שתף קטע נבחר

נולדו אחרי שלוש היריות ששינו את המדינה: "לא חווינו את הזעזוע - אבל מבינים"

בכיכר רבין שבת"א התאספו אלפי חניכים של תנועות הנוער - מהנוער העובד והלומד, דרך השומר הצעיר, הצופים ובני עקיבא - כדי לציין את יום השנה ה-23 לרצח רבין. "אסור שדבר כזה יקרה שוב", אמר אחד - ואחרת הוסיפה: "ההסתה היא שגרמה לאלימות שהסתיימה ברצח, לא אדם אחד". דליה רבין: "הגשמתם לי את החלום"

 

 

אלפי חניכי תנועות הנוער התכנסו אמש (א') בכיכר רבין שבתל אביב כדי לקיים למעגלי שיח במסגרת "אסיפה ישראלית" - אירוע שנערך לציון 23 להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין. רבים מהם עדיין לא נולדו שנה לרצחו של ראש הממשלה יצחק רבין. רבים מבני הנוער עדיין לא נולדו כשנורו שלוש היריות בכיכר בארבעה בנובמבר 1995, אך השיח על ההסתה והאלימות שפשו באותם ימים בין שני המחנות - ימין ושמאל - מטריד אותם גם היום: "חייבים לנהל דיאלוג כדי שלא נחזור לאותם ימים".

 

טקסים בכיכר רבין לזכר יצחק רבין (צילום: EPA)
בני נוער באנדרטה לזכר רבין(צילום: EPA)

האסיפה הישראלית המרכזית של מועצת תנועות הנוער בכיכר רבין לזכרו של יצחק רבין  (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

האסיפה הישראלית המרכזית של מועצת תנועות הנוער בכיכר רבין לזכרו של יצחק רבין  (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

"המשמעות מבחינתי היא אחרת מזו של מי שהיה חי בעת הרצח", סיפר עומר גבאי (18), חניך בנוער העובד והלומד שגר בירושלים. "לא חוויתי את המשבר ואת הזעזוע, אבל אני מבין מה היום הזה אומר. חשוב להבין שצריך להילחם על הדמוקרטיה כדי שלא יקרה דבר כזה שוב - והיום הזה פוקח את העיניים לגבי מה שקורה בחברה שלנו.

 

"אנחנו רואים בחדשות אירועים שמזכירים את אותה תקופה, כגון איומים על חייו הנשיא ראובן (רובי) ריבלין". ליאל שמואלי (18), גם היא מהנוער העובד והלומד בירושלים, סיפרה: "הימים האלה נועדו בעיקר ללמד על מה שקרה באותה תקופה ולהבין איך הגענו למצב כל כך נורא.

 

"אנחנו לא מאמינים שהרצח זה רק בגלל אדם אחד, אלא מה שגרם לזה זו הסתה שהביאה לאווירה מאוד אלימה", הוסיפה שמואלי - ואמרה כי גם כיום קיימים מאפיינים אלימים בשיח הישראלי: "למשל, כשאנחנו יושבים בכיתה, לפעמים מישהו מקלל מישהו אחר או מכה אותו - והשאר הופכים לרוב דומם. זה דבר שצריך להטריד את כולם".

 

תהילה בן דוד (18), מתנועת בני עקיבא, אמרה כי הגיעה לכיכר על מנת להביע מסר: "אנחנו כאן היום כאן כדי לפתח דו-שיח, לעורר סובלנות ולהימנע ממצבים של אי-הסכמה קיצונית שעלולה להוביל לרצח".

 

האסיפה הישראלית המרכזית של מועצת תנועות הנוער בכיכר רבין לזכרו של יצחק רבין  (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

האסיפה הישראלית המרכזית של מועצת תנועות הנוער בכיכר רבין לזכרו של יצחק רבין  (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

 

טקסים בכיכר רבין לזכר יצחק רבין (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

חניכה מהמגזר הדתי: "ראו בנו אחראים לרצח"

בן דוד ציינה כי לאחר ליל הרצח, התמודד הציבור הדתי כולו עם האשמות כאחראי לרצח: "ראו אותנו כאנשים שביצעו זאת, ובסופו של דבר כולם מבינים היום שזה אדם יחיד שלא מייצג אותנו. למדתי כאן עם חבריי מתנועות הנוער שכולנו רוצים אותו דבר  - שכולנו, כחברה, נצליח ביחד".

 

מוחמד ברהום (24), חניך בנוער העובד מהכפר הערבי עין-ראפה הסמוך לאבו גוש, אמר כי "לנו, כציבור ערבי, אין הזדמנות לדבר על דמוקרטיה - לא בבית ספר ולא במקום אחר. לא מספיק רק להגיע לעצרת, חשוב לשבת עם עוד אנשים כדי לדבר על כל המחלוקות ואי-ההסכמות.

 

"במגזר הערבי מדברים על רצח רבין, אבל לא מבינים לעומק מה קרה. כאן לא מדברים על פוליטיקה, אלא מדברים אדם מול אדם. אנחנו במצב היום הרבה יותר טוב מפעם,. אנחנו יושבים ומדברים ולעתים לא מסכימים - אבל משוחחים על הכול".

דליה רבין באסיפת תנועות הנוער כיכר רבין בתל אביב לזכר של יצחק רבין (צילום: מוטי קמחי )
דליה רבין בכיכר(צילום: מוטי קמחי )

דליה רבין: "הגשמתם לי את החלום"

דליה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח, נשאה דברים בעצרת בכיכר: "23 שנים עברו. זה המון זמן. נראה כאילו הכאב התעמעם - אבל לא. מעגלי השיח כאן היוו משב רוח מרענן ליום טעון וקשה.

 

"החלום שלי, שלמענו אנחנו נאבקים הוא להקשיב אחד לשני ולנסות להבין את האחר". היא פנתה לאלפים שגדשו את הכיכר: "אתם מגשימים לי את החלום. אין לי ספק שאבא שלי רצה שיהיה פה טוב ושהנוער יגדל בהשקט ובבטחה ולא ילך למות בעד ארצנו.

 

"יצחק רבין לחם וחלם למענכם. אני מתרגשת ומודה על הקמת הקואליציה הזו שחיה פועמת, ומקווה שתגדילו ותרחיבו את המעגלים. אני אסירת תודה שמעגלי השיח האלה מתנהלים ביום השנה לרצח. זו הבשורה הנכונה, הדרך הנכונה והאמיתית להנציח את זכרו לשבת ביחד ולדבר".

 

נועה רוטמן נכדתו של יצחק רבין בטקס האזכרה בהר הרצל (צילום: MX1)
נעה רוטמן(צילום: MX1)

נכדתו של רבין: "הפסיקו את ההסתה וההשתלחות, יישפך פה דם"

בנאום חריף שנשאה בהר הרצל, תקפה נכדתו של רבין, נעה רוטמן, את ההנהגה הנוכחית. "שליחי הציבור שלנו – כשמכם כן אתם. שליחי ציבור. המעמד מחייב. אם לא תחדלו ממסע השיסוי וההשתלחות בכל מי שלא מתיישב עם הקו שלכם – יישפך כאן דם". בתום דבריה זכתה לתשואות מהקהל.

 

דבריה אמרה רוטמן: "המעמד שלכם לא רק מעניק זכויות וחסינויות; אתם מחויבים לרווחת כולנו – זכויות אזרח, ביטחון אישי, הזכות להיות הורים ולהתחתן, הזכות לתעסוקה, דיור ונגישות לבריאות. רווחה ותרבות אינן ואסור שתהיינה פרס על פטריוטיות או קרבה לצלחת.

 

יצחק רבין ז"ל (צילום: יעקב סער, לע"מ) (צילום: יעקב סער, לע
יצחק רבין ז"ל(צילום: יעקב סער, לע"מ)

"רק ימים לפני שנרצח, סבא אמר שמי שקורא לו רוצח ובוגד - הוא מרשה לעצמו להתעלם ממנו, אבל לא משחרר את עצמו מערבותו לרווחתו וביטחונו האישי. 'אני ראש הממשלה של כולם, גם של מי שלא הצביע לי', הוא אמר. דלתו לא נטרקה מעולם - לא משנה כמה קשה הייתה הביקורת שהוטחה בו.

 

"ולסבא שלי האהוב והחסר כל כך", סיימה רוטמן את דבריה, "זה אמנם קצת מאוחר למדינה שלי, אך לבנות שלי אולי לא. יש שסע עמוק, בכוחכם, נבחרי הציבור, לעצור את זה. אל תעמדו מנגד". 

 

יונתן בן ארצי: "ההוא שמקטלג חמוצים יביא לחורבן הבית"

מוקדם יותר, בטקס הדלקת "נר יצחק" בבית הנשיא בירושלים, תקף גם נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, את ראש הממשלה. הוא התייחס לתקרית בקריית שמונה - ואמר: "אזרחי המדינה כולם זכאים להנהגה שדואגת לצרכיהם ואינה משתעממת מהם ומהצרכים שלהם. תפקיד ההנהגה במשטר הדמוקרטי הוא לשרת ולאהוב את כולם באופן שוו; לכבד אותם. לחלוק להם כבוד, לדאוג להם למזון, למחסה, לטיפול רפואי ולחיים בכבוד.

 

"מנהיגות המעודדת הפרדה והתקפות אלימות נגד דעות אחרות, ההוא הדוחף ומסית להגדרה וקיטלוג של כל אחד החושב אחרת ממנו כחמוץ או שמאלן, ממשיך לפרק בנו ויביא לחורבן הבית הבא. מנהיגות הלועגת ומזלזלת לאזרחים החשים מצוקה היא מקור אותו הרוע, והיא זו שתעמיק את השסע, הפילוג והסכסוך הפנימי לעל אף מאמצינו ארוכי השנים".

 

 

 
טקס אזכרה ליצחק רבין בהר הרצל (צילום: MX1)
"לדמוקרטיה הישראלית אין שכפ"ץ". ריבלין(צילום: MX1)

ריבלין: "לדמוקרטיה הישראלית אין שכפ"ץ"

במהלך הטקס נשאו דברים גם נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. ריבלין אמר כי "ב-1 בנובמבר 1995, ארבעה ימים לפני שנרצח, התראיין ראש הממשלה יצחק רבין לתוכנית טלוויזיה. מאחורי הקלעים, בתום הריאיון, נשאל רבין מדוע הוא מסרב להיענות לבקשתם של המאבטחים ללבוש אפוד מגן. 'הישראלים לא מקבלים שכפ"צים', השיב יצחק – והוסיף: גם אני, אני כמו כל הישראלים'.

 

"באותו לילה בו הותר ונשפך בכיכר העיר דמו של יצחק רבין ז"ל", הוסיף ריבלין, "היינו כולנו על לוח המטרה. החברה הישראלית. דעת הרוב ודעת המיעוט. מימין ומשמאל. לאיש מאיתנו לא היה שכפ"צ. רצח רבין הוא יום הכיפורים של הדמוקרטיה הישראלית. אך היא לא מתה בלילה ההוא בכיכר. 23 שנים אחרי אנחנו יכולים לומר לבטח: הדמוקרטיה הישראלית חיה ותוססת. אבל עלינו לזכור תמיד: גם לדמוקרטיה הישראלית, לחברה הישראלית, אין שכפ"ץ".

 

 

בנימין נתניהו בטקס האזכרה ליצחק רבין בהר הרצל בירושלים  (צילום: מארק ישראל סלם )
(צילום: מארק ישראל סלם )

אחריו עלה לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "הרצח השפל של ראש הממשלה רבין ז"ל היה מעשה אלימות מתועב שגדע את חייו של מנהיג נבחר, שתרומתו לתקומתה וקיומה של מדינתנו תיזכר לדורות.

 

"יש לנו רצון עז להבטיח את עתידה של מדינתנו", הוסיף ראש הממשלה. "אנו ממשיכים לטפח בהתמדה את יכולתנו הצבאית - ועל כך סמך רבין את שתי ידיו והיה מאדריכלי הביטחון של מדינת ישראל".

 


פורסם לראשונה 21/10/2018 22:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אלפי בני נוער בכיכר רבין
צילום: מוטי קמחי
מומלצים