שתף קטע נבחר

מצרים לאבו מאזן: אם לא תשתף פעולה, נפסיק לפעול להסדרה ופיוס

העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי ראש המודיעין המצרי יצא לסבב ביקורים ברמאללה, בישראל ובירדן כדי לדיון במאמצי הפיוס וההסדרה. מקורות מצריים מסרו כי הוא יעביר לאבו מאזן מסר מא-סיסי: "או שתשתף פעולה כמו חמאס, או שמצרים תסיר את ידיה מהתהליך"

אבו מאזן נאום העצרת הכללית של האו
א-סיסי ואבו מאזן(צילום: AFP)

מקורות מצריים מדווחים כי ראש המודיעין המצרי, עבאס כמאל, יצא הבוקר (יום ג') לסבב ביקורים ברמאללה, בישראל ובירדן כדי לדון בפרטי הפיוס הפנים-פלסטיני ובמאמצי ההסדרה. על פי הדיווח של העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", ראש המודיעין המצרי יעביר לאבו מאזן מסר ברור מהנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי: "או שתשתף פעולה בהליך המשא ומתן שהחמאס משתפים איתו פעולה, או שמצרים תסיר את ידיה מהתהליך ותפסיק לפעול מול חמאס בתור הגוף שאחראי על גבולה המזרחי של מצרים ועל מעבר רפיח".

 

לפי הדיווח, מטרת סבב הפגישות של כמאל היא למנוע הסלמה מצד ישראל או חמאס, על מנת לשמר את הפסקת האש עד אשר יושג הסכם לטווח ארוך. בדיווח צוין כי הפגישות אמורות "לפתור מספר סוגיות שהיו תקועות".

 

עבאס כמאל ()
עבאס כמאל

עוד נמסר מאותם מקורות, כי "התנאים מעולם לא היו טובים יותר להגיע להסכם על מנת לשפר את מצבם של תושבי עזה, אך המכשול היחיד העומד בפני זאת הוא עמדתו הלא מוצדקת של עבאס". כאמור, כאמל צפוי להעביר לאבו מאזן "מסר ברור" מנשיא מצרים, שלפיו על יו"ר הרשות הפלסטינית לשתף פעולה באופן מלא בשיחות - או שקהיר תחדל ממאמצי התיווך.

 

 

 
התפרעויות פלסטינים חוף ים רצועת עזה (צילום: AP)
פלסטינים מתפרעים בעזה(צילום: AP)

יחיא סינוואר (צילום: EPA)
מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר(צילום: EPA)

עימותים על הגדר בעזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תחת מתקפה: אבו מאזן מטרפד הסדרה בעזה וסופג אש ממצרים

בינתיים, בשעה שהמצב ברצועת עזה נמצא על סף פיצוץ, הודו בתחילת השבוע בכירים ברשות הפלסטינית בשיחה עם סוכנות AP כי אבו מאזן פועל מאחורי הקלעים לטרפד את מאמצי האו"ם ומצרים להשיג הפסקת אש בעזה ולהוציא לפועל פרויקטים גדולים שיקלו על מצוקת התושבים. אבו מאזן חושש שהפסקת אש בעזה תעמיק את שליטת חמאס ברצועה, תנציח את הדרת הרשות מהרצועה ולפי כמה גורמים ברשות, הוא חושש שזוהי הסנונית הראשונה מתוכנית השלום של טראמפ.

 

מוחמד א-שתיה, בעבר מבכירי הרשות הפלסטינית, אמר כי "ארצות הברית משתמשת במצב בעזה כאמצעי ליישום תוכניתה. אנחנו אומרים שעזה היא חלק מהאדמות הפלסטיניות, ופתרון בעיותיה צריך להיעשות בהקשר מדיני רחב".

 

ברקע, נמשכות בגבול הרצועה ההפגנות נגד ישראל ונגד המצור המתמשך. בסוף השבוע האחרון נהרגו שלושה מפגינים בגבול. כ-20 אלף פלסטינים הפגינו, הבעירו צמיגים והשליכו מטענים לעבר חיילי צה"ל - שהשיבו בירי לפיזור הפגנות.

 

בעקבות המהומות, הכריז ביום שבת שר הביטחון על צמצום אזור הדיג ברצועה. השר, שהתייעץ עם אנשי צה"ל, שב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, הנחה להיערך לנקיטת צעדים נוספים אם אירועי האלימות יימשכו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים