שתף קטע נבחר

מעזה ועד רמאללה: ימי מבחן לישראל ולפלסטינים

התגברות העימותים האלימים בגדר המערכת ברצועת עזה, הכנסת מיכליות הסולר וההתעלמות מאבו מאזן. בעזה, רמאללה, ירושלים וקהיר תתקבלנה החלטות הרות גורל בימים הקרובים שישפיעו רבות על המציאות באזור

זו קלישאה לעוסה לומר זאת במזרח התיכון, אבל במקרה הנוכחי הקלישאה מתיישרת לחלוטין עם המציאות – הימים הקרובים הם ימי מבחן. גם לישראל, גם לחמאס וגם לרשות הפלסטינית. בכל אחת מהזירות מתקבלות ותתקבלנה בימים אלו החלטות קרדינאליות שישליכו על המציאות כאן ושם.

 

עזה

חצי שנה חלפה וכמעט מאתיים פלסטינים מרצועת עזה נהרגו מאז החל קמפיין צעדת השיבה. הקמפיין ידע עליות ומורדות ובשלושת השבועות האחרונים הגיע לנקודת רתיחה בעידוד חמאס. רק אתמול (ה') צה"ל נטרל והשמיד מנהרת טרור שחדרה לישראל, שהתפתלה והתחברה למנהרות לחימה נוספות של חמאס ברצועת עזה.

 

 

לעימותים כבר יש לוח זמנים קבוע שמוכר לכל הצדדים – בימי שני מתקיים משט מנמל עזה לקו הגבול הימי הצפוני עם ישראל כשהוא מלווה בעימות אלים על הגבול הצפוני של הרצועה מול קיבוץ זיקים. השבוע התקיים המשט ה-11 במתווה זה.

הפרת סדר ימית הפגנה פלסטינים גבול ישראל עם רצועת עזה משט ימי מפגינים פינוי פצוע (צילום: AFP)
המשט הקבוע מעזה לישראל. כל יום שני(צילום: AFP)

מחאה משט בעזה ליד גבול ישראל (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בימי שישי מתקיימת ההפגנה המרכזית בכל המוקדים לאורך הגדר המזרחית של הרצועה. השבוע תתקיים ההפגנה השבועית ה-29 במספר.

 

מדי לילה פורצים עימותים במוקד אחד של יחידת ההונאה הלילית שמטרתה העיקרית להפחיד את תושבי עוטף עזה באמצעות ירי זיקוקים וזריקת חזיזים. העימותים הליליים מתרחשים בעיקר בחלקה הדרומי של הרצועה.

הכנה ושיגור של בלוני תבערה מעזה בלילה (צילום: AFP)
פעילות לילית בגבול הרצועה(צילום: AFP)

הכנה ושיגור של בלוני תבערה מעזה בלילה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

פעם בשבוע בממוצע ישנם עימותים מאורגנים מצידו הפלסטיני של מעבר ארז. חמאס דואג בינתיים שהעימותים לא יגלשו למעבר כרם שלום כבעבר כדי לא להוביל לסגירתו על ידי ישראל. החל מאמצע ספטמבר התיר חמאס להפריח שוב בלוני תבערה אחרי הפוגה קצרה.

 

עזה - ירושלים

התגברות העימותים האלימים על הגדר בשבועות האחרונים מתחילים להניב לחמאס את הפירות שאותם ביקש להשיג. התיעוד קבוע של הפריצות לשטח ישראל והצתת עמדות (ריקות) של צה"ל הוא חלק מהקרב על התודעה.

 

 

חמאס מבקש להפיץ את התמונות, לגרום לדמורליזציה בישראל שתניב ביקורת על הממשלה ועל צה"ל שתאלץ אותם למצוא פתרונות. יגיד מי שיגיד שהפתרון הוא הנחתת מהלומה צבאית, אבל חמאס סבור שבעת הנוכחית ישראל לא רוצה להסתבך בשתי חזיתות כאשר החזית הצפונית הפכה למורכבת הרבה יותר אחרי תקרית הפלת המטוס הרוסי. לכן חמאס מאמין שהוא עדיין נמצא בתוך מרחב ההכלה הישראלית.

חיפושים אחר המטוס הרוסי שהופל (צילום: רויטרס)
החיפושים אחרי המטוס הרוסי שנפל בסוריה. החזית הצפונית מורכבת יותר עבור ישראל(צילום: רויטרס)

בינתיים התוכנית של חמאס עובדת. הביקורת הפנים-ישראלית (בעיקר של כלי התקשורת) גוברת, צה"ל שומר על איפוק יחסי בשטח ובמקביל ישראל נותנת אור ירוק להכניס לרצועת עזה כמויות אדירות של סולר, שעליו שילמה קטאר כדי להגדיל את פעילות תחנת הכוח ברצועה. המשמעות לכך אדירה במונחים עזתיים – שמונה שעות חשמל ביממה במקום ארבע. פי שניים.

 

בישראל מניחים שהקלות מסוג זה ימתנו את העימותים האלימים. עד כה ההנחה הזאת לא תורגמה למציאות בשטח. הבלונים ממשיכים להתעופף מעזה והציתו שריפות בשדות העוטף. אבל אם במבחנים עסקינן, הרי שהמבחן המשמעותי ביותר יהיה היום אחר הצהריים עם תחילתן של ההפגנות השבועיות של ימי שישי.

 

קהיר

מצרים כרגיל נמצאת בתמונה ומסתמן שראש המודיעין המצרי עבאס כאמל נמצא בדרכו לסבב ברמאללה ובירושלים כשהכותרת של ביקורו היא ההסדרה בעזה. בשבוע שעבר דיווחנו כאן כי ישנן אינדיקציות שמצביעות על שינוי כיוון של מצרים לשוב לשיחות על הסדרה בעזה ולוותר בשלב זה על שיחות הפיוס משתי סיבות.

 

האחת - חוסר התוחלת של מאמצי הפיוס, השנייה והחשובה יותר - מצרים מרגישה שישנה התקרבות מסוכנת להסלמה צבאית משמעותית בין ישראל לעזה. ייתכן שהגעתו קשורה לאינדיקציות הללו.

עבאס כמאל ()
כמאל. מסתמן שהוא בדרכו לסבב נוסף ברמאללה ובירושלים

 

רמאללה

נתחיל מהסוף - המוקטעה רותחת. מראה מיכליות הסולר שנכנסו לרצועת עזה, במימון קטארי ובחסות של האו"ם, מעל ראשה של הרשות הפלסטינית וחרף ניסיונותיו של אבו מאזן להכשיל זאת, הוציא את ההנהגה הפלסטינית מדעתה. אלא שהדבר המדאיג ביותר הוא דווקא האיפוק היחסי של אבו מאזן בנוגע לזה.

אבו מאזן (צילום: AFP)
אבו מאזן. המוקעטה רותחת(צילום: AFP)

 

 

אומרים שנקמה היא מנה שמוגשת קרה ולכן סביר שהעונש של אבו מאזן מתוכנן להגיע רק בסוף החודש הנוכחי עם ההחלטות בנוגע לעזה שיתקבלו בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ. האם אבו מאזן יודיע על הפסקה מוחלטת של המימון החודשי לרצועת עזה בסך 96 מיליון דולר? כרגע הוא שומר את הקלפים קרוב לחזה. נראה שלביקור של כאמל ברמאללה יהיה קשר גם לזה.

 

רמאללה - ירושלים

לא ברור עדיין מתי בדיוק, אבל סביר שבזמן הקרוב ישראל תממש את החלטת בג"ץ ותהרוס את הכפר הבדואי חאן אל-אחמר ליד כפר אדומים. הרשות הפלסטינית כבר השתלטה על מאבק הבדואים שם ומנצלת אותה לצרכיה בזירה הבינלאומית כדי לנגח את מדיניותה של ישראל בשטחי סי.

 

הציבור הפלסטיני די אדיש לסוגיה ולא נרתם למאבק בהמוניו למעט מחוז ירושלים של התנזים, אבל השקט היחסי סביב הסוגיה הזאת אינו מהווה תעודת ביטוח לכך שהוא גם יסתיים בצורה רגועה.

 

בינתיים בתוך שבוע אחד הצליחו שני מחבלים שביצעו פיגוע להימלט - דבר שמעבר למבוכה שהוא מעורר כאן, הוא מעלה את קרנם ויוקרתם של אותם מחבלים והופך אותם לגיבורים ומקור השראה בעיקר בקרב הדור הצעיר.


פורסם לראשונה 11/10/2018 22:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
עימותים בגדר המערכת ברצועת עזה
צילום: AFP
מומלצים