שתף קטע נבחר

ארדואן לטראמפ: דונלד היקר, זה לא אני

נשיא ארה"ב חוגג את שחרור הכומר האמריקני ברנסון מהמעצר בטורקיה ומכריז: "עכשיו יהיו לנו יחסים נהדרים". טראמפ וארדואן מכחישים שהשחרור נעשה במסגרת הסכם, ונשיא טורקיה מדגיש שלא נכנע ללחץ האמריקני: "אדוני הנשיא, תמיד אמרתי – בית המשפט יחליט לבד"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודה הערב (שבת) לטורקיה על החלטתה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברנסון אחרי שנתיים של מעצר, אבל טען כי שחרורו לא נעשה במסגרת הסכם כלשהו בין וושינגטון לאנקרה. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מיהר להשיב לטראמפ, ובניסיון להציג את עצמו כמי שלא נכנע ללחץ האמריקני טען שמערכת המשפט הטורקית קיבלה את ההחלטה על שחרור ברנסון באופן עצמאי וללא תכתיבים מהנשיא או מהממשלה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

רג'יפ טאיפ ארדואן דונלד טראמפ  (צילום: AP, AFP)
ארדואן וטראמפ. מכחישים בתוקף שהיה הסכם(צילום: AP, AFP)

אנדרו ברנסון  (צילום: AFP)
ברנסון. העונש קוזז(צילום: AFP)

בהודעה שצייץ הערב בטוויטר כתב טראמפ על הדיווחים שטורקיה שחררה את ברנסון רק משום שהובטחה לה תמורה כלשהי: "אני לא עושה עסקאות כשזה נוגע לשבויים. עם זאת, אכן הייתה הערכה גדולה מצד ארה"ב, שתוביל ליחסים טובים, אולי אפילו נהדרים, בין ארה"ב לטורקיה!". בציוץ שלו הודה טראמפ לארדואן באופן אישי. ברנסון אמור לנחות הערב בארה"ב ולנסוע מיד לפגישה עם טראמפ בבית הלבן.

טורקיה ארה

זמן קצר אחרי הציוץ של טראמפ השיב ארדואן בציוץ משלו: "אדוני הנשיא היקר, כפי שתמיד אמרתי, מערכת המשפט הטורקית קיבלה את ההחלטה הזו באופן עצמאי. אני מקווה שארה"ב וטורקיה ימשיכו את שיתוף הפעולה

שלהן כמו שהולם את בעלות הברית שהן, ויילחמו יחד נגד ארגוני הטרור".

 

היחסים בין טורקיה לארה"ב, שתי חברות בנאט"ו, נעשו מתוחים מאוד בשנים האחרונות בעקבות תמיכתה של וושינגטון במורדים הכורדים בצפון סוריה, תוכניתה של טורקיה לקנות מרוסיה מערכת להגנה מפני טילים, מעצרו בארה"ב של מנהל בנק ממשלתי טורקי במסגרת הסנקציות על איראן, והעובדה שארה"ב מסרבת להסגיר לטורקיה את איש הדת הגולה פתהוללה גולן, שאותו מאשים ארדואן בתכנון ניסיון ההפיכה נגדו בקיץ 2016.

 

 

רג'פ טאיפ ארדואן דונלד טראמפ נשיא טורקיה נשיא ארה
טראמפ עם נשיא טורקיה. הודה אישית לארדואן(צילום: EPA)

ברנסון נעצר בטורקיה ב-2016 בטענה שהיה לו קשר לניסיון ההפיכה, ומעצרו הגביר את המתח בין המדינות. משלא הושג הסדר שיביא לשחרורו הודיע טראמפ על הכפלת המכסים על אלומיניום ומתכת המיובאים מטורקיה, ואנקרה השיבה בהגדלת המכסים על מכוניות, אלכוהול וטבק המיובאים מארה"ב. טורקיה מתמודדת מאז תחילת השנה עם משבר כלכלי שבמסגרתו צנח דרמטית ערך הלירה הטורקית, אבל ארדואן האשים כי הנתונים אינם משקפים את המצב האמיתי של כלכלת טורקיה – אלא הם תוצאה של מלחמה כלכלית שמנהלים נגדה "כוחות זרים", רמז לארה"ב.

 

מה שנראה כסוף המשבר בין ארה"ב לטורקיה התאפשר בעקבות החלטת בית המשפט הטורקי אתמול לשחרר את ברנסון. בית המשפט גזר עליו אתמול שלוש שנות מאסר, אבל הודיע שבשל הזמן שכבר ריצה במעצר – הוא לא ישהה עוד בכלא הטורקי. שעות אחר כך עלה ברנסון על מטוס הביתה. פסיקת בית המשפט באה פחות מיממה אחרי שכלי תקשורת בארה"ב דיווחו שוושינגטון ואנקרה הגיעו להסכם על שחרור ברנסון ושבית המשפט יורה על שחרורו ביום שישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, AFP
ארדואן וטראמפ. עתיד משותף
צילום: AP, AFP
מומלצים