שתף קטע נבחר

רגב מאיימת, ח"כים דורשים למנוע דיון בחוק הקולנוע

אם לא תאושר סופית הרפורמה, שרת התרבות מאיימת בקיצוץ דרמטי לסרטים. שלח וכהן מיש עתיד מנסים למנוע דיון בוועדה: "מעורבות פוליטית בתוכן, אין חיזוק של הפריפריה"

"חוק הקולנוע", שהפך לרפורמת הדגל של שרת התרבות מירי רגב, יעלה לדיון ביום שני בוועדה לקראת העברתו למליאה עם חזרת הכנסת מפגרה, ושוב מעורר תסיסה.

 

חברי הכנסת עפר שלח ומאיר כהן (יש עתיד) פנו היום (ה') ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וביקשו להסיר את החוק מסדר היום. זאת כשברקע איומים של השרה שאם לא יאושר החוק יקוצץ תקציב הקולנוע ל-30 מיליון שקל במקום 80 מיליון כיום.

 

 

הרפורמה של רגב שהובילה לקרבות יצריים בין קואליציה לאופוזיציה בוועדה, כוללת בין היתר הקמת מאגר לקטורים שיהיה כפוף למשרד התרבות, ומלבד אנשי קולנוע - יהיו חברים בו גם אנשי תיאטרון וספרות. הביקורת שמשמיעים שלח וכהן נוגעת לכך שהחוק החדש ייתן לרגב שליטה במינוי לקטורים ובכך למעשה גם התערבות בתכנים. שינוי עיקרי נוסף לפי ההצעה הוא מתן תמיכה בדיעבד של 15 אחוז מתקציב הקולנוע לסרטים שהצליחו מסחרית.

 

"תקצר היריעה לציין כאן את כל מגרעותיו של התיקון לחוק, המוכרות לך היטב", כתבו חברי הכנסת שלח וכהן ליו"ר הוועדה. "אפשר למנות ביניהן מעורבות פוליטית עד כדי שליטה בקרנות הקולנוע השונות; סעיף המבטיח אחוזים נכבדים מן התמיכה בקולנוע לסרטים שהצליחו מסחרית, סירוב עיקש של השרה, כולל בתיקונים שהניחה ברגע האחרון על שולחן הוועדה, לשמור על כללים של שקיפות ומנהל תקין, ועוד".

מאיר כהן ועפר שלח (צילום: גיל יוחנן, עפר מאיר)
הח"כים עפר שלח ומאיר כהן(צילום: גיל יוחנן, עפר מאיר)
 

מירי רגב (צילום: אבי מועלם)
שרת התרבות מירי רגב(צילום: אבי מועלם)

עוד טוענים הח"כים מיש עתיד כי "בעיקר בולט בחוק, היעדר חיזוק הפריפריה בניגוד להכרזות היוצאות מפי השרה ונציגיה בוועדה. לו הייתה השרה חפצה בכך, הייתה מבקשת להגדיל ולחזק את התקצוב להפקות שיצולמו ויופקו בפריפריה".

 

בהמשך הוסיפו: "בכל אלה יש כדי לאיים על עצם קיומו ושגשוגו של הקולנוע הישראלי, שהוא לדעת כל הצלחה לאומית נדירה, בין השאר בגלל חוק הקולנוע במתכונתו הקיימת. לכך נוסף בזמן שחלף מאז סיום המושב איום חסר תקדים של השרה, לפיו אם התיקון לא יעבור כרצונה תדאג לקיצוץ מסיבי בכספי התמיכה בקולנוע, בניגוד לחוק הקיים ובסתירה מוחלטת לתפקידה כשרת התרבות. עצם השמעתו של איום כזה מעידה עד כמה השרה רגב פועלת בניגוד מוחלט לאחריות שהוטלה עליה ואיזה נזק היא מאיימת לגרום".

 

שלח וכהן ציינו כי מרגי הודה בפני הוועדה כי אלמלא לחצים קואליציוניים ולחץ מצד שרת התרבות, לא היה מאשר את החוק כלל. "אנו קוראים לך לעצור את תהליך החקיקה, ולקיים הליך ראוי של בירור ודיון – תוך דיון מחודש בכל סעיפי החוק. בלחץ הזמנים השמיעו נציגי משרד התרבות טיעונים סותרים ומבולבלים, שעכשיו יש זמן לברר אותם עד תומם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן, עפר מאיר
שלח וכהן
צילום: גיל יוחנן, עפר מאיר
מומלצים