שתף קטע נבחר

"דברי נתניהו מטעים. במחסן יש ניירות, לא צנטריפוגות"

במחלקת המדינה האמריקנית דרשו מסוכנות הגרעין לבדוק את חשיפת נתניהו באו"ם, אבל גורם מודיעין אמריקני טען: "דבריו מטעים מעט. אנחנו מכירים את המחסן, יש בו ארונות וניירות". עיתונאית אמריקנית-איראנית: "לצערו של נתניהו, הוא נאם במקביל לשימוע של מועמד טראמפ לעליון"

 

 

בישראל הגדירו אותו כאחד מנאומיו הטובים ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם , אבל בעולם פחות התרשמו: בכל אתרי החדשות הגדולים פרסמו כתבות שכותרתן "נתניהו אומר כי חשף מתקן גרעין איראני סודי", אבל באף אחד מהאתרים ידיעה זו לא קיבלה את הכותרת הראשית ובכמה מהם פקפקו גורמים רשמיים ופרשנים בהצהרה זו.

 

נאום נתניהו המלא: החשיפות, ההאשמות והתקוות

צפו: תיעוד חדש מאתרי הטילים המדויקים של חיזבאללה

 

מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חייבת לבדוק את הטענות שהועלו בנאום נתניהו בנוגע למחסן הגרעיני הסודי של איראן. בהודעת המחלקה נכתב כי "חובה על סבא"א לממש את סמכויותיה באופן מלא כדי לספק ביטחון לקהילה הבינלאומית כי אין באיראן חומרים גרעיניים שעליהם היא לא הצהירה".

 

 

אבל גורם מודיעין אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי דברי נתניהו "מטעים מעט. תחילה - אנחנו יודעים על המתקן הזה זמן מה. הוא עמוס בארונות ונייר, לא בצינורות אלומיניום לצנטריפוגות. שנית, כמו שכל אחד יודע, אין בו שום דבר שיכול לאפשר לאיראן לצאת מהסכם הגרעין מהר יותר מכפי שהיא יכולה כעת". גורם אמריקני נוסף אישר לרויטרס כי ארצות הברית מודעת למתקן שנתניהו חשף. הוא תיאר זאת כ"מחסן" שבו נשמרו "מסמכים וארכיון" מתוכנית הגרעין של איראן.  

 

נתניהו עצמו נפגש הלילה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בבניין מטה האו"ם בניו יורק. הוא ביקש מהמזכ"ל לפנות לראש סבא"א יוקיה אמאנו, על מנת שיערוך בדיקה על המידע ועל האתרים החדשים שחשף נתניהו בנאומו. נתניהו העלה בפגישה גם את סוגיית השבויים והנעדרים ואמר לגוטרש שעל האו"ם לגייס את הקהילה הבינלאומית שתפעיל לחץ נוסף על חמאס כדי לשחררם. נתניהו ציין שהאו"ם חייב לפעול בנושא לאור העובדה שהאו"ם הוא שתיווך באותה הפסקת אש שבמהלכה נחטף הדר גולדין.

 

ב"גרדיאן" הבריטי כתבו "כי לא ברור, גם אם אוחסן ציוד עודף במחסן בטהרן, אם מדובר בהפרה של הסכם הגרעין. צנטריפוגות מפורקות יש לאחסן במקומות ספציפיים תחת פיקוח בינלאומי, אבל אין הנחיות ברורות בנוגע לאחסון של חומרים אחרים". ג'רט בלנק, לשעבר בכיר במחלקת המדינה שעסק בקשר עם סבא"א, נשאל על חשיבות "המחסן האטומי" וענה לגרדיאן: "אני סקפטי רק בגלל שזו דרך מוזרה ולא אפקטיבית לפרסם את המידע. אבל אם האיראנים אכן ביצעו הפרה, זה יהיה סיפור אחר".  

בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו
נתניהו מציג את המפות(צילום: AFP)

בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו
(צילום: AFP)

נאם נתניהו באו
(צילום: EPA)

נתניהו בפגישה עם גוטרש (צילום: AP)
נתניהו בפגישה עם גוטרש(צילום: AP)

הולי דגרס, עיתונאית אמריקנית ממוצא איראני, אמרה לאתר כי "לצערו של נתניהו, הנאום השנתי שלו לא צלח בארצות הברית, קהל היעד המרכזי שלו אחרי ישראל, כי התרחש במקביל לשימוע של ברט קבאנו. טהרן כנראה תראה זאת כברכה".

  

בסוכנות הידיעות AP התמקדו במופע של נתניהו וכתבו כך: "נתניהו החזיק במתח את העצרת הכללית של האו"ם, וחשף לעיני כל אביזרים מודפסים - כשהוא מאשים את איראן בהסתרת מחסן גרעיני סודי ליד חנות לניקוי שטיחים. הוא בנה את המתח באופן תיאטרלי. 'מה שאני עומד לומר לכם לא נחשף בציבור לפני כן', אמר. ואז - פאוזה".

 

"אני חושף לראשונה שלאיראן יש מתקן סודי נוסף בטהרן, מחסן אטומי סודי", הוסיף נתניהו וב-AP כתבו כי "במקרה שמישהו באולם עדיין לא היה בתשומת לב מלאה, הוא ביצע את הצעד הלא שגרתי של שימוש בעזרים ויזואליים - מפה מודפסת על לוח, ואז תמונה מודפסת, ואז עוד מפה מודפסת". זו לא הייתה הפעם הראשונה, הזכירו, וגם בוושינגטון פוסט ציינו כי "נתניהו ידוע במופעיו בעצרת הכללית של האו"ם. ב-2012 הוא אחז לוח ועליו איור של פצצה בזמן שדן בתוכנית הגרעין של איראן".

 

גורם ישראלי אמר ל-CNN לפני הנאום כי "סדר העדיפויות הוא איראן, איראן, איראן. המוקד הוא איך אנחנו יכולים להתמקד בשינוי המדיניות ולעבוד ביחד מול איראן". ואכן, איראן הייתה המוקד הברור בנאום ראש הממשלה. ב-CNN ציינו בכתבתם כי ביקשו "מידע נוסף בנוגע לטענות נתניהו משגרירות ישראל בוושינגטון וכן מנציגי המדינות שנותרו בהסכם הגרעין".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים