מיגון, תקנות וסרטוני יוטיוב: כך ייאבקו בבתי הספר באופניים החשמליים
במשרד החינוך יפיצו בימים הקרובים סדרת מערכי שיעור שיועברו בכיתות ט' ו-י'. בתוכנית: תקנות התעבורה, מיגון ורכיבה אחראית - שיועברו בין היתר באמצעות סרטונים וניתוח אירועים. גורם במשרד החינוך: "התאונה שבה נהרג ארי נשר גרמה לנו להאיץ את התהליך"
על רקע הביקורת הציבורית בדבר טיפול הרשויות באשר לסכנת הרכיבה על אופניים חשמליים, צפוי משרד החינוך להפיץ למורים סדרת מערכי שיעור חדשים כבר בימים הקרובים, שמטרתם להעלות את המודעות לרכיבה בטוחה ונכונה בקרב התלמידים. כך נודע ל-ynet. מדובר על סדרה של ארבעה מערכי שיעור שיועברו בכיתות ט' במסגרת לימודי הזהירות בדרכים, ובכיתות י' במסגרת לימודי התיאוריה בבתי הספר.
כמו כן, מערכי השיעור הללו יוכלו להינתן גם לתלמידי כיתות ח' - אך רק בכפוף לאישור המנהל. עם זאת, יש להדגיש כי מדובר על מערכי רשות ולא חובה, וכי בשלב זה רק לכשליש מתלמידי כיתות ט' תינתן האפשרות להיחשף לתכנים.
באשר לכיתות י', כרבע מתלמידי שכבה זו יוכלו להיחשף לתכנים החדשים, אולם בשנתיים הקרובות תינתן לכלל התלמידים האפשרות לעשות כן. על אף שבתכנית ניתן דגש על כך שהרכיבה על אופניים חשמליים מותרת רק מגיל 16, הוחלט במשרד להחילה על תלמידים משכבות גיל נמוכות יותר.
במשרד החינוך מודים כי אחת הסיבות להאצת התכנית בימים האחרונים היא תאונת הפגע וברח שבה נהרג הנער בן ה-17 ארי נשר ז"ל בתל אביב. "רצף האירועים הטראגיים ותאונות הדרכים האחרונות גרם לנו לגבש את התכנית", אומר גורם במשרד החינוך. "אין ספק שהתאונה האחרונה בה נהרג שוב תלמיד במערכת החינוך גרמה לנו להאיץ את התהליך הזה".
"האופניים החשמליים כבר נפוצים בארץ וגם בבתי ספר", נכתב בדברי ההסבר של התוכנית. "אנו עדים ליותר תלמידים שמגיעים לבית ספר ברכיבה על אופניים חשמליים". מטרת מערכי השיעור החדשים היא "ללמד את מכלול הנושאים הדרושים לרכיבה נבונה על אופניים חשמליים. הדברים נכונים גם לגבי קורקינטים למיניהם וגלגשות (סקייטבורד) הממונעים באמצעות מנוע חשמלי ונכנסים להגדרת 'רכב מנועי' בפקודת התעבורה". בהמשך נכתב כי "תחושת החופש והרצון להרשים גורמים לילדים לרכב על אופניים חשמליים באופן לא תקין".
בחלק מהתוכנית ייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים ויתקיימו דיונים בזמן השיעור. השיעור הראשון יתמקד בהכרת האופניים החשמליים, השיעור השני יתמקד באמצעי המיגון לרוכב האופניים, השיעור השלישי בחוקי התעבורה והשיעור הרביעי יתמקד באחריות הרוב - תוך דגש על חשיבות הריכוז בזמן הרכיבה.
במסגרת השיעורים, יכירו התלמידים את מבנה האופניים ואת החלקים הטכניים. כך לדוגמא, ילמדו התלמידים איך לזהות קסדה תקנית, מה חשיבותם של בלמים תקינים והרכב הפנסים באופניים. בנוסף, ייחשפו התלמידים ל"סיפור תאונה" – קטע עם מילים חסרות, כאשר יהיה עליהם להשלים אותן.
"ירדן רכבה בשדרות יצחק רבין", נכתב בקטע לדוגמא. "בהגיעה לפינת בני ציון, כך על פי הדיווח של המשטרה, צלצל הטלפון שהיה בכיסה של ירדן. היא הוציאה אותו והחלה לדבר תוך שהיא אוחזת את הכידון ביד אחת בלבד, היא לא הייתה מרוכזת בנעשה בכביש. מכונית שנכנסה לצומת פגעה בה והעיפה אותה לכוון המדרכה".
סרטוני יוטיוב עם עבירות תנועה
במסגרת השיעורים, יוקרנו בכיתות סרטוני יוטיוב המציגים רכיבה נכונה ושאינה נכונה והכרת התמרורים. התלמידים ייחשפו לתמונות שונות בהן ניתן לראות, בין היתר, כיצד רוכבי אופניים מתעלמים ממעברי החצייה, מהתמרורים ומחוקי התנועה. דגש על איסור השימוש בסמארטפונים בזמן הנהיגה נוכח גם הוא במערכי השיעור. התלמידים גם יתבקשו להביע את עמדתם לגבי סוגיות שונות בנושא, ובהן רכיבה על המדרכה, גיל הרכיבה וחבישת קסדה.
לאחרונה, וביתר שאת לאחר התאונה שבה נהרג ארי נשר ז"ל, נמתחה ביקורת על תפקוד משרדי הממשלה באשר לסכנת האופניים החשמליים. בחודש מאי פורסם דו"ח מבקר המדינה שממנו עולה כי הכשל הוא של כלל המשרדים האמונים על הטיפול. באשר למשרד החינוך, כתב המבקר, בין היתר, כי לא בדק אם בתי הספר יישמו את ההנחיות החדשות בנושא האופניים החשמליים שפרסם בשנים 2014-2016. "מערכת החינוך מהווה גורם חשוב ומשמעותי בהקניית ידע וכלים להתנהלות נכונה בדרכים", אמר שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך.
"בשל חשיבותו הרבה של הנושא, החלטנו לשלב לימודי תיאוריה ובחינה חיצונית בקרב תלמידי כיתות י'. הלמידה רציפה, ממושכת ומעמיקה. בתוך מערך הלימוד שילבנו שורה של נושאים שאינם עוסקים רק בתמרורים אלא גם בסכנות הרבות של שימוש באלכוהול או בחומרים אחרים שאסורים. שילבנו גם את השימוש באופניים חשמליים. בחינת הקיץ האחרונה אף כללה שאלה בנושא זה.
בשל רצף האירועים הטראגיים שהתרחשו לאחרונה, החלטנו להרחיב את הלימוד בנושא האופניים החשמליים ולחבר ארבעה מערכי שיעורים בנושא. אנחנו נעמיד את המערכים הללו לרשות בתי הספר כדי שיוכלו לקיים שיח או למידה מקיפה עם תלמידים בכיתה ח, ט ו- י'. הגיל בו אנו עדים לשימוש נרחב באופניים החשמליים".
במקביל, הודיעו באגף התנועה של המשטרה על תוכנית להגברת האכיפה נגד עבירות תנועה של רוכבי אופניים חשמליים. בין היתר, יינתן משקל לאחריות ההורית של הילדים הרוכבים מתחת לגיל 16 ולרישום האופניים ככלי רכב לכל דבר. מדובר בשורת יוזמות והצעות של המשטרה, שמצידה מקווה שיהפכו לחוק בעתיד.
ראש מחלקת תנועה באגף התנועה, ניצב משנה נועם בגינסקי, אמר כי "זה לא חדש שמתחת לגיל 16 לא חוקי לרכוב על אופניים חשמליים. אנחנו רואים את ההתנהלות שלהם, כאילו הכביש שלהם - והיא מסוכנת. אנחנו רואים את השימוש של רוכבי האופניים החשמליים באוזניות וסלולרי, כמו גם נושא ההרכבה - שהוא אסור לפי החוק".