במשטרה בוחנים: גריטת אופניים חשמליים לילדים
על רקע התוכנית של משרד התחבורה והביקורת הרבה שהוטחה במשטרה, באגף התנועה מסבירים כי לא יוכלו להילחם בתופעת האופניים החשמליים לבדם: "האכיפה שלנו לא מספיקה, נדרש שילוב ידיים של כלל הרשויות"
במשטרה מתכוונים להעלות הילוך בנושא אכיפת השימוש באופניים החשמליים: על רקע העלייה הגדולה בכמות הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים ועל רקע הטענות שנשמעו על אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בתופעה ובאכיפה, התייחסו היום (ה') באגף התנועה של המשטרה לנושא. בין היתר, ניתן משקל לאחריות ההורית של הילדים הרוכבים מתחת לגיל 16 ולרישום האופניים ככלי רכב לכל דבר. מדובר בשורת יוזמות והצעות של המשטרה, שמצידה מקווה שיהפכו לחוק בעתיד.
בפתח דבריו אמר ניצב משנה נועם בגינסקי, ראש מחלקת תנועה באגף התנועה, כי "זה לא חדש שמתחת לגיל 16 לא חוקי לרכוב על אופניים חשמליים. אנחנו רואים את ההתנהלות שלהם, כאילו הכביש שלהם - והיא מסוכנת. אנחנו רואים את השימוש של רוכבי האופניים החשמליים באוזניות וסלולרי, כמו גם נושא ההרכבה - שהוא אסור לפי החוק".
באשר לאכיפה, הדגיש נצ"מ ביגינסקי כי האחריות היא לא רק של המשטרה. הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי ההורים, שלדבריו מאפשרים לילדיהם לרכוב על אופניים מבלי להכיר את חוקי התנועה. "אם מישהו חושב שאכיפה תפתור את הבעיה, אני לא בטוח שזה המענה האולטימטיבי. זה סוג של עצימת עיניים שהוצאנו את ההורים מהמשוואה הזאת. איפה האחריות ההורית של הורים שקונים לילדים שלהם אופניים חשמליים מתחת לגיל 16? איפה ההורים שנותנים להם לנסוע בלי הדרכה ובלי קסדה ולא דורשים אמצעי בטיחות?".
באגף התנועה התייחסו בהמשך לשינויים שבכוונתם לעשות כדי לצמצם את עבירות התנועה של רוכבי האופניים. "יש על שולחן מקבלי ההחלטות לא מעט הצעות חקיקה שלנו. לדוגמה חיוב חבישת קסדה - אנחנו דורשים קסדה מלאה, קידום חקיקה לגבי תאורה ואפוד זוהר. כמו כן, בכל מה קשור בהסדרה של רישום ופיקוח אנחנו רוצים שתהיה לא רק חובת תיאוריה, אלא גם רישום. בנוסף לזה יש יוזמות שאנחנו מקדמים אפילו ברמה של גריטה. אם ילד בן 14 נוסע באופניים חשמליים אז לא נזמן את ההורים כי הם מהווים רכב לא חוקי, אז דינו להיגרט".
באגף התנועה מבהירים כי הם לא בהכרח דורשים שבעתיד יחזיקו הרוכבים באופניים חשמליים ברישיון נהיגה, אך לא שוללים את האפשרות הזו. את הנקודה המרכזית הם שמים על נושא ההדרכה של הנערים. "הבסיס הוא שתהיה לנהגים הכשרה. אם אני רוצה לרכוב היום על כלי דו גלגלי אני חייב הכשרה, אבל ילד שלא יודע את חוקי התנועה זה פשוט אסון. הבסיס יכול להיות בעצם איזו שהיא הכשרה של מינימום שעות".
בנוסף להכשרה, באגף התנועה אומרים כי היו רוצים לראות רישום של האופניים ברשויות מקומיות ולאפשר לבחון את כשירותם כמו כמו כל רכב. "ברגע שנהג יקבל לוחית רישוי - יהיה אפשר לבדוק את האופניים ואז נדע שיש פיקוח. היום הכול פתוח ופרוץ", סיכם תנ"צ ביגנסקי
אתמול פורסם כי הוחלט במשרד התחבורה על שורה של צעדים כדי למנוע תאונות נוספות שבהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. בין התקנות שאמורות להיכנס לפועל ב-1 בינואר: סנקציה חמורה למי שירכוב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 ולימודי תאוריה.
בישיבה במשרד התחבורה שהתקיימה אתמול התקבלו כמה החלטות המתייחסות לכשירות הרוכב והכשרתו,החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.
במהלך הישיבה חילק השר כץ את רוכבי האופניים החשמליים לשתי קבוצות. הראשונה - אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו גלגלי או לרכב פרטי והשנייה - תלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר. על פי התוכנית החדשה, יחוייבו תלמידים אלה לעבור קורס קצר שיועבר על ידי מורי תיאוריה שיוכשרו בידי הרלב"ד. הקורס יכלול בחינה, שבסופה יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים.
במסגרת התוכנית, הוחלט על הטלת סנקציה חמורה למי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16- דחיית מתן רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף לכך, הוחלט על הטלת קנס של 10 אלפים שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש). כמו כן הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16, כמצוין בחוק.