שתף קטע נבחר

בעוטף עזה נערכים להסלמה אפשרית: "זה יכול לקרות תוך יום"

ביישובים ליד הגבול מרגישים היטב את אווירת כישלון המו"מ עם חמאס, את התגברות טרור העפיפונים ואת חידוש הפגנות ההמונים. מזכיר קיבוץ בארי: "שנתניהו ייקח אחריות". ח"כ חיים ילין: "חמאס יקבע מתי יהיה העימות הבא". סייר מקק"ל: "במהלך החגים היו 70 אירועי שריפה מבלונים"

 

 

המתיחות בגבול רצועת עזה : על רקע אווירת כישלון המו"מ להסדר עם חמאס, העימותים בקבינט, התגברות ההפגנות על הגדר וחידוש טרור העפיפונים והבלונים, מתחילים ביישובי העוטף להתכונן לסבב ההסלמה הבא. מזכיר קיבוץ בארי, יניב הגי, אמר הבוקר (יום ג') באולפן ynet: "זה יכול לקרות תוך יום. אתמול היו המון פיצוצים, אז הילדים שאלו אותי: 'מה קורה עכשיו?'. אמרתי, 'אני לא יודע יותר ממה שאתם יודעים'. אנחנו נמצאים בשגרה ובחירום לסירוגין כבר יותר מחצי שנה, ולא אמרו לנו כרגע משהו שלא אמרו לנו פעם. אלה החיים שלנו, המעבר מחירום לשגרה, מחירום לשגרה".

 

הגי הוסיף: "בלוני נפץ מגיעים לתוך הקיבוץ בכל שעות היום וגם בלילה. הם מגיעים עם אורות מהבהבים ונצנצים ובלונים עם פרצופים מחייכים, כדי שילדים יוכלו לגעת בהם. זה מאוד מסוכן. אתמול הייתה עפיפוניאדה בקיבוץ, אירוע חגיגי לסוכות, ואז אני שומע ילדה ששואלת את אבא שלה: 'איך אני אבדיל בין עפיפון שלנו לעפיפון מבחוץ?'".

 

- מה אתם מצפים שהממשלה תעשה?

"אין לי פתרונות. אני מצפה מראש הממשלה לקחת אחריות ולהגיד: אני הולך לפתור את המצב, ולעשות מה שצריך כדי לפתור אותו. זה לא אומר רק כוח, זה אומר גם לדבר, לנסות, להשתדל, להשקיע משאבים, זמן, כסף, כל מה שהוא יכול".

 

 

 
הפרת סדר ימית הפגנה פלסטינים גבול ישראל עם רצועת עזה משט ימי מפגינים פינוי פצוע (צילום: AP)
הפגנה בצפון רצועת עזה, השבוע(צילום: AP)
ח"כ חיים ילין (יש עתיד), לשעבר ראש המועצה אזורית אשכול, אמר באולפן: "לא יכול להיות שחמאס הוא זה שמכתיב מתי אנחנו נכנסים לתוך ממ"דים ומתי אנחנו יוצאים. לא יכול להיות שאנחנו בני ערובה של פיוס בין אבו מאזן לבין החמאס".

 

- מה יש עתיד הייתה עושה?

"מצד אחד נותנים בראש למחבלים, ומצד שני מגייסים את כל העולם כדי לשקם את רצועת עזה. בדיוק מה שהיה צריך לעשות אחרי צוק איתן. היו שלוש שנים וחצי לעשות את זה עד 30 במרץ, היום שהם הכריזו שמתחילים את ההפגנות שלהם, ולא קרה שום דבר".

 

- הערכה שלך, תהיה מלחמה?

"מדינת ישראל כנראה לא תקבע את העימות הבא. מי שיקבע את העימות הבא זה חמאס. צר לי שמדינת ישראל, עם תקציב של 75 מיליארד שקל, עם צה"ל מפואר, מפחדת להיכנס לעימות. לא בגלל צה"ל, אלא בגלל שאין מדיניות ברורה לאן אתה מוביל את המערכה הזאת".

 

אלוף במיל' איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אמר באולפן: "יש פה העמקת טווח העפיפונים וניסיון להגיע לטווחים שמזכירים רקטות, טווח בינוני. צריך לתת את הדעת על כך. חמאס מרחיב את הפעילות שלו, של אמצעי הלחימה, מרחיב את האיומים, מרחיב את האינטנסיביות - וזה הדבר המשמעותי. הייתי אומר לממשלה: חבקו את יישובי עוטף עזה, תעניקו להם, בעיקר כלכלית. התשובה דרך החקלאות, דרך הדברים האחרים, היא תשובה כלכלית נכונה".

 

משה ברוכי, סייר של קק"ל בנגב המערבי, סיפר על הפעילות לכיבוי השריפות שגורמים הבלונים: "מתחילת החגים חזרנו לטרור הבלונים והעפיפונים. צוותים שלנו פעלו בכ-70 אירועים במהלך החגים. על מגדל התצפית יש מישהו משלנו משעות הבוקר המוקדמות עד שעות החשיכה. ברגע שהוא מזהה בלון או עשן הוא מזניק את הצוותים".

 

- הטבע משתקם?

"בחלק מהמקומות כן, הטבע יעשה את שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מפגין פלסטיני על גבול הרצועה, השבוע
צילום: AFP
מומלצים