחד"

"אנחנו האנשים הקטנים חוטפים ונדפקים", אמר פטריק טמפן (22) מבאר שבע שהגיע לראשון לציון לעשות סידורים וחיסונים. "על פי התכנון שלי בשעה הזאת הייתי כבר אמור להיות בבית בבאר שבע, זה לא בסדר. אני צריך להבין למה הם שובתים, הרי כולם רוצים להגיע למצב כלכלי טוב יותר".

 

נטלי שבת, שעשתה את דרכה ליום כיף עם ביתה אצל משפחתה, סיפרה כי לפני שיצאה לדרך היא נכנסה לאתר הרכבת ולא ראתה בו שינויים. "הייתי בתחנת לוד, ואחרי שחיכיתי הרבה זמן ופתאום הכרוז הודיע שאין רכבת לראשון לציון", אמרה. "זה לא נעים לחוות את זה, בטח שלא עם תינוקת, האוטובוס עצמו איחר ב-20 דקות. מה לעשות? שביתות איטלקיות זה משהו שקורה בישראל וזה לא נכון לעשות את זה לציבור".

 

אייל, שהגיע לתחנה במטרה לתפוס רכבת ללוד, נשמע נסער. "כבר אי אפשר לסמוך פה על שום דבר במדינה. גם ככה הרכבת מתעללת בנו בקטנות בכל יום עם איחורים אז עכשיו הנהגים המאחרים חולים? פתאום? כולם בבת אחת? זה נורא מוזר. להגיע לתחנה בזמן קשה להם, אבל אין בעיה לתאם מחלות ביחד".

 

מי שראה את העניינים בעיניים קצת יותר סלחניות היה מאיר קהל משערי תקווה, העובד בקניון עזריאלי הסמוך לתחנת ראשונים. "אולי מגיע להם יותר כסף, אבל לפני החג זה יוצר בלגאן וצריך סבלנות. אני מאנגליה ולא חסרה לי סבלנות".


פורסם לראשונה 17/09/2018 22:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דוברות רכבת ישראל
מחלה מסתורית ברכבת
דוברות רכבת ישראל
מומלצים