שתף קטע נבחר

קניה אישרה סרט לסביות רק לשבוע – כדי להגיע לאוסקר

כמו ברבות ממדינות אפריקה, בקניה הומוסקסואליות היא עבירה על החוק. עכשיו המדינה מוכנה לכופף אותו לרגע – כדי שהסרט "רפיקי" יוכל לזכות בתהילה בטקס הקולנוע היוקרתי מכולם

בית משפט בקניה החליט אתמול (יום ו') להתיר להקרין במשך כשבוע את הסרט הקנייתי "רפיקי", המגולל את סיפור אהבתן של שתי לסביות צעירות. ההיתר ניתן כדי שהסרט יוכל להיות מועמד לאוסקר: לפי חוקי הטקס האמריקני היוקרתי כדי לזכות במועמדות חייב סרט להיות מוקרן לציבור בבית קולנוע מסחרי במשך שבעה ימים עוקבים לפחות.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

קניה רפיקי פסטיבל קאן לסביות אוסקר איסור (צילום: AFP)
הבמאית וונורי קהיו (במרכז) עם כוכבות הסרט בפסטיבל קאן(צילום: AFP)

קניה רפיקי פסטיבל קאן לסביות אוסקר איסור (צילום: רויטרס)
השופטת ווילפרידה אוקוואני. "החברה תעמוד בזה"(צילום: רויטרס)

"רפיקי" היא מילה בסווהילית שפירושה "חברתי". הסרט, שמגולל את סיפור אהבתן של לסביות על רקע ההומופוביה הפושה בארצן, הוקרן השנה בפסטיבל קאן – הסרט הראשון מקניה שזוכה להיות מוקרן בפסטיבל זה.

 

הומוסקסואליות היא עבירה על החוק בקניה עוד מימי הקולוניאליזם הבריטי, והרשויות במדינה האפריקנית אסרו באפריל השנה להקרין את הסרט בטענה שהוא מקדם לסביזם ומבקש להפוך את התופעה ללגיטימית.

קניה רפיקי פסטיבל קאן לסביות אוסקר איסור (צילום: רויטרס)
אין סצינות מיניות. הבמאית והשחקניות בפסטיבל קאן(צילום: רויטרס)

אלא שאתמול פסקה השופטת ווילפרידה אוקוואני כי יש לאפשר את הקרנת הסרט "רק לאנשים בגירים המעוניינים לצפות בו" – ולמשך שבעה ימים בלבד, כך שיעמוד בקריטריון לאוסקר. אוקווני הסבירה כי המשך האיסור "ישלול מהבמאית וונורי קהיו את הפרסום, התהילה, החשיפה וההזדמנות שמועמדוּת לאוסקר נותנת ליוצר סרטים". עוד נימקה השופטת: "אינני משוכנעת שהחברה בקניה חלשה עד כדי כך שהיסוד המוסרי שלה יזדעזע בעקבות הקרנת סרט כזה".

 

בעמוד הטוויטר של הסרט מיהרו להכריז: הקרנות – כבר בימים הקרובים

 

אסקיאל מוטואה, יו"ר ועדת הצנזורה של קניה, הסביר כי אסר את הקרנת הסרט "בשל העובדה שהוא עוסק בהומוסקסואליות ונועד בבירור לקדם לסביזם בקניה – בניגוד לחוק". בעקבות הפסיקה אתמול שאל בטוויטר: "איזה עונג מפיק אדם שפוי מצפייה בבנות מקיימות יחסי מין עם בנות אחרות?". בסרט "רפיקי", אגב, כלל אין סצינה הכוללת יחסי מין.

 

הומוסקסואליות היא טאבו במדינות אפריקניות רבות, והחוק אוסר עליה ב-37 מדינות ביבשת. פעילי זכויות אדם אומרים כי רק אפריקנים מעטים הם הומואים מוצהרים, בשל החשש מכליאה, התקפות אלימות או אובדן עבודה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טוויטר
"רפיקי" יוקרן בניירובי
צילום: טוויטר
מומלצים