שתף קטע נבחר

בניו של חשוקג'י: "כל מה שאנחנו רוצים זה את גופתו בחזרה"

עבדאללה וסלאח חשוקג'י התייצבו לראשונה מול המצלמות וסיפרו על החיים לצד אביהם שנרצח באכזריות בטורקיה: "הוא היה כמו כוכב רוקנ'רול, אהוב על כולם". האחים אמרו כי הם מקווים שאביהם לא סבל יותר מדי, והתחננו להשבת גופתו: "רק כך נוכל לסגור מעגל"

בחלוף חודש מהרצח המסתורי בקונסוליה הסעודית בטורקיה, שני בניו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י התראיינו הלילה (שני) לרשת CNN וקראו לאחראים להשיב את גופתו לחיק משפחתו. סלאח (35) ועבדאללה (33) חשוקג'י סיפרו בפעם הראשונה על אביהם בפני המצלמה, ותיארו אותו כ"נחוש, אדיב ואמיץ במיוחד".

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"עברנו שבועות ארוכים של סבל וחוסר ודאות", סיפרו האחים לעיתונאי ניק רוברטסון. "אני רק מקווה שלא כאב לו, ושהמוות היה מהיר ושקט", אמר עבדאללה. "כל מה שאנחנו רוצים כעת זה לקבור אותו בבית הקברות אל-באקי שבמדינה, לצד שאר המשפחה. ללא הגופה לא נוכל להתאבל או לסגור מעגל". עבדאללה הוסיף כי הוא שוחח על הנושא עם הרשויות בסעודיה, וכי הוא מקווה שהגופה תושב במהרה.

 

בניו של חשוקג'י מתראיינים ל-CNN (צילום מסך)
בניו של חשוקג'י מתראיינים ל-CNN(צילום מסך)

טורקיה קונסוליה של סעודיה פרשן פוליטי ג'מאל חשוגי נעלם ב קונסוליה (צילום: EPA)
"מקווים שהמוות היה מהיר ושקט". ג'מאל חשוקג'י(צילום: EPA)

בסוף השבוע האחרון פורסם בכלי התקשורת כי על פי ההערכות, הרוצחים לא רק ביתרו את גופתו של חשוקג'י, אלא גם מוססו אותה בחומצה, כך שלא ברור אם משהו נותר ממנה. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן פרסם טור נוקב במיוחד בעיתונו של חשוקג'י, ה"וושינגטון פוסט", ובו כתב במפורש כי ההוראה על הרצח הגיעה מהדרגים הגבוהים ביותר בממלכה – והתעקש כי לא מדובר במלך סלמאן. הסעודים מצדם הציגו עד כה גרסאות שונות וסותרות למה שבאמת התרחש בתוך הקונסוליה בזמן שארוסתו של חשוקג'י, חדיג'ה ג'נקיז, המתינה לו בחוץ.

 

סלאח סיפר כי בתור הבכור למשפחת חשוקג'י, הוא היה הגורם המרכזי שקישר בין המשפחה לרשויות הסעודיות – ומתוקף תפקידו גם עדכן את כל קרוביו בהתפתחויות. "אני מסתמך על אותם המקורות כמו כולם, ומתעדכן בהתפתחויות החקירה בעיקר באמצעות התקשורת".

 

 

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

האחים חשוקג'י סיפרו כי הטיולים עם האב ברחובות סעודיה הרגישו כמו "להסתובב עם כוכב רוקנ'רול". סלאח אמר כי אביו היה דמות ציבורית מוכרת ואהובה בקרב המקומיים. "כבר לא רואים דברים כאלה בקרב עיתונאים בתקשורת הכתובה", הוסיף.

 

לשאלה כיצד אביהם צריך להיות מונצח, אמרו האחים: "בתור אדם שאהב את ארצו והאמין בה ובפוטנציאל שלה. אבא מעולם לא התנגד למשטר. הוא אהב את שיטת המלוכה והאמין שהיא מאחדת את העם. הוא גם תמך בתהליכים המתקדמים שסעודיה עוברת בימים אלה".

 

סלאח, שצפוי לשוב בקרוב לעבודתו באחד הבנקים בעיר ג'דה, אמר כי הוא חושש מהתגובות של הסביבה והרשתות החברתיות. לדבריו, לחיצת היד עם יורש העצר לפני כשבועיים פורשה יתר על המידה. "לא היה שם כלום. גם הם עדיין מעכלים את כל המצב", אמר סלאח. "הם רק ניסו לדלות כמה שיותר פרטים על הסיפור, בדיוק כמונו". הוא הוסיף כי המלך הדגיש בפניו שהוא מתכוון להעמיד לדין את כל המעורבים ברצח, והתעקש שהוא מאמין לו.

 

מלך סעודיה ויורש העצר נפגשו עם בני משפחתו של העיתונאי שנרצח, ג׳מאל חשוקג׳י. השניים הביעו את תנחומיהם לבני המשפחה (צילום: סוכנות הידיעות הסעודית)
הפגישה שהסעירה את סעודיה. המלך סלמאן, יורש העצר מוחמד ובניו של חשוקג'י(צילום: סוכנות הידיעות הסעודית)

עבדאללה היה האחרון מבני המשפחה שזכה להיפגש עם ג'מאל לפני מותו. הוא נפגש עם אביו וארוסתו באיסטנבול ובילה עמם זמן מה. "יש לי הרבה מזל שהספקתי לבלות איתו את רגעיו האחרונים. הוא היה מאושר ומערכת היחסים שלו עם חדיג'ה פרחה".

 

לאחר הרצח, עבדאללה המריא לארצות הברית וביקר בביתו של ג'מאל בווירג'יניה. "רק אז הבנתי כמה הוא אהב את המשפחה. לצד מיטתו הוא הציב תמונות של נכדיו. הייתי בהלם. זה רק מראה את הצד העדין והרך שלו". האחים סיפרו כי חשוקג'י תכנן לעזוב את ארצות הברית ולעבור לטורקיה כדי להישאר קרוב למשפחתו. הוא שמר על קשר קרוב עם כל אחיותיו. "הסיפור הזה לא פשוט לנו. בעיקר לאור הממדים שהוא צבר", אמר עבדאללה. "אפילו הדרך שבה אנחנו מתאבלים היא מוזרה ומבלבלת".

 

בזמן שבסעודיה מתעקשים כי המלך סלמאן ויורש העצר מוחמד בן סלמאן לא היו מודעים לרצח, בניו של חשוקג'י הביעו חשש מפני שימוש ציני ברצח לצרכים פוליטיים. "הרבה אנשים מנסים לצאת להגנתו של אבי באמתלה של הנצחת המורשת שלו, אך הם מנצלים את הרצח כדי להתנהג באופן שאנחנו כלל לא מסכימים איתו", אמר סלאח, וציין כי הוא חושש שהדבר ירחיק את האמת מהדיון הציבורי.

הסיבה לחשש של סלאח נובעת מהדיווחים על השיחה בין יורש העצר הסעודי ליועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון וליועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר, שבמהלכה תויג חשוקג'י כאיש האחים המוסלמים וכאיסלאמיסט קיצוני.

 

על אף שתנועת האחים המוסלמים אינה מוגדרת כארגון טרור בארה"ב, ב-CNN נכתב כי זה היחס שלו היא זוכה במדינות ערביות רבות, וכי היא נחשבת לאיום מתמשך על ארמון המלוכה הסעודי. עבדאללה חשוקג'י יצא נגד ההגדרה של אביו בקרב חוגים מסוימים בממלכה ואמר: "אלה רק הגדרות של אנשים שלא הכינו את שיעורי הבית שלהם. יותר קל להדביק עליו תוויות". "אבי היה איש מתון וחביב על כולם", הוסיף סלאח. "מלבד המחלוקות, היה לו גם מכנה משותף עם כל אחד. הוא היה איש שמח, כן ואבא מדהים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
עבדאללה וסלאח חשוקג'י
צילום מסך
מומלצים