שתף קטע נבחר

תיעוד משרידי האוטובוס: האירוע שכמעט גרם למלחמה

חלקי מתכת חרוכים שהועפו עשרות מטרים, לוחות מחוררים ומשקפיים שבורים. ממדי ההרס נחשפים בסיור במקום שבו נפגע האוטובוס מטיל נ"ט, אירוע שבו נפצע קשה חייל. צפויים צעדים פיקודיים נגד הקצינים המעורבים

 

 

 

 

זה היה עלול לגרור את ישראל למלחמה: מתיעוד של ynet שנעשה הבוקר (יום ה') במקום שבו טיל נ"ט של חמאס פגע באוטובוס נחשפים מימדי ההרס ובעיקר האסון האפשרי, שהיו עלולים לגרום למבצע נרחב ברצועה ואולי אף למלחמה. חלקי מתכת חרוכים הועפו לעשרות מטרים, לוחות האוטובוס מפורקים נמצאו מחוררים מרסיסים, משקפי חייל שבורים נשארו על האדמה המפוייחת וכתמי השריפה השחורים נותרו על עצי האקליפטוס הסמוכים שעלו באש. אפילו לוחית הרישוי של האוטובוס והרדיאטור שלו נשארו מוטלים על הקרקע לאחר שניתקו מכלי הרכב בשל עוצמת הפיצוץ. למרבה המזל, בפגיעה נפצע רק חייל אחד שעמד ליד האוטובוס בעת שהטיל פגע בו.

 

בצה"ל החלו כבר לתחקר את תקרית טיל הנ"ט שפגע באוטובוס ביום שני אחר הצהריים, זמן קצר אחרי שירדו ממנו עשרות חיילי תגבור שהגיעו לאוגדת עזה, בעקבות ההסלמה. לפי עדויות של חלק מהחיילים שפורסמו ב-ynet שעות ספורות לאחר התקרית, הירי בוצע אחרי שהם ירדו מהאוטובוס, מה שמנע כאמור את האסון הגדול. בעקבות המקרה, צה"ל הקים צוות בדיקה בראשות תא"ל.

 

שאריות אוטובס החיילים מירי נ
הריסות האוטובוס שנפגע מהטיל של חמאס( )

שאריות אוטובס החיילים מירי נ
(צילום: בראל אפרים)

שאריות אוטובס החיילים מירי נ
(צילום: בראל אפרים)

שאריות אוטובס החיילים מירי נ
מנקים את השטח(צילום: בראל אפרים)

 

 בזמן פגיעת הטיל עמדו ליד האוטובוס עשרות רבות של לוחמים מיחידות שונות, והירי בוצע כאמור אחרי שהחיילים ירדו ממנו, מה שמנע אסון גדול. תחקיר ראשוני בצבא העלה כי מפקד הכוח נכנס למתחם, המכונה חץ שחור ובו אנדרטה לזכר חללים שנפלו באותה גזרה, בניגוד להנחיות ולפקודות, וחרף הפצרות מצד שוטרים צבאיים שעמדו במקום שלא יעשה זאת.  מאז התקרית, השלד השרוף של האוטובוס שנחרב כליל פונה מהזירה.

 

 

אוטובוס נפגע ירי מ עזה (צילום: AFP)
האוטובוס לאחר פגיעת הטיל(צילום: AFP)

אוטובוס נפגע ירי מ עזה (צילום: AP)
(צילום: AP)

אוטובוס נפגע ירי מ עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

התחקיר הצה"לי אמור לבדוק את התנהלות כלל הקצינים הרלוונטיים, בעיקר באוגדת עזה שניהלה את דרך הפעלת תגבור הכוחות, בצל החשש לפעולת נקם של חמאס - גם בדמות ירי לעבר מטרה ישראלית נוחה וסמוכת גבול. כעת נבדק גם אם חוליית הנ"ט של חמאס שיגרה את טיל הקורנט, שיעיל לטווח של כ-5 ק"מ, ממתחם מאהלי השיבה שבין ג'באליה לגדר הגבול. ממתחם זה יוצאות מדי שישי תהלוכות שהופכות להפרות סדר אלימות על גדר הגבול.

 

בשל הליקויים המסתמנים בתפקוד הכוחות במקרה זה, צפויים צעדים פיקודיים, לרבות הדחות, נגד הקצינים המעורבים. יש לציין כי מתחם חץ שחור מאויים מבחינת חשיפה לנ"ט ולצליפה מהצד העזתי גם בימי שגרה, בשל מיקומו הטופוגרפי. ראיה לכך ניתן למצוא בדרך הפעלת הכוח צבאי בקרבתו: הכוח המחלקתי נמצא במוצב קטן בנקודה נסתרת ואחורית ביחס לצד העזתי, וגם הטנק של אותו כוח מוסתר ונחבא רוב הזמן, ונחשף רק כאשר הוא עולה לעמדה קדמית לפני ירי פגזים או העלאת כוננות. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים