שתף קטע נבחר

הקבינט נותן עוד סיכוי לרגיעה בעזה; דיווח: האזהרה של חמאס למצרים

על אף איומי נתניהו וליברמן, החליט הקבינט לתת עוד הזדמנות למאמצי ההסדרה. בכיר ישראלי: יש יותר סיכוי לרגיעה אך אם חמאס ימשיך באלימות, נחריף את התגובות. דיווח: גורמים בחמאס הזהירו את מצרים מפני תרחיש שרבבות יחצו את הגדר לסיני ולישראל

למרות המסרים והאיומים החריפים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן, החליט אמש (יום א') הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס לדיון בן ארבע שעות לתת סיכוי נוסף לרגיעה. בקבינט החליטו להמתין עד סוף השבוע למגעים להסדרה שמתקיימים בתיווך ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ובתיווכו של שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב.

 

התפרעויות פלסטינים רצועת עזה (צילום: AP)
ההתפרעויות בסוף השבוע בגבול רצועת עזה(צילום: AP)
 

 

 

מי שציפה להחלטות דרמטיות בקבינט שהתכנס אתמול אחרי הצהריים לישיבה שנמשכה ארבע שעות ועסקה בהסלמה עם עזה – התבדה. על אף קריאות שרים לקבל החלטות תקיפות כבר עתה - ראש הממשלה נתניהו החליט להמתין עד סוף השבוע. הסיבה: עד אז אמור להגיע לאיזור ראש המודיעין המצרי שינסה לחדש את המגעים להסדרה וינדוד בין ירושלים, עזה ורמאללה. בישראל הוחלט להעביר לחמאס מסרים תקיפים: תמה הסבלנות מצד ישראל; אם תמשיכו באלימות נחריף את התגובות. בכירים בממשלה אמרו כי "יש יותר סיכוי דווקא לרגיעה מאשר להסלמה, אך הרבה תלוי בחמאס".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "בחמאס כנראה לא הפנימו את המסר - אם הם לא יפסיקו את ההתקפות האלימות נגדנו, הן יופסקו בדרך אחרת והיא תהיה כואבת, כואבת מאוד. אנחנו קרובים מאוד לפעילות מסוג אחר, פעילות שתכלול מכות עוצמתיות מאוד. אם יש לו שכל, החמאס יפסיק את האש ואת ההתפרעויות האלימות – עכשיו".

 

שריפה בעקבות בלון תבערה ליד אור הנר  (צילום: מתן צורי)
שריפה ליד אור הנר שנגרמה מבלון תבערה (צילום: מתן צורי)

בלון תבערה על גדר בכפר עזה (צילום: רועי עידן)
(צילום: רועי עידן)

בלון תבערה על גדר בכפר עזה (צילום: רועי עידן)
בלון תבערה על הגדר בקיבוץ כפר עזה(צילום: רועי עידן)

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן לבש את החליפה של האיומים ובריאיון לאולפן ynet אתמול אמר: "לישראל אין שום זכות, אין אופציה, אין את הלוקסוס לנהל מלחמות יש ברירה. אנחנו יכולים לנהל אך ורק מלחמות אין ברירה. בחודשים האחרונים עשינו כל מאמץ, הפכנו כל אבן והשלב הזה של אין ברירה מאחורינו. הגענו לרגע שחייבים להנחית מכה הכי קשה שאפשר על חמאס". ליברמן ציין כי "לפני שהולכים למלחמה בעזה צריך למצות את כל האופציות האחרות", אך הבהיר כי "עשינו כל מאמץ וניסינו למצות כל אפשרות".

 

השר ליברמן הורה על הפסקת העברת הדלקים לרצועת עזה, בעקבות הפרות הסדר והאירועים בסוף השבוע. "חמאס הפך את האלימות על הגדר לנשק אסטרטגי שבאמצעותו הוא מקווה לשחוק את יכולת העמידה ואת ההרתעה שלנו. באמצעות אלימות על הגדר הם רוצים להפעיל לחץ גם על הציבור הישראלי וגם על ממשלת ישראל. הדלקים לא ישנו את המצב", אמר ליברמן.

 

גורמים בישראל אומרים, כי יש אכזבה מכך שהמענה להכנסת הדלקים היה המשך ואפילו החרפת האלימות בעזה, "זה מצב שישראל לא תשלים איתו", הבהירו.

 

חמאס: "איומי האויב נובעים מפחד"

מנגד, בחמאס מאיימים כי אם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן יכביד את העיצומים עליהם, התוצאה עלולה להיות קשה ולהוביל לפריצת הגבול עם מצרים או ישראל ולמעבר אלפי פלסטינים. לפי העיתון "אל חיאת" המסר הזה הועבר מגורמים בחמאס לראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.  

 

המצב ברצועה, הזהירו אותם גורמים בחמאס, "יתפוצץ בסופו של דבר, בין אם זה בפנים של המצרים או בפנים של ישראל, אם אבו מאזן יטיל סנקציות חדשות". עוד נמסר באותו דיווח כי "ייתכן שעשרות אלפי פלסטינים יחצו את הגבול הדרומי עם מצרים או הגבול הצפוני עם ישראל, ואולי זה יגרום לאלפי שהידים, וזה דבר שאנחנו לא מעוניינים בו". לפי המקור שדיווח לעיתון, בחמאס הזהירו שאם אבו מאזן יטיל סנקיצות נוספות, הוא יישא בתוצאות והדגישו כי חמאס "תגן על עצמה בפני הסנקציות הללו".

 

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב" כי "אבו מאזן מיישם את החזון הישראלי ופועל ליישם את 'עסקת המאה' (של טראמפ) באמצעות לחץ על רצועת עזה, שמטרתה נסיגת הנשק של ההתנגדות. סוגיית הרגיעה לא הופסקה, ולא הושג המינימום הנדרש עד לרגע זה. אבו מאזן לוחץ על ישראל להגביר את הלחץ על עזה". א-זהאר הגיב לאיומי נתניהו וליברמן: "עליכם לקרוא את ההיסטוריה. האויב ניהל מלחמות נגד עזה ולא השיג דבר, שיאיים כמה שירצה, איומיו אלה נובעים מפחד".

 

עוד לפני ישיבת הקבינט, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו חייבים להגיב כדי להפסיק את זה. אי אפשר להמשיך פה עם החומה השחורה כל יום אחרי הצהריים. אני מזמין את שר הביטחון לעשות את השבת, אבל שלא ישכח להביא את מסכת האב"כ שלו כשהוא בא כי התושבים צריכים להשאר בבתים, אי אפשר להסתובב שם. עשן סמיך מכסה את היישוב, תלוי בכיוון הרוח והדבר הזה לוקח כמה שעות לא בודדות. כשהם מחסלים את העניין, בסביבות 19:00 הם הולכים הביתה ואז התושבים יכולים להתחיל לנשום. הדבר הזה בלתי נסבל. אני חושב שזה חמור מאוד ואני קורא לשר הביטחון ולקבינט לקבל את ההחלטות הנכונות. מהי ההחלטה הנכונה? את זה אני אשאיר לכם".

 

אתמול פרצו כמה שריפות ביישובי עוטף עזה. בלוני תבערה גרמו לנזקים כבדים בחממות במושב נתיב העשרה. בשעות אחר הצהריים פרצה שריפה בשמורת גברעם ולמקום הגיעו כבאיות של קק"ל ושל כיבוי אש. שריפה נוספת פרצה ליד קיבוץ אור הנר. בנוסף, בלון נפץ נחת על כבל חשמל מול קיבוץ כפר עזה. צוותי חבלה הוזעקו למקום. מוקדם יותר היום פרצה שריפה במטע אבוקדו בקיבוץ סעד בעוטף עזה, כתוצאה מבלון תבערה. כוחות כיבוי הצליחו להשתלט על האש.


פורסם לראשונה 14/10/2018 20:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
המהומות בגבול הרצועה בסוף השבוע
צילום: AP
מומלצים