שתף קטע נבחר

הטור האחרון של חשוקג'י: "העולם הערבי ניצב בפני מסך ברזל"

ה"וושינגטון פוסט" פרסם את המאמר האחרון שכתב העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה באיסטנבול. בטור, שהתקבל יום לפני היעלמותו, הוא תקף: "רוב גדול של האוכלוסייה נופל לנרטיב ממשלתי שקרי". הוא קרא ליצירת פלטפורמה עיתונאית על-לאומית שתהיה מבודדת מהשפעות הממשלות

ה"וושינגטון פוסט" פרסם הלילה (ה') את הטור האחרון שכתב העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שנרצח בקונסוליה באיסטנבול. תחת הכותרת "מה שהעולם הערבי זקוק לו יותר מכול הוא חופש ביטוי" מתח העיתונאי ביקורת על התנהלות מדינות ערב מול כלי התקשורת וקרא לפתח גוף תקשורת "על-לאומי".

סעודיה ג'מאל חשוקג'י עיתונאי סעודי נעלם ב קונסוליה איסטנבול טורקיה חשד שנרצח (צילום: AP)
חשוקג'י. "העולם הערבי ניצב בפני גרסה משלו למסך ברזל"(צילום: AP)

את טורו האחרון פתח חשוקג'י בתיאור החופש בעולם הערבי לפי מדד שהתפרסם לאחרונה. לפי העיתונאי, רק מדינה ערבית אחת מוגדרת חופשית – תוניסיה. שלוש מדינות נוספות הוגדרו "חופשיות חלקית" – ירדן, מרוקו וכוויית, ואילו שאר מדינות ערב הוגדרו כ"לא חופשיות".

 

"נרטיב ממשלתי שולט בנפש הציבורית... רוב גדול של האוכלוסייה נופל קורבן לנרטיב השקרי הזה. למרבה הצער, המצב לא צפוי להשתנות", טען חשוקג'י.

 

 

הוא הציג כמה דוגמאות של רדיפה ממשלתית נגד עיתונאים וכלי תקשורת במדינות ערב, שלא זכו ליותר מדי תהודה או לתגובה חריפה מצד מדינות העולם או עיתונאים בעולם. בעקבות כך, טען, "ממשלות ערב קיבלו יד חופשית להמשיך ולהשתיק את התקשורת בקצב הולך וגובר".

 

"העולם הערבי ניצב בפני גרסה משלו של מסך ברזל, שלא הוטל על ידי שחקנים חיצוניים אלא על ידי כוחות מקומיים שנאבקים על השלטון", כתב חשוקג'י. "במהלך המלחמה הקרה רדיו אירופה החופשית מילא תפקיד חשוב בטיפוח התקווה לחופש. הערבים זקוקים למשהו דומה".

האביב הערבי במצרים. "הביא תקווה לחברה ערבית בהירה וחופשייה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
האביב הערבי במצרים. "הביא תקווה לחברה ערבית בהירה וחופשייה"(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

הוא הוסיף כי האביב הערבי ב-2011 הביא עמו תקווה של רבים במדינות ערב לחברה ערבית בהירה וחופשייה. לדבריו, אנשים "ציפו להיות משוחררים מההגמוניה של ממשלותיהם ומההתערבויות העקביות של צנזורה על חופש הביטוי".

 

חשוקג'י החמיא במאמרו לקטאר, שלדבריו "ממשיכה לגלם את רוח האביב הערבי" בכך שהיא תומכת בסיקור חדשותי בינלאומי. עם זאת, טען שבשאר המדינות הסיקור מתמקד בעיקר בתחומי הפנים. "אפילו לבנון, היהלום שבכתר מדינות ערב בכל הנוגע לחופש העיתונות, נפלה קורבן לקיטוב ולהשפעה של חיזבאללה הפרו-איראני".

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

הפתרון לבעיה הזאת, לדעתו של העיתונאי הסעודי, הוא יצירת פלטפורמה חדשותית על-לאומית: "העולם הערבי זקוק לגרסה מודרנית של העיתונות הישנה העל-לאומית, כך שניתן יהיה לקבל מידע על אירועים גלובליים. באמצעות יצירת פורום בינלאומי עצמאי, שמבודד מהשפעת הממשלות הלאומניות שמפיצות שנאה באמצעות תעמולה, אנשים רגילים בעולם הערבי יוכלו לטפל בבעיות המבניות שהחברה שלהם מתמודדת איתן".

 

בפתח הטור ספדה לו קארן עטיה, עורכת הדעות של העיתון: "קיבלתי את הטור הזה ממתרגמו ועוזרו של חשוקג'י יום אחרי שדווח שהוא נעדר באיסטנבול. קיווינו שג'מאל יחזור אלינו ונוכל לערוך אותו יחד, עכשיו אני חייבת לקבל את העובדה שזה לא יקרה".

 

"הטור הזה לוכד באופן מושלם את המחויבות שלו ואת תשוקתו לחופש בעולם הערבי, חירות שכנראה נתן לה את חייו", הוסיפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים