שתף קטע נבחר

הצנזורה אסרה, אך אתר שמפעיל משרד הביטחון פרסם את פרטיו של סא"ל מ'

באתר שמפעיל משרד הביטחון פורסמו פרטיו המלאים של הקצין שנפל בפעולה בעזה שלשום ופרטיו נאסרו לפרסום. משרד הביטחון: "מדובר בטעות שתוקנה מיידית"

לאחר שפרטיו של סגן-אלוף מ' - שנהרג בפעולה בעזה שלשום (יום א') ונטמן אתמול - נאסרו לפרסום בידי הצנזורה הצבאית, נודע ל-ynet כי שמו המלא ומקום מגוריו פורסמו במלואם באתר שמפעיל משרד הביטחון. זמן קצר לאחר פניית ynet הוסר הפרסום. ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון משתתף בצערה העמוק של המשפחה של סאל מ' גיבור ישראל, מחבק אותה וימשיך ללוות ולתמוך בה. מדובר בטעות שתוקנה מיידית והנושא יתוחקר לעומק". 

 

אתמול בצהריים ליוו אלפי בני משפחה וחברים למנוחות את סא"ל מ' (41), שנהרג בתקרית שהשתבשה ברצועת עזה. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים. ההלוויה התקיימה ביישוב מגוריו והשתתפו בה גם אישים בכירים, בהם הנשיא ראובן ריבלין ושרים. אחד המשתתפים ספד לו: "מדובר בגיבור צנוע ואחד הלוחמים הטובים ביותר. אזרחים רבים חבים לו את חייהם. הוא סיכן את חייו פעם אחר פעם. קשה להספיד אותו". הוא הוסיף: "מלח הארץ, איש אשכולות ומפקד נועז". שר החינוך נפתלי בנט, שהשתתף גם הוא בהלוויה, אמר: "סא"ל מ' יירשם כאחד מגדולי גיבורי ישראל, לצד יוני נתניהו ורועי קליין ז"ל".

 

 

נשיא המדינה ספד לו בדמע ואמר: "באתי להודות ולהצדיע לגיבור חיל בשם מדינה שלמה. הטוב שבטובי בנינו שלעד יהיה זכרו חקוק על לוח ליבנו". עוד הוסיף הנשיא: "כאבכם כאבי, צערכם צערי. צערו של עם שלם. עם ישראל כולו. מ׳ היה מלוחמיה ומפקדיה הטובים והנועזים של מדינת ישראל והוא נפל כשיצא לשמור על אזרחי ישראל, על ילדי ישראל. הוא חי את הערכים עליהם גדל וחונך: אומץ לב, מסירות, תעוזה, נחישות וחירוף נפש וכך גם נפל". הנשיא חיבק את ילדיו של מ' ואמר: "אבא שלכם היה גיבור, הכי גיבור".

 

ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, אמר: "הלוחם האמיץ, סגן-אלוף מ' ז"ל, נפל במהלך פעילות מבצעית חסויה ברצועת עזה. את פרטי הפעילות, כמו על שירותו של סגן-אלוף מ', לא אוכל לפרט במעמד זה. חבריו ומפקדיו סיפרו כי החל מגיוסו ולאורך כל שנות שירותו הוא בלט בערכיו וביכולותיו. הוא היה לוחם אמיץ, מפקד הצועד ראשון לפני חייליו, חבר ואדם מסור עד אין קץ למשימותיו ואנשיו.

 

  

הלוויה סא
הלווייתו של סא"ל מ'(צילום: דובר צה"ל)

הלוויה סא
קברו של סא"ל מ'(צילום: דובר צה"ל)
אתמול במשך שעות הבוקר הופץ ברשתות החברתיות מידע על אודות הקצין שנפל, אולם כאמור הצנזורה פסלה את הפרסום. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני), פרסמה פוסט בדף הפייסבוק שלה שבו ספדה לסא"ל מ' שנהרג הלילה בפעילות מבצעית של צה"ל בעזה. הפוסט כלל תמונה מטושטשת של סא"ל מ' מחבק את שני ילדיו הקטנים ולא כלל את שמו.

 

"שמו כנראה לא יתפרסם לעולם", כתבה. "בסביבתו אפילו לא ידעו על פעולותיו העלומות וההרואיות למען בטחון ישראל. משתתפת באבלה הכבד של משפחתו. הלב דואב. יהי זכרו ברוך".

 

הפוסט עורר מהומה ברשת, ומלבד הצנזורה שראתה בו הפרה בוטה של הכללים, האשימו אותה גולשים רבים בכך שהיא משתפת פעולה עם התופעה הפסולה של הפצת תמונות אסורות. בצנזורה טענו בשיחה עם ynet שהם "נמצאים במגעים מול יחימוביץ'", אך היא עדיין לא הסירה את הפוסט. מלשכתה נמסר: "הצנזורה מעולם לא פנתה אלינו ובטח שלא ביקשה להסיר את הפוסט". קודם לכן מסרה כי "אין בפוסט כל עבירת צנזורה והוא אינו מסגיר בשום צורה את זהותו של הקצין".

 

 

 

גם חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) פרסמה פרטים מסוימים על הקצין שנפל (מבלי לחשוף את שמו או תמונתו), והתייחסה לשיחות הרגיעה בין ישראל לחמאס שמתבצעת בשבועות האחרונים. סבטלובה מסרה כי תגובת ח״כ קסניה סבטלובה: "כלי תקשורת רבים בישראל פרסמו את מקום קבורתו. הפרטים הללו תלויים שם גם כעת. מאידך, הצנזורה לא טורחת לעדכן את חברי הכנסת בפרטים המדויקים האסורים לפרסום. התרעתי בפני קצין הכנסת שראוי שהצנזורה תעביר את המידע הרלוונטי לא רק לכתבים אלא גם לחברי הכנסת".

 

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, התייחס בריאיון לאולפן ynet לפרסומים ששטפו את הרשתות החברתיות ואמר כי "היכולות של היחידות האלה מתאפשרות בזכות זה שהם בצללים. בזכות זה שהשכנים של סגן אלוף מ' גילו רק הבוקר שהוא לוחם. מדובר בלוחמים שהיכולות שלהם בנויות על כך".

 

עוד אמר: "לצערי יש ברשת תופעה רחבה של פרסום מידע לא מוסמך של אנשים לא מוסמכים, שגורם לצד השני להבין פרטים שהוא לא צריך להבין אותם בכלל, בוודאי לא בשלב הזה. אין לי אלא להצר על זה. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לפעול מול זה, גם עם הצנזורית הראשית וגם עם גורמים נוספים. לצערי זה קורה גם על ידי גורמים מוסמכים".

 

שר האוצר משה כחלון קרא לעצור את הפצת המידע ואמר כי "מדינת ישראל איבדה לוחם דגול שכל מילה שאומרים עליו בשעות האחרונות היא נכונה. עם ישראל ומדינת ישראל חייבים לסא"ל מ' הרבה מאוד. כחבר קבינט, אני מודע ועוקב אחר כל הפרטים. מדובר בפעולות חיוניות, אי אפשר לשמור על עליונות צבאית ומודיעינית בלי פעולות מהסוג הזה".

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
הלוויתו של סגן אלוף מ'
צילום: דובר צה"ל
מומלצים