שתף קטע נבחר

ביהמ"ש: העמדה לדין של עזתים שמתנגדים למצור אינה מוסרית

הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד 2 דייגים מעזה שהשתתפו במשט שנועד להגביר את המודעות למצור. אבל השופט אליהו ביתן הורה לשחרר אותם: "טענות התביעה די מעורערות". הפרקליטות עשויה לערער לעליון

 

מחאה משט בעזה ליד גבול ישראל (צילום: AFP)
ארכיון. משט סירות מעזה (צילום: AFP)

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע היום (ב') שהעמדה לדין של תושבי עזה שמתנגדים למצור היא לא מוסרית, ומתח ביקורת על הפרקליטות שביקשה להתייחס לראיון בטלוויזיה נגד המצור כפעולה שפוגעת בביטחון המדינה. השופט אליהו ביתן הורה לשחרר ממעצר שני בני משפחה תושבי הרצועה - חאלד (24) ומחמד (18) הסי - שהואשמו בעבירות של חברות בארגון טרור ואיסור פעולה ברכוש טרור (לראשון יוחסה גם עבירה של מתן שירות לארגון טרור). הפרקליטות עשויה לערער על ההחלטה לשחרר אותם.

 

לפי כתב האישום שהגישה נגדם פרקליטות מחוז דרום, חאלד הסי התבקש והסכים תמורתה 100 דולר להצטרף כאיש צוות לסירה שתשוט אל מחוץ לתחום המים שישראל מקיימת בו מצור על עזה. במאי עלו על הסירה תשעה תושבי עזה, חלקם פצועים ונכים, ושני עיתונאים. כוונת המארגנים הייתה להיעצר על ידי חיל הים הישראלי בכדי לעורר את דעת הקהל העולמית. הסירה אכן נעצרה על ידי חיל הים ורוב יושביה, בהם הסי, שוחררו והוחזרו לעזה. לטענת הפרקליטות, במעשיו אלה הוא נטל חלק בפעילות של ארגון טרור תמורת כסף.

 

 

לאחר זמן מה הוצע להסי להצטרף כקפטן לסירה שתצא מעזה לטובת הסרת המצור בתמורה ל-300 דולר. הפעם הוא צירף את אחיינו מחמד כדי שיעזור לו. טרם היציאה מהנמל התראיין חאלד לרשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, לבקשת פעיל חמאס, ואמר שמטרת המשט היא להסיר את המצור על עזה כיוון שהיא גוססת. הפעם, עם מעצר הסירה נלקחו חאלד ואחיינו לישראל.

 

הפרקליטות ביקשה לעצור את השניים עד תום ההליכים וטענה כי שחרורם יסכן את ביטחון הציבור וביטחון המדינה. שופטת בית משפט השלום שרה חביב הורתה על מעצרם עד תום ההליכים. עו"ד אורי דייגי וליל פטישי מהסנגוריה הציבורית, המייצגים את האחיין מחמד הסי, ועו"ד יחיא סעאדה המייצג את חאלד הסי - הגישו ערר בטענה שהשניים לקחו חלק במשט בשל רצונם למחות על הסגר שמטילה ישראל על רצועת עזה, "מחאה שהינה לגיטימית ביסודה", נטען.

 

במהלך הדיון בערר עלה כי השניים לא נעצרו בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל. נציג הפרקליטות עו"ד יואב קישון אמר כי "מקום המעצר לא רלוונטי. אני סבור שיש סמכות לכוחות מדינת ישראל לעצור תושבי עזה וכל אדם שעבר עבירה נגד ביטחון המדינה, בכל מקום שהוא בעולם. המצב הביטחוני היום מצדיק העמדה לדין של אנשים שמשתתפים במשטים כאלה".

 משט יציאה מ עזה לעבר מרחב ימי בינלאומי סירות סירה פלסטינים חיל הים צה
ארכיון. משט סירות מעזה (צילום: AFP)
 

אבל כאמור, שופט המחוזי ביתן קיבל את הערר ומתח ביקורת על הפרקליטות. הוא ציין כי אף שהמדינה טענה שהמשטים אורגנו על ידי חמאס, והכספים ששולמו לשניים היו של חמאס, עובדות אלה לא נטענו בכתב האישום. כמו כן, בתחקור של משתתפי המשט לא נטען שחמאס ארגן את המשט, אלא "הוועדה להסרת המצור על עזה".

 

הוא ציין כי טענות התביעה שלפיהן חמאס ארגן את המשטים ושהכספים שקיבלו הנאשמים הם כספי טרור הן "די מעורערות". הפרקליטות טענה שהראיון של חאלד הסי לאל-ג'זירה עלול לעורר דעת קהל בינלאומית נגד המצור, שבעקבותיה ישראל תסיר את המצור ויוכנסו אמצעי לחימה לעזה, ולכן יש לראות בראיון כמעשה נגד ביטחון המדינה.

 

"ההשפעה שהתביעה מבקשת לייחס לדברים שאמר הנאשם, דייג פשוט מעזה, על דעת הקהל העולמית, ותגובות השרשרת הטקטוניות שהיא צופה שייגרמו בעקבות זאת, אינן מבוססות ועל פניהן מופרזות", כתב. "המצור שישראל מטילה על רצועת עזה מוצדק בכך שהוא נועד למנוע הכנסת חומרים, ציוד ואמצעים העלולים לפגוע בביטחון ישראל... ואולם הבאת תושב עזה לדין בישראל על כך שהוא מתלונן על המצוקה בה הוא ושאר תושבי הרצועה שרויים נראית לי כצעד בלתי מותאם בעליל, משפטית ומוסרית".

 

לדבריו הפרקליטות מתעלמת מהמורכבות והייחודיות של המצב בין ישראל לעזה, וממצבם של תושבי עזה, הנשלטים על ידי החמאס. הוא מתח ביקורת גם על העובדה שהפרקליטות מבקשת להעמיד את הנאשם לדין על התבטאות בטלוויזיה נגד המצור, "דבר שלא היה בא בחשבון לו היה מדובר על מעשה שנעשה בישראל, שבפועל נעשים כמוהו רבים, כדבר שבשגרה, ואיש אינו חושב להעמיד על כך לדין".

 

השופט ביתן הורה להחזיר את התיק לבית משפט השלום בעניין תנאי השחרור שלהם. הפרקליטות שוקלת להגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה לשחררם לביהמ"ש העליון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים