שתף קטע נבחר

תיעוד: "המחסלים" מהקונסוליה מגיעים לטורקיה

ערוץ טלוויזיה מקומי פרסם סרטונים ממצלמות אבטחה של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י מחוץ לקונסוליה לפני שנעלם, ושל החשודים בחיסולו בשדה התעופה. העיתון "דיילי סבאח" פרסם את שמותיהם ותמונותיהם של החשודים. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי אחד מאנשי החוליה הוא מומחה לנתיחת גופות

 

 

העיתון הטורקי "דיילי סבאח" פרסם הבוקר (ד') את שמותיהם ותמונותיהם של 15 אזרחים סעודים, שאחראים לכאורה להיעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. התמונות של "חוליית החיסול" שפורסמו בעיתון המזוהה עם ממשלת טורקיה ונחשב מקורב לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, נלקחו ככל הנראה ממצלמות אבטחה בשדה התעופה באיסטנבול. בטורקיה מעריכים שחשוקג'י, שמתח ביקורת על השלטון בארצו, נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

 

ערוץ טלוויזיה מקומי פרסם סרטונים של החוליה ממצלמות אבטחה, החל מהגעתם לשדה התעופה ועד הופעתם, לכאורה, בוואן שחור מחוץ למבנה הקונסוליה. בסרטונים נראה גם חשוקג'י הולך ברחוב מחוץ לקונסוליה זמן קצר לפני שנכנס אליה. ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי הסעודים רצו לשדל את חשוקג'י לחזור לסעודיה וללכוד אותו שם, אך לא ברור אם תכננו לעצור אותו או להרוג אותו. ה"ניו יורק טיימס" דיווח, מפי גורם בטורקיה, כי הרשויות הצליחו לזהות את התפקיד שמילא כמעט כל אחד מחברי החוליה. הגורם הוסיף כי אחד מהם הוא מומחה לנתיחת גופות.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

טורקיה סעודיה ג'מאל חשוקג'י ()
חשוקג'י ותמונות "חוליית החיסול" (מתוך אתר האינטרנט של דיילי סבאח")

 

מצלמת אבטחה מחוץ ל קונסוליה של סעודיה איסטנבול טורקיה היעלמות ג'מאל חשוקג'י (צילום: EPA)
מצלמת אבטחה מחוץ לקונסוליה של סעודיה באיסטנבול(צילום: EPA)

גורמים טורקים טענו כי החוליה נשלחה בהוראת השלטון הסעודי. אך בסעודיה דחו את הטענות ואמרו כי הצוות היחיד שנשלח לקונסוליה הגיע בשבת כדי לסייע בחקירה. במקביל להערכה הטורקית שחשוקג'י נרצח וגופתו בותרה נבדקת אפשרות שהוא נחטף לסעודיה.

 

לפי הרשויות בטורקיה ביום שבו נכנס חשוקג'י לקונסוליה הוסרו מצלמות האבטחה מהמקום, והעובדים הטורקים התבשרו במפתיע שיש להם יום חופש. החוקרים הטורקים מאמינים שהצוות הסעודי ש"העלים" את חשוקג'י שהה כמה שעות בבית הקונסול הכללי, שגר סמוך לקונסוליה. אחרי כמה שעות הם נסעו לשדה התעופה בשיירה של שש מכוניות – באחת מהן היה חשוקג'י, מת או חי.

 

אתמול פורסמה תמונת סטילס של מצלמת אבטחה מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, שמתעדת את כניסתו של חשוקג'י לבניין. בתמונה נראה ואן שחור שחונה מחוץ לכניסה, רכב שלפי החשד שימש להברחתו של חשוקג'י. הוא היה בשיירת המכוניות שיצאו מהקונסוליה כשעתיים אחרי שחשוקג'י נכנס למקום. חלונותיו היו שחורים, ולפי הדיווחים לפני צאתו מהקונסוליה הועברו קופסאות לרכב.

העיתונאי הנעדר ()
חשוקג'י נכנס לקונסוליה ב-2 באוקטובר

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

צוות של 15 סעודים טס לאיסטנבול והגיע לקונסוליה הסעודית ב-2 באוקטובר, ביום שבו חשוקג'י נעלם. הם הגיעו בשני מטוסים שכורים ועזבו את איסטנבול בערב. אחד המטוסים המריא לקהיר, השני לדובאי. לפי מעקב אחרי תנועת המטוסים בהמשך שניהם נחתו בריאד. החוקרים בטורקיה מאמינים שבמטוסים היו מצלמות האבטחה מהקונסוליה.

 

לפי הגרדיאן אתמול נכנס צוות חוקרים טורקי לקונסוליה אחרי שקיבל אישור מסעודיה. סעודיה אפשרה לחוקרים הטורקים להיכנס לקונסוליה – על רקע לחץ בינלאומי הולך וגובר לספק תשובות להיעלמותו של העיתונאי, שהיה מבקר חריף של השלטון בריאד. עיתונאים קיבלו אישור להיכנס לקונסוליה בשבת.

 

טורקיה איסטנבול קונסוליה של סעודיה הפגנה עיתונאי נעלם ג'מאל חשוקג'י (צילום: AFP)
הפגנה למען ג'מאל מחוץ לקונסוליה הסעודית(צילום: AFP)

חשוקג'י עזב בשנה שעברה את סעודיה ועבר לגור בוושינגטון, מחשש שהשלטון הסעודי ינקום בו על כך שהשמיע ביקורת נגדו. בשנה החולפת כתב בוושינגטון פוסט כמה טורים שבהם מתח ביקורת על מדיניות סעודיה. ביום שלישי בשבוע שעבר נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי לקבל מסמכים הקשורים בגירושיו, כך שיוכל להינשא בשנית. ארוסתו המתינה לו בחוץ, ומשעברו כמה שעות והוא לא שב – הזעיקה את המשטרה.

 

בימים שאחרי ההיעלמות דרשה טורקיה מסעודיה לגלות היכן נמצא חשוקג'י וטענה כי הוא עדיין בתוך השגרירות. סעודיה מצדה טענה כי הוא יצא ממנה כלעומת שבא, אבל בשבת הודיעו גורמים טורקיים כי טורקיה מעריכה שחשוקג'י נרצח בתוך הקונסוליה. "אין לכם מצלמה?", פנה נשיא טורקיה ארדואן אל הסעודים במסיבת עיתונאים. "אם הוא עזב, אתם צריכים להוכיח את זה עם תיעוד בווידיאו". סעודיה טענה שאין צילומי אבטחה מהקונסוליה. כאמור, לפי הדיווח בגרדיאן מצלמות האבטחה הוסרו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(מתוך אתר האינטרנט של דיילי סבח)
מומלצים