מצנח ממונע חדר לשטח בסיס צה"ל והתקרב למטוס קרב
צה"ל דיווח על אירוע "התקרבות מסוכנת" שהתרחש ביום רביעי, כאשר צנחן על מצנח ממונע התקרב למטוס קרב. שני כלי הטיס היו קרובים מאוד
צנחן על מצנח ממונע שנכנס ביום רביעי לשטח האווירי של בסיס צה"ל במרכז הארץ התקרב באופן מסוכן למטוס קרב. כך הודיע צה"ל בצהריים (יום ו'). איש לא נפגע באירוע שעלול היה להיגמר באסון משום ששני כלי הטיס היו קרובים מאוד.
צה"ל מסר כי יפעל בשילוב כוחות עם רשות התעופה האזרחית למיגור הסכנה הבטיחותית שבטיסה המבוצעת בניגוד לחוק הטיס ובניגוד לנהלי פרסום המידע התעופתי במדינת ישראל. "צה"ל קורא לכל מי שמשתמש במרחב האווירי לטוס על-פי חוקי פרסום המידע התעופתי, באזורים המותרים לטיסה בלבד ולהימנע מסכנת חיים ומסיכון מטוסים צבאיים ואזרחיים".
החוקר הראשי במשרד התחבורה עודכן באירוע החמור ובתחילת השבוע יפרסם דו"ח ראשוני על האירוע לציבור מפעילי המצנחים והרחפנים כדי למנוע הישנות מקרים דומים.
תופעת התקרבות בין מצנחים ממונעים למטוסים היא בעיה מוכרת שמוכרת היטב לחוקר התאונות הראשי. אחד האירועים החמורים שנרשמו בשנים האחרונות התרחש בספטמבר 2017: מצנח ממונע חלף אז סמוך למטוס קל מסוג ססנה 172 בשטח אימונים סמוך לטירה.
בחקירה עלה אז כי מדריך במטוס של חברת סקאי הבחין בשעת ערב במצנח ממונע בצבע סגול חולף לידו בגובה של 800 רגל - מרחק של 100 מטרים. הטייס פנה במהירות שמאלה כדי להתחמק מפגיעה אפשרית. בדו"ח חוקר התאונות הראשי יצחק (רזצ'יק) רז נכתב לאחר האירוע כי "בחלק מהאירועים, טייסי המטוסים הקלים זיהו את המצנחים הממונעים מספיק מוקדם והם דיווחו עליהם לפקחי המגדלים, תוך שנמנעו ממעבר קרוב, אך היו מקרים שהטייסים הבחינו בהם מאוחר יחסית, והם חלפו בקרבה מסוכנת שחייבה אותם לבצע פעולת הפרדה תכליתית.
"צבר האירועים בתחום זה הוא פוטנציאל ממשי לאירועים חמורים בהרבה ומשכך הוא מחייב את מגזר המרחפים להקפיד שלא לחדור לאזורי טיסה או מרחבי פיקוח ללא תאום מוקדם, כמו גם את הגורמים המופקדים על בטיחות התעופה לפעול לצמצום היקף התופעה". בהמשך קבע רז: "משיחות עם מרחפים ותיקים, החוקר הראשי התרשם כי גם חברי עמותה רבים, ותיקים ואחראיים, מודאגים מהיקף האירועים".
בשנים האחרונות אירעו גם כמה מקרים שבהם רחפנים גרמו להפסקת תנועת המטוסים האזרחית. כך למשל, בדצמבר האחרון חדר רחפן לשטח האווירי בנתב"ג וגרם לסגירת השדה לנחיתות ולהמראות למשך רבע שעה. מרשות שדות התעופה נמסר אז כי מיד עם זיהוי הרחפן נעשה מאמץ על ידי המשטרה וצוותי הביטחון לאתר את מפעיל הרחפן. הודעה הועברה לחוקר הראשי במשרד התחבורה ולרשות התעופה האזרחית.
חודש לפני כן פורסם דו"ח מבקר המדינה על אודות "ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים". בדו"ח עלו ליקויים קשים - בהם חוסר הדרישה לרישיון ממפעיל רחפן, היעדר גוף המפקח על פעילות המפעילים וגם גרירת רגליים בהיערכות צה"ל.