שתף קטע נבחר

עיטורי כבוד בצרפת לזוג ציידי נאצים

בארמון האליזה נערך טקס לכבודם של סרז' וביאטה קלרספלד, שהקדישו את חייהם למרדף אחרי פושעי מלחמה נאצים. מקרון העניק להם אותות כבוד

זוג ציידי נאצים מוכר בצרפת, סרז' וביאטה קלרספלד, קיבלו אתמול (יום ב') בטקס מצומצם עיטורי כבוד מהנשיא עמנואל מקרון. סרז' בן ה-83 קיבל את הצלב הגדול של לגיון הכבוד - העיטור הגבוה ביותר בצרפת. רעייתו בת ה-79 קיבלה את אות מסדר ההצטיינות הלאומי, אחרי שכבר קיבלה את אות לגיון הכבוד ב-2014.

עיטור כבוד ב צרפת ל זוג ציידי ה נאצים סרז' ו ביאטה קלרספלד  (צילום: AFP)
סרז' וביאטה קלרספלד(צילום: AFP)
סרז' קלרספלד נולד ב-17 בספטמבר 1935 בבוקרשט בירת רומניה. משפחתו עברה לצרפת וסרז' חמק מידי הנאצים, אך אביו נשלח לאושוויץ ושם נספה. ב-1950 קיבל אזרחות צרפתית. עשר שנים אחר כך, כשלמד באוניברסיטה היוקרתית "סיאנס פו" הוא פגש בתחנת רכבת את ביאטה קינצל הגרמנייה, בתו של חייל נאצי.

 

סרז' וביאטה התחתנו שלוש שנים אחרי אותה פגישה. הם החליטו להקדיש את חייהם ללכידת פושעי מלחמה נאצים – ועשו זאת במשך יותר מ-50 שנה.

עיטור כבוד ב צרפת ל זוג ציידי ה נאצים סרז' ו ביאטה קלרספלד  (צילום: AP)
(צילום: AP)
עיטור כבוד ב צרפת ל זוג ציידי ה נאצים סרז' ו ביאטה קלרספלד  (צילום: AP)
הזוג קלרספלד בתמונה מ-1979(צילום: AP)

אחד ההישגים הגדולים שלהם היה לכידתו של פושע המלחמה הנאצי קלאוס בארבי, קצין גסטפו שכונה "הקצב מליון" על הזוועות שעולל לאסירים. בארבי הצליח לברוח לדרום אמריקה אחרי המלחמה. ב-1971 חשף קלרספלד שהוא חי בבוליביה. ב-1983 בארבי הוסגר לצרפת. ארבע שנים לאחר מכן בארבי הורשע, ומת מאחורי הסורגים.

עמנואל מקרון עיטור כבוד ב צרפת ל זוג ציידי ה נאצים סרז' ו ביאטה קלרספלד  ()
  

הזוג גם רדף אחרי משתפי פעולה צרפתים ממשטר וישי – בהם רנה בוקה, ז'אן לגה ומאריס פאפון – למרות התנגדותו של הנשיא לשעבר פרנסואה מיטראן. מחליפו של מיטראן, ז'אק שיראק, היה זה שהכיר בחלקה של צרפת בגירושים למחנות ההשמדה. סרז' זוקף את ההכרה לעבודה שלו ושל ביאטה.

 

"אף אחד מהם לא יכול היה להצליח בלי האחר", אמרה בעבר הבת לידה על הוריה. הטקס לכבודם של הזוג קלרספלד נערך בארמון האליזה והיה מצומצם. רשימה מצומצמת של בני משפחה וחברים הגיעו לטקס בהם חיים קורסיה, הרב הראשי של צרפת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
סרז' וביאטה קלרספלד
צילום: AFP
מומלצים