רכבת ישראל ניתקה את צפון הארץ
על מה אנחנו מפגינים? רכבות מבוטלות, עומס לא סביר, אין מקומות שמורים, נכים נשארים בחוץ ולו"ז כהמלצה בלבד. לתושבי הגליל המערבי נמאס
בסרטון החדש של רכבת ישראל מנופף עידו רוזנבלום בכרטיס הרב-קו שלו ונכנס למקום השמור שלו בקרון השקט, משל היה מחלקת עסקים בחברת תעופה אירופית. מנגד, בסרט שבו חיים תושבי הצפון בשבועות האחרונים בוטלה שליש מתנועת הרכבות בין הצפון למרכז, הם סובלים מעומס בלתי סביר ודוחק שמשאיר נוסעים על הרציפים, בוטלו המקומות השמורים, נכים ובעלי מוגבלויות לא יכולים עוד לעלות, לוח הזמנים משתנה ללא התראה והנסיעה מתארכת בשל צמצום הרכבות והוספת תחנות.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
במצגת המרשימה של שר התחבורה נפרסה רשת מסילות ענפה שמחברת את סעודיה ומדינות המפרץ לישראל וממנה לים התיכון. אבל במציאות הישראלית המיוזעת כבר אי אפשר להגיע מנהריה לבאר שבע ברכבת ישירה, והקו החדש שנחנך בין ירושלים לתל אביב מגיע רק עד אמצע הדרך (נתב"ג), שם הנוסעים מחליפים לרכבת אחרת. סעודיה זה נהדר, אבל כשרכבות יוצאות מלאות מנהריה, ונוסעים נדחקים אליהן (אלה שמצליחים) בעכו ובקריות, איך הן אמורות לשרת את עשרות אלפי הנוסעים מתחנות חיפה?
מנכ"ל הרכבת הצהיר לאחרונה שהדיוק ברכבת ישראל עולה על זה שברכבות בשווייץ. הרבה זמן לא נסעת ברכבת שלך, אדוני המנכ"ל. בוא סע איתנו. השליפות והאלתורים שמבצעת הנהלת הרכבת תחת הלחץ הציבורי הכבד להחזיר את הרכבות לצפון מוביל לשינויי לו"ז שלא מאפשרים כל תכנון מוקדם.
בכלל, לא נראה שלרכבת ישראל יש תוכנית עבודה. שנים עובדים על קו ירושלים, אבל שכחו להזמין קרונות. אחר כך החליטו לפתוח את הקו הלא מבושל כדי לגזור עוד קופון יח"צני, והכריזו על ביטול הרכבת הישירה מכרמיאל לתל אביב. כשהכרמיאלים עמדו על הרגליים האחוריות הוחלפה התוכנית לצמצום תנועת הרכבות בקו החוף, הקו המרכזי של ישראל שמשרת עשרות אלפי נוסעים ביום מנהריה, דרך חיפה ותל אביב, ועד באר שבע.
לתושבי הגליל המערבי, שהם הנפגעים המרכזיים, אין קול בתקשורת ואין ייצוג בכנסת, וכך נפל הפור. "הישרדות", גרסת רכבת ישראל – השבט אמר את דברו.
בימים האחרונים אנחנו עדים, לצד העומס הבלתי נסבל, לתקלות חוזרות ונשנות בקו ירושלים, כשבחמורה מהן נתקעה רכבת בתוך מנהרה במשך יותר משעתיים, ועליה יותר מ-150 נוסעים מבוהלים. בדיוק תרחיש האימה של גורמי ההצלה.
בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת השבוע אמר נציג נציבות הכבאות בהתייחסו לליקויי בטיחות בקו החדש כי יש "פער אחד משמעותי – אפשרות התנועה של רכבי הכיבוי בתוך המנהרות והגשרים". על פי הנציג בדיון, הפער הזה עלה בדיון אצל שר התחבורה ויקבל מענה תיק תק. תוך חמש שנים. בקו החוף עצמו, עלה קטר באש ליד נתניה. העומס העצום על הרכבת ביכולותיה הנוכחיות נותן את אותותיו, ומשפיע על זמני תחלופה וטיפול של הרכבות.
הפתרון מונח לפתחו של שר התחבורה. יותר ויותר גורמים קוראים בימים האחרונים לשר ישראל כ"ץ להורות על סגירת הקו לירושלים עד להשלמת העבודות ודרישות הבטיחות, ועד לסיום ההצטיידות בקרונות. במקביל יש להחזיר באופן מידי את הפעילות בקו החוף לסדרה ובאופן מלא.
עבורנו בפריפריה הרכבת היא עורק חיים חשוב, ולפעמים הדרך היחידה להתנייד לעבודה, ללימודים ולצבא. בוא נעשה את זה, לפני שיקרה אסון ברכבת. הקו לירושלים חשוב, אבל לא במחיר סיכון חיי אדם, ולא תוך פגיעה באמון ובאיכות החיים של מאות אלפי אזרחים. אדוני השר – תחזיר את הרכבות לצפון.
אמיר ירחי, תושב קיבוץ כברי, הוא חבר מטה המאבק "מחזירים את הרכבות לצפון" הכולל אזרחים מכל הארץ וארגוני תחבורה ציבורית (בארכבת, 15 דקות). היום תתקיים הפגנה בתחנת חוף הכרמל בחיפה ברקע קמפיין גיוס המונים למימון בג"ץ נגד משרד התחבורה בדרישה להחזיר את תנועת הרכבות לצפון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
אמיר ירחי
צילום: אנצ'ו גוש, ג'יני
מומלצים