רכבת ישראל על התקלות: "קו מושלם, מדהים, מגה פרויקט"
עשרות נוסעים שהגיעו לתחנת נתב"ג זכו לבוקר שלישי ברציפות של תקלות בקו המהיר לבירה. אחת הנוסעות סיפרה ל-ynet: "סיוט של אי-ודאות, אנחנו שבויים של הרכבת". נוסע נוסף פתח קבוצת ווטסאפ לעדכוני התקלות בזמן אמת. ברכבת דחו את הטענות לחיפזון בהשקת הרכבת: "זה קו מושלם, בהרצה יש תקלות"
אחרי ההשקה הנוצצת של הרכבת החדשה - המציאות מכה בפנים: אחרי בוקר שלישי ברציפות של תקלות בקו המהיר בין תחנת נתב"ג לירושלים שנחנך בדיוק לפני שלושה שבועות, ברכבת ממשיכים הבוקר (ג') להרעיף שבחים על הפרויקט שהושק לפני שנשלם. דובר רכבת ישראל, ישראל טל סרנגה, נשאל באולפן ynet מדוע הרגישו צורך להשיק את הרכבת בדחיפות כה רבה, וענה כי "הקו שנפתח בין ירושלים לנתב"ג הוא קו מושלם. גם בתשתיות וגם ברמת הכשירות השירותית שלו. לאור העובדה שהקו נמצא בהרצה - יש תקלות. צריך לתחזק את התשתית כי לפעמים היא לא עובדת כמו שצריך. לפעמים יש גם תקלה בקטר של הקו החשמלי הראשון במדינה".
"מה שאת אומרת לי פה: ישראל, יש לכם קו מדהים, פרויקט לאומי, מגה פרויקט, שהצלחתם להרים אותו בשש שנים וחצי מהעלייה על הקרקע. א' כל הכבוד לכם", השיב דובר הרכבת.
נופר שפיגל, בת 32 שעובדת בסטארט אפ בבירה, דאגה לדווח לבעלה על כל עיכוב או יציאה בזמן של הרכבת. "זה פשוט סיוט של אי-ודאות. אנחנו שבויים של הרכבת, בלעדיה אצטרך שלושה אוטובוסים לירושלים". לדבריה, במקום העבודה שלה שוקלים לעבור לתל אביב דווקא בגלל הרכבת. "זאת פשוט בושה שהעיר מנסה למשוך אנשים בעזרת רכבת קלוקלת שנתקעת במנהרות".
ברכבת אמרו בתגובה על התקלות כי "הקו המהיר לירושלים הוא מגה-פרויקט ואחד מקווי הרכבת המורכבים ביותר בעולם לתפעול ושירות. הקו כולל מנהרות, גשרים, תחנה בעומק 80 מטרים ומרכיבי חשמול ותקשורת מתקדמים בפעם הראשונה בישראל. בחודשים הקרובים הקו נמצא בנסיעות הרצה, ומטבע הדברים מתגלים אתגרים תפעוליים ותשתיתיים כל העת. בקו שכזה, כל אירוע תפעולי פשוט הופך למורכב.
"לכן הגדרנו שירות מצומצם, הגבלה על מספר נוסעים, וצוותים מתוגברים. ביטחון הנוסעים הוא מעל הכל, והתקלה אמש הייתה תפעולית ולא בטיחותית. אנו מתנצלים בפני נוסעינו על חוסר הנוחות הזמנית ומתחקרים את האירועים האחרונים, כמו כל אירוע, ופועלים כל העת לשיפור השירות בקו, כמו גם בקווים אחרים ברחבי הארץ".
מיכאל בלינסקי, שעבד בעבר בצוותי הבטיחות של הקמת מנהרות הרכבת, הופתע לקרוא את הדיווחים על עצירת הרכבת במנהרה. "זה לא אמור להיות מלחיץ כי אני מכיר את המערכות ברכבת, אבל צריך להיות נוהל שלא עוצרים במנהרה. עדיף לעצור את הרכבת על הגשרים".
ליה וינר, בת 25 שעובדת בבית המשפט העליון שמתגוררת בתל אביב, אמרה כי הבוקר היא כבר חשבה פעמיים על דרכי ההגעה לירושלים. "לא סיפרתי לאמא שלי שאני כאן. חשבתי על אפשרויות אחרות, אבל החלטתי לסמוך על האנשים שמתפעלים את הרכבת".
אוריה סבג כבר הספיק לפתוח קבוצת ווטסאפ עם חבריו על עדכוני התקלות ברכבת. "הנסיעה בקו החדש היא ההימור היומי שלי. כבר כלאו אותנו ברכבת להרצליה בלי מזגנים". רק דן, ירושלמי בן 27, אמר כי אין צורך להשתלח ברכבת. "זאת תקופת הרצה, ואני מרוצה מהשירות. נכון שיצא לי להתעכב כמה פעמים, אבל אני לא מפחד להיתקע".
בהמשך נשאל הדובר על רצף התקלות ברכבת, וענה כי "מה שקרה אתמול זאת תקלה ברכיב שנמצא על גג הקטר כדי לקבל חשמל מהרשת החשמלית".
ומה קרה הבוקר? הנוסעים סמכו עליכם כדי להגיע למרכז הארץ או לירושלים.
"אנחנו מקווים שהנוסעים ימשיכו לסמוך עלינו. אנחנו מתאמצים מאוד כדי להיות ראויים לאמון הזה. הפעם מדובר בטיפול תשתית בשטח הקו. בדרך כלל, בכל לילה מתבצעות עבודות תחזוקה של מאות עובדים מהרגע שהנסיעות נגמרות ועד לחידוש הקו בבוקר. הצוותים לא יצאו מספיק מוקדם בגלל שלא סיימו את אחת העבודות - וזה הביא לביטול שתי הרכבות הראשונות".
בחרתם לקחת קרונות מהרכבות בצפון, מה שיצר דוחק, והחזרתם אותם בחזרה. אי אפשר לחזות זאת מראש?
"אנחנו גאים בזה שאנחנו קשובים לציבור. ראינו את הצפיפות, שדרך אגב היא משהו מוכר וידוע, ולכן מהבוקר תגברנו את הקו בין נהריה לתל אביב בשתי רכבות. הרכבת הראשונה שיצאה היתה ב-70% תפוסה, שזה אומר שהיא אכן נדרשת. אך רק כדי למקד את הנתונים, הבעיה שלנו היא פחות בקרונות נוסעים ויותר בקרונות ניהוג, שמתפקדים כקטר דוחף. הזמנו קרונות כאלה והם צריכים להגיע בחודשים הקרובים".
מה קורה עם השבתת התחנה בנתב"ג בסופי שבוע? אנשים שחוזרים או מגיעים לנתב"ג נאלצים לשלם הון תועפות על מוניות.
"אנחנו רוצים לסיים את תהליך חשמול הקו המהיר עד תל אביב מוקדם ככל שניתן, ואת זה אפשר לעשות רק כשהמסילה לא פעילה. בניגוד לקו המהיר שנוסע לכיוון ירושלים שבו אין תנועה, לכיוון ההפוך ניאלץ לחסום כבישים.
אז בעצם אין דד-ליין, ונישאר קהל שבוי של מוניות.
"אנחנו נותנים חלופות בימי שישי ובמוצאי שבת בצורת אוטובוסים ושאטלים שעומדים לרשות הלקוחות שלנו בכל העת שהרכבת לא מתפקדת בזמנים שלה"?
אם פרויקט כזה של חשמול מסילה אחת גובה כל כך הרבה משאבים, מה יקרה כשתרצו לשנות את כל המסילות בארץ?
"זה בדיוק התהליך שאנחנו עושים, ואנחנו נתקדם בנחישות לעבר היעד הזה. יהיו סגירות מעת לעת בגין התהליך הזה, ואנחנו ניתן את מיטב הפתרונות ללקוחות שלנו.
כשאתה נוסע לאירופה או לשלל מדינות אחרות בעולם ורואה את תחנות הרכבת המשוכללות, אתה לא רוצה קצת להתנצל בפני הנוסעים הישראלים?
"אני מתנצל בפני נוסעי רכבת ישראל על כל תקלה תפעולית שרכבת ישראל אשמה בה. צריך לזכור בסופו של יום שהמדינה בת 70 והמדינות שאת מדברת עליהן הן קצת יותר ותיקות מאיתנו ויש להן תשתיות עצומות. אני חושב שבעשור או שניים האחרונים נעשתה פה באמת מהפכה בכל מה שקשור לתחבורה ציבורית. רכבת ישראל נמצאת בין החברות המובילות בעולם ברמת השירות והדיוק. אני לא מתבייש לומר שיש תקלות ואנחנו לומדים כל הזמן. האם מטפלים בהן? כמובן, בשאיפה שלא יחזרו. העבודה על רכבת לא נגמרת אף פעם.
לסיום, אם מחר אצטרך להגיע מירושלים לאזור ת"א לתור דחוף בבית חולים, כדאי לי לסמוך על רכבת ישראל?
"חד משמעית כן".