שתף קטע נבחר

מתן נפטר בצבא, אמו מתנדבת בצה"ל: "מרגישה שאני עם הבן שלי"

שושנה קרוצ'י איבדה את בנה החייל בפיגוע וכיום מתנדבת יחד עם חברתה, שבנה נפטר ממחלה במהלך שירותו בצבא, בבסיס שבו השניים שרתו. היום התקיים אירוע הוקרה למתנדבים בצה"ל. "מערך המתנדבים מסמל את הקשר העמוק של צה"ל לחברה הישראלית", אמר הנשיא ריבלין

 

 

 

 

בנה של ציפי פיטוסי נפטר ממחלה במהלך שירותו הצבאי, בנה של שושנה קרוצ'י נרצח בפיגוע בציר פילדלפי, וגדעון שלומוביץ' התגייס לצבא ב-1974 ונפצע קשה בתאונת דרכים במהלך שרותו. המשותף לכולם: הם מתנדבים בצה"ל בזמנם הפנוי, ולא מוכנים להפסיק." כל פעם שאני מגיעה לבסיס אני מרגישה שאני עם הבן שלי", מספרת פיטוסי.

 

שלושת המתנדבים האלה הם חלק ממערך שכולל יותר מעשרת אלפים מתנדבים ומתנדבות, מהארץ ומהעולם, שפועלים בחיל הלוגיסטיקה של צה"ל. היום (ד'), קיימו בצה"ל עבור המתנדבים אירוע הוקרה מיוחד, במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, וראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן. בטקס אמר הנשיא כי "מערך המתנדבים מסמל את הקשר העמוק של צה"ל לחברה הישראלית". הוא הוסיף כי הוא שוקל לאחר סיום כהונתו בבית הנשיא לפנות לצה"ל ולבקש להתנדב.

 

"מחכה בקוצר רוח להגיע לבסיס"

מתן פיטוסי ז"ל מבאר שבע נפטר ממחלה קשה לפני כעשר שנים, כאשר היה בן 21, תוך כדי שירותו הצבאי כאחראי מטבח בגדוד הובלה שבסיסו ליד משמר הנגב. שנה וחצי לקח לאמו ציפי (61), לה בעל ושלושה ילדים נוספים, להתאושש מהאירוע הקשה. תחילה היא שקעה בדיכאון עמוק ולא יצאה מדלת ביתה, אבל לאחר מכן שבה לעבודתה כקוסמטיקאית. אז גם פנתה אליה המלווה של המשפחה במשרד הביטחון והציעה לה להתנדב בצה"ל.

 

ציפי הסכימה ומצאה את הדרך שלה להביא את יכולותיה לידי ביטוי ולתרום לצה"ל: היא הציעה למשרד הביטחון שהיא תעשה טיפולי פנים לחיילות ולחיילים. במשרד בחנו את הבקשה ובחרו לשבץ את ציפי בבסיס של גדוד ההובלה במשמר הנגב - שבו שירת בנה. "הייתי אומרת שזו שליחות מהבן שלי", מספרת ציפי בריאיון ל-ynet.

 

ציפי פיטוסי (צילום: איתי שיקמן)
ציפי פיטוסי. "שליחות מהבן שלי"(צילום: איתי שיקמן)

שושנה קרוצ'י (צילום: איתי שקימן)
שושנה קרוצ'י. " זה עושה לי את כל הטוב שיש בעולם"(צילום: איתי שקימן)

גדעון שלומוביץ' (צילום: איתי שיקמן)
גדעון שלומוביץ'. מתנדב 24 שנים בחיל הלוגיסטיקה(צילום: איתי שיקמן)
כשהגיעה לפני כתשע שנים לראשונה לבסיס, נפגשה פיטוסי עם מפקד הגדוד שבו שירת בנה. "הוא היה פשוט המום כשהוא ידע שזאת אני שמגיעה. הוא אמר לי 'ציפי, את תעשי מה שנראה לך, מה שטוב לך לתת לחיילים תתני'". מאז אותו יום מגיעה פיטוסי בכל יום רביעי לבסיס שבו שירת בנה. את המספרה בבסיס הסבו בצה"ל לחדר טיפולים שבו היא מקבלת את החיילים. ציפי מטפחת את עורם של החיילים, שנמצאים שעות ארוכות בשמש ובשטח, אך מהווה עבורם הרבה יותר מסתם קוסמטיקאית.

 

"הם פשוט מאושרים", מספרת פיטוסי, "אלה חיילים שמחזירים אהבה ברמה שאי אפשר אפילו לתאר אותה. הם אפילו קוראים לי 'אמא שנייה שלי'. לפעמים אני פוגשת חיילים שהם קצת בבעיות אז אני יושבת ונותנת להם קצת חום ואהבה". בקול שבור היא מספרת כי ההגעה לבסיס בכל שבוע מחזקת אותה יותר מכל דבר אחר. "זה עושה לי הכל. כל פעם שאני מגיעה לשם אני מרגישה שאני עם הבן שלי. אני מרגישה שאני איתו מהרגע שאני נכנסת ועד הרגע שאני יוצאת. אני מרגישה שכל חייל שנגעתי בו ועשיתי לו טוב, פשוט נתן לי עוד ועוד כוח - עד שהצלחתי לעמוד על הרגליים".

 

ההתנדבות בבסיס לא הספיקה לציפי. היא חשה שלחיילים מגיעים יותר טיפולים וקראה לחברתה, שושנה קרוצ'י - אם שכולה בעצמה שבנה שרת יחד עם בנה של פיטוסי - להצטרף אליה. קרוצ'י, אף היא תושבת באר שבע, שכלה את בנה אבי (אברהם) קרוצ'י בפיגוע בציר פילדלפי בחודש מאי 2005, בזמן שעסק בפעילות לבניית הציר. "הגעתי לצה"ל כי אני מאוד אוהבת את זה, אני אוהבת לטפח פנים", אומרת שושנה. היא מספרת כי בכל פעם שהן מגיעות לבסיס החיילים מחכים להן בשקיקה. "ישר איך שאנחנו באות הם אומרים 'יש לי פצעונים, מה אני עושה? יש לי דייט היום, תעשי שאהיה יפה'. לי כמובן זה עושה את כל הטוב שיש בעולם, אני מגיעה ליום רביעי, מחכה בקוצר רוח כבר להגיע למשמר הנגב, להגיע לחיילים, אני כל כך אוהבת את המקום הזה, זה הבית השני שלי".

 

סא
סא"ל מלי אברונל. "לחבר בין הצבא לקהילה"(צילום: איתי שיקמן)

ראובן ריבלין (צילום: חורחה נובומינסקי)
הנשיא ריבלין בטקס ההוקרה למתנדבים בצה"ל(צילום: חורחה נובומינסקי)

בדומה לציפי ושושנה, גם גדעון שלומוביץ' (63) מעכו מתנדב בצה"ל. גדעון התגייס לחטיבת שריון ב-1974, שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים ובמהלך השרות נפצע קשה בתאונת משאית. ההתאוששות שלו מהפציעה הייתה ארוכה וקשה ובשלב מסוים הוא כבר לא יכול היה לעבוד, לכן החליט להתנדב באמצעות משרד הביטחון לחיל הלוגיסטיקה. כבר 24 שנים שהוא מלמד מתנדבים מבוגרים איך למלא את הקיטבגים של המתגייסים הטריים ומסייע בכל עבודה שחיל הלוגיסטיקה צריך.

 

"הצבא נותן לי לצאת מהבית. זה הכי חשוב. לצאת, לראות אנשים", אומר שלומוביץ'. "מה שאני נותן לצבא זה מה שאני יכול לתת במסגרת של ההתנדבות. אני נמצא שם כמעט כל יום". לאחרונה, לכבוד יום העצמאות ה- 70 של מדינת ישראל, קיבל גדעון (נשוי, אב לארבעה וסבא לשישה נכדים), תעודת הוקרה ממפקד פיקוד צפון, האלוף יואל סטריק. "קיבלתי את התעודה בהמלצת המתנדבים ומשרד הביטחון", הוא מספר, "זה היה מרגש, כל המשפחה הייתה. אני הייתי האזרח היחיד בין 34 חיילים וקצינים שהיו שם וקיבלו את התעודות האלו".

 

עלייה של עשרות אחוזים במתנדבים

מערך המתנדבים בצה"ל הוקם בחיל הלוגיסטיקה עוד בשנת 1973 במטרה להעלות את כשירות יחידות מחסני החירום. עם השנים הרחיב המערך את פעילותו וכיום הוא מורכב ממתנדבים ישראלים (בעלי צרכים מיוחדים, מבוגרים, בני משפחות שכולות, בני נוער, עולים חדשים, ניצולי שואה, גמלאים ועוד) ומתנדבים ממדינות זרות (יהודים ושאינם יהודים), במגוון יחידות צה"ל. את כלל המתנדבים מלוות מדריכות שר-אל (שרות לישראל)  ומש"קיות המתנדבים, חיילות שהוכשרו לטובת התפקיד.

 

לאורך ארבע השנים האחרונות חלה עלייה במספר המתנדבים בצה"ל בהיקף של עשרות אחוזים. בשנת 2014 התנדבו כ-7,760 מתנדבים, בשנת 2015 המספר עלה ל-8,260, בשנת 2016 היו כ-8,860 מתנדבים וב-2017 היו כבר כ-10,700 - כמעט מחצית מהם מ-50 מדינות ברחבי העולם.

 

סגן אלוף מלי אברונל, ראש מדור המתנדבים בצה"ל ומפקדת יחידת שר-אל אמרה ל-ynet: "הוקרנו את המתנדבים שלנו והודנו להם על הפעילות היום-יומית ביחידות צה"ל". היא סיפרה כי למערך יש שתי מטרות: "לסייע ככוח מכפיל לצבא במוכנות לחירום שלו, ולחבר בין הצבא לקהילה. למשל, אם יש בני משפחות שכולות שרוצים להמשיך לתרום לצבא אז אנחנו מחברים אותם אלינו בחזרה. אנחנו מנדבים צעירים בעלי צרכים מיוחדים שלא יכולים להתגייס לצבא לתפקידים שבהם יוכלו לממש את היכולות שלהם. זה מערך שנועד לסייע לצה"ל ככוח מכפיל, בנוסף למה שקיים".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי שיקמן
ציפי פיטוסי. "החיילים מאושרים"
צילום: איתי שיקמן
מומלצים