שתף קטע נבחר

האו"ם הסיר את הסנקציות נגד אריתריאה

אחרי הסכם השלום עם אתיופיה, ושיפור היחסים עם ג'יבוטי, הסירה מועצת הביטחון את אמברגו הנשק והסנקציות נגד אריתריאה. שגריר אתיופיה באו"ם משוכנע שההחלטה תשפר את מצב זכויות האדם במדינה השכנה

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה פה אחד בעד הסרת הסנקציות ואמברגו הנשק שהוטלו על אריתריאה, אחרי הסכם השלום שלה עם אתיופיה והשיפור ביחסים בינה לשכנה אפריקנית אחרת, ג'יבוטי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הצעת ההחלטה שאושרה במועצה קוראת בנוסף לאריתריאה ולג'יבוטי לשתף פעולה ולנרמל את היחסים, וליישב את סכסוך הגבול בין המדינות. ההצעה מבקשת ממזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, לדווח למועצה עד 15 בפברואר, ומדי שישה חודשים, אם חלה התקדמות בנושא.

נשיא אתיופיה ואריתריאה מחזיקים ידיים (צילום: AP)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (מימין), ונשיא אריתריאה איסיאס אפוורקי(צילום: AP)

נשיא אתיופיה ואריתריאה  (צילום: AP)
(צילום: AP)

צעדי הענישה במועצת הביטחון נגד אריתריאה הוטלו ב-2009. אז מומחים של האו"ם האשימו אותה בתמיכה בארגונים חמושים בסומליה, בראשם ארגון הטרור א-שבאב. אריתריאה הכחישה את ההאשמות. הסנקציות כללו בין השאר איסור נסיעות והקפאת נכסים לכמה אישים וחברות מאריתריאה.

 

שר המודיעין האריתריאי, ימאנה מסקל, כתב בטוויטר: "ממשלת אריתריאה מברכת על ההחלטה המאוחרת לתקן את העוול, כמעט עשור אחרי שצעדים מרושעים ננקטו וגרמו למדינה לנזק שלא ניתן להגן מפניו". קארן פירס, השגרירה הבריטית באו"ם, אמרה שהצעת ההחלטה "מכירה בשיפור בשלום האזורי ובביטחון. זה לא רק שמדובר בצעד חשוב מאוד עבור מדינות האזור. אני חושב שההחלטה מראה לקהילה הבינלאומית שאם נוקטים את הצעדים הנכונים ניתן להסיר את הסנקציות".

נשיא אריתריאה איסיאס אפוורקי חותם ב סעודיה על הסכם שלום עם אתיופיה (צילום: EPA)
נשיא אריתריאה חותם על הסכם השלום עם אתיופיה(צילום: EPA)
 

מנהיגי אתיופיה ו אריתריאה חותמים על הסכם שלום ב סעודיה (צילום: EPA)
מנהיגי אריתריאה ואתיופיה עם המלך סלמאן(צילום: EPA)
 

בחודש יולי הכריזו אתיופיה ואריתריאה על סוף העוינות בין שתי המדינות, וסיומו של מצב המלחמה שנמשך 20 שנה בגבול המדינות. הן סיכמו לחדש את הטיסות ולפתוח שגרירויות. באמצע ספטמבר, בסעודיה, חתמו המנהיגים על הסכם שלום.

 

באותו החודש, בתיווך אתיופיה, סיכמו אריתריאה וג'יבוטי לפתוח במו"מ לפיוס בין המדינות. לשתי המדינות יש סכסוך גבול ארוך. קרבות קשים פרצו בקרן אפריקה ביוני 2008, אחרי שג'יבוטי האשימה את אריתריאה בהעברת כוחות מעבר לגבול.

חנות ירקות ופירות ב אסמרה בירת אריתריאה הסרת סנקציות של מועצת הביטחון האו
באסמרה, בירת אריתריאה. המצב הכלכלי ישתפר?(צילום: רויטרס)

מוניות ב אסמרה בירת אריתריאה הסרת סנקציות של מועצת הביטחון האו
(צילום: רויטרס)
 
אסמרה בירת אריתריאה הסרת סנקציות של מועצת הביטחון האו
(צילום: רויטרס)
  
אסמרה בירת אריתריאה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אסמרה בירת אריתריאה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
בהצעת החלטה של מועצת הביטחון מ-2017 נאמר שאם אריתריאה וג'יבוטי יצליחו ליישב את הסכסוך המועצה תבחן מחדש את הסנקציות נגד אריתריאה. ג'יבוטי היא יעד אסטרטגי חשוב. לשתיים מחברות המועצה, ארה"ב וסין, יש בסיסי צבא במדינה.

 

השגריר האתיופי באו"ם, טאיה אטסקה סלאסי, אמר שהסרת הסנקציותה "תפתח שלל אפשרויות עבור אריתריאה", תמשוך אליה משקיעים זרים ותחזיר את המדינה לזירה הבינלאומית. "ההחלטה תעניק לנו תמריץ לבדוק מה העתיד יכול להציע לתושבי האזור, ובמקביל שולחת עבורנו מסר לפתור את הבעיות והאתגרים הנוכחיים".

היסטוריה בקרן אפריקה ()
 

השגריר האתיופי אמר לקראת ההצבעה שהסרת הסנקציות תסייע לשפר את הכבוד לזכויות אדם באריתריאה. לדבריו להתפתחויות האחרונות יהיו השפעות על הצמיחה הכלכלית וזכויות האדם באריתריאה.

 

גורמים באו"ם דיווחו על פגיעה קשה של ממשלת אריתריאה בזכויות האדם במדינה, מה שהוביל לבריחתם של אריתריאים רבים מארצם – בין השאר לישראל. עד כה אילצה אריתריאה את הגברים להתגייס לזמן בלתי מוגבל. עדיין לא ברור אם גיוס החובה "לכל החיים" יימשך לאור ההתפתחויות האחרונות והשלום עם אתיופיה. לפי רויטרס בחודש יולי קיבל מחזור המתגייסים הודעה שהשירות לא יימשך יותר מ-18 חודשים. אריתריאה סירבה לאשר את הדיווח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מנהיגי אתיופיה ואריתריאה
צילום: AP
מומלצים