שתף קטע נבחר

ראש המוסד: "לאיראן יש יכולת ארטילרית ארוכת טווח. זה איום מרכזי על ישראל"

בנאום נדיר התייחס יוסי כהן בוועידת התקציבים לאיום הנשקף מטהרן, והזהיר מהשלכותיו. "ההשתלטות האיראנית על עיראק עלולה להביא אותנו למצב שבו מאיראן דרך עיראק, דרך סוריה ולבנון נגיע למה שאולי פעם נחשב החזון האיראני, שנקרא 'הסהר השיעי'"

יוסי כהן ראש המוסד (צילום: לע
ראש המוסד יוסי כהן (צילום: לע"מ)

ראש המוסד יוסי כהן נשא היום (ב') נאום נדיר במסגרת יום עיון של אגף התקציבים של האוצר בבנייני האומה בירושלים. כהן התייחס בהרחבה לאיום האיראני, ואמר כי טהרן שואפת להתפשט ולהגיע לכל רחבי האזור: "מבחינתנו, אחד היעדים המרכזיים הוא לדחוק את איראן מהמזרח התיכון. היא נוכחת מאוד חזק בגבול לבנון באמצעות חיזבאללה. היא נוכחת מאוד חזק בגבול עם סוריה וגם מבססת יותר ויותר את מעמדה בתוך עיראק, הן פוליטית והן צבאית. בתוך עיראק עצמה אנחנו רואים שהאיראנים פועלים בדיוק כמו שהם פועלים במזרח התיכון ופונים לאוכלוסייה שיעית רבה".

 

 

 

לדברי כהן, החזון האיראני שנקרא "הסהר השיעי" אפשרי מבחינתם: "ההשתלטות האיראנית על עיראק עלולה להביא אותנו למצב שבו מאיראן דרך עיראק, דרך סוריה ולבנון אנחנו מגיעים למה שאולי פעם נחשב החזון האיראני, שנקרא 'הסהר השיעי'. להתפשט כדי לייצר רצף טריטוריאלי שיעי שהוא אפשרי כרגע מבחינתם, לולא שינתה ארה"ב - ואני מקווה שבהמשך גם מדינות אחרות - את מדיניותה כלפי השלטון האיראני המתרחב במזרח התיכון".

דונלד טראמפ (צילום: MCT)
"השינוי שלו טוב לישראל". הנשיא טראמפ (צילום: MCT)

מפגש על הסכם הגרעין עם איראן (צילום: MCT)
דיון על הסכם הגרעין עם איראן(צילום: MCT)

איראן טהרן שורפים דגלי ארה
שריפת דגלי ארה"ב באיראן אחרי ההכרזה על פרישה מהסכם הגרעין(צילום: AP)

כהן הוסיף: "מבחינתנו איראן מהווה את הרכיב העיקרי בתכנית העבודה שלנו. אם אנחנו לא נדחוק את איראן מהמזרח התיכון, יחד עם מדינות העולם כולל כל מדינות העולם כולן - יש מעט מדינות שתומכות באיראן - אנחנו נגיע למצב של התפשטות בלתי מבוקרת של כוחות איראנים במזרח התיכון. העניין הזה מפריע גם למדינות אחרות באזור המדברות עם ארה"ב או עם המעצמות באותה השפה בדיוק. חלקן אף מגדירות את איראן כאיומן המרכזי הקיומי, דבר שהעולם כולו צריך להיות ער לו ולטפל בו בהתאמה".

 

ראש המוסד התריע מפני היכולות הצבאיות של המשטר האיראני: "לאיראן יש יכולת ארטילרית ארוכת טווח לא מבוטלת שיכולה לכסות חלקים נרחבים מהמזרח התיכון. זה בוודאי אחד האיומים המרכזיים על מדינת ישראל".

 

ראש המוסד שיבח את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואת מדיניותו התקיפה כלפי איראן: "הנשיא טראמפ ומחלקת המדינה האמריקנית כתבו תורה חדשה כלפי איראן. בתוכה הם לוקחים בחשבון את כל מה שצריך לעשות כדי שאיראן תחזור למקומה או למעמדה הנכון בתוך המזרח התיכון. ולכן, ב-4 בנובמבר עומדות להיכנס לתוקפן הסנקציות השניות. הסנקציות מדברות על עצירת עסקים רבים מהיכולת לסחור מול איראן".

 

לדברי כהן, שינוי המדיניות של טראמפ כלפי איראן הוא טוב מאוד לישראל: "הדבר הזה כמובן מושפע מאוד על ידי שינוי גישה ברמה מאוד גבוהה שהיא מאוד נעימה לנו, לדעתי, כמדינת ישראל מאז היכנסו של הנשיא טראמפ לשלטון. יש איזשהי תחושה שההבדלה בין הטובים לרעים נעשית בצורה יותר דיכוטומית. שנה וחצי פחות או יותר אחרי שטראמפ נכנס לבית הלבן הוא מכריז, ודרך אגב, גם מייצג את העמדה הישראלית תוך כדי הכרזתו, על יציאה מהסכם הגרעין. זאת, כדי להראות את השקר האיראני או את התרמית העולמית הזאת שהתגבשה, כאילו איראן תפקח בעצמה על מעשיה ולכן היא תרד למדרון אחורי ותנטוש את דרכה לפתח נשק גרעיני היום או בעתיד".

 

היום סיפר גורם בכיר בפיקוד הצפון כי צה"ל חשף לאחרונה עמדת תצפית נוספת של חיזבאללה ליד גבול ישראל, שישית במספר שנחשפה בשנתיים האחרונות, שבה משתמש חיזבאללה בקרבת הגבול לצרכים צבאיים. "חיזבאללה נע על הגדר חמוש, מתצפת על שטח ישראל ומבסס תשתית צבאית בסמוך לגבול - וכל אלו במסווה אזרחי של אגודה פיקטיבית לאיכות הסביבה", אמרו בצה"ל.

 

בדומה לחמש העמדות שצה"ל חשף ופרסם בשנה שעברה, גם התצפית בכפר אל-עדיסה מול קיבוץ משגב עם משמשת לכאורה לאיסוף מודיעין באמצעות צילום ותצפית של פעילות צה"ל במרחב, תחת מסווה של הארגון הלבנוני "ירוק ללא גבולות", עמותה רשומה שמקדמת חקלאות ואיכות סביבה. בנוסף, מבסס חיזבאללה יכולות צבאיות בכפרים השיעיים בדרום לבנון.

 

העמדה ממוקמת כק"מ מגדר הגבול עם ישראל, ושימשה בעבר כשטח פרטי של חקלאים לבנונים באזור. בצה"ל הסבירו כי עצם חשיפת העמדה משבשת ומקשה את פעילות חיזבאללה באזור: "התלוננו בפני האו"ם גם על העמדות הקודמות אך חיזבאללה הקשה על פקחי האו"ם לבדוק אותן בטענה שמדובר בשטח פרטי. זו הפרה בוטה, יומיומית, של החלטת האו"ם 1701 מסוף מלחמת לבנון השנייה, שאוסרת כל נוכחות צבאית חמושה מדרום לנהר הליטני, זולת של צבא לבנון ויוניפי"ל. לא מדובר בשומרי יערות ולא בצפרים. חיזבאללה ממשיך להיערך בקרבת הגבול וסבור שאנחנו לא מודעים לפעילות הזו שלו".

 

חשיפת העמדה מגיעה על רקע טענות לבנוניות מהשנה האחרונה שלפיהן ישראל חדרה לשטח הלבנוני במהלך עבודות הנדסיות של צה"ל לביצור קטעים מהגבול. בצה"ל הכחישו נחרצות את הטענות ואף הזמינו עיתונאים זרים וישראלים לפני כחודשיים לקטע בגבול, ליד ראש הנקרה, שבו מתבצעות עבודות לשיפור המכשול - מדרום לגדר הגבול.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים