איומים, האוכל ומחסור בבגדים: על מה מתלוננים ילדים בפנימיות
ביטויים פוגעניים, איומים בשימוש כוח פיזי, הוצאה מחוץ למסגרת באמצע הלילה ואוכל שומני, שרוף ולא מגוון - אלו רק חלק מ-110 הפניות שהגיעו לנציבות פניות ותלונות ילדים ונוער בהשמה חוץ ביתית בשנה הראשונה לפעילותה. נציבת התלונות: "ילדים לא מתלוננים סתם, 70% מהתלונות נמצאו מוצדקות"
נציבות פניות ותלונות ילדים ונוער בהשמה חוץ ביתית פרסמה היום (ה') את הדו"ח השנתי הראשון שלה. מדובר על גוף שהוקם לפני כשנה בכפיפות למשרד העבודה והרווחה ונועד לאפשר לילדים ולבני נוער הנמצאים בפנימיות או במשפחות אומנה להתלונן באופן עצמאי. התלונות נבדקות ומטופלות על ידי הנציבה, סימונה שטיינמץ, באופן שאינו חושף את המתלונן ללא הסכמתו.
בשנה האחרונה התקבלו בנציבות 110 פניות הנוגעות לילדים במשפחות אומנה ובפנימיות. 61% מהתלונות שהתקבלו היו במסגרת הסמכות שמעניק חוק האומנה לנציבות לערוך בדיקה בעניינן, 33% לא היו בסמכות בירור הנציבות והופנו לגורם מקצועי רלוונטי וב-6% מהפניות נמצא בסיס לחשד לשלומו של קטין ובהתאם לחוק הן דווחו לעובד סוציאלי.
מתוך 67 הפניות שבסמכות הנציבות לערוך בדיקה בעניינן, 87% היו פניות בעניינם של חניכים בפנימיות ו-13% בעניינם של ילדים ובני נוער במשפחות אומנה. לאחר בחינה של 54 פניות שלגביהן הסתיים הבירור, נמצא כי 70% מהן נמצאו מוצדקות, 13% נמצאו בלתי מוצדקות, 9% סובייקטיביות וללא ממצא שמעיד על פגיעה, 4% מוצדקות באופן חלקי, ו-4% נבעו מהיעדר מדיניות ברורה.
לא מעט מהמתלוננים סיפרו על שימוש בביטויים פוגעניים כלפיהם לרבות קללות שונות. כמו כן, משיחות עם חלק מהם עלה כי מתקיים שיח מאיים מצד המדריכים בפנימיות בשימוש ב"החזקה" במידה והחניך לא יבצע פעולה או מטלה שהמדריך דורש. מדובר בפעולה שכרוכה בשימוש בכוח פיזי ועל כן לעתים כרוכה בכאב ומותרת לביצוע רק כפעולה מגנה במצב שבו קטין מסכן את עצמו או את הסביבה ורק לאחר שכל פעולה אחרת לא הביאה לרגיעה, ולא כענישה.
בין היתר, ילדים ובני נוער פנו אל הנציבות בתלונות על ענישה מוגזמת או לא מותאמת. מדובר על מגוון רחב של פעולות - הוצאתם או השארתם מחוץ למסגרת בלילה כעונש על אי ביצוע מטלה; נעילה בחדר באופן שמסכן אותם ללא מבוגר אחראי וללא אמצעים לצאת; איום או מניעת יציאה לסוף שבוע; ביצוע ניקיונות במשך זמן רב, כולל ניקוי של מזרוני ילדים המרטיבים בלילה; ביצוע "החזקה" שלא לצורך; סגירת מסגרת למספר לילות ושליחת הילדים הביתה; ומניעת דמי כיס מחניכים בניגוד לנהלים.
הנציבות התרשמה כי קיימת השקעה רבה בנושא האוכל והתזונה בפנימיות, אך למרות זאת 23% מהפניות התייחסו לכך. מרבית הפניות התייחסו לאי התאמתו של התפריט לטעם של מרבית החניכים - לדוגמא כוסמת, פשטידות ירק וממרחים לא מותאמים לכריכים. יתר הפניות התייחסו לחוסר במגוון. בנוסף, החניכים התלוננו על חוסר בתשומת לב להכנת המזון והגשת אוכל שומני, שרוף או לא מוכן. שלוש פניות התייחסו למחסור ממשי באוכל או הגשת מוצרים לא טריים ואף דווח בהן על תחושת רעב.
הנציבה שטיינמץ אמרה כי "יתרונו של המנגנון הוא בעצמאותו לבחון, לברר ולבדוק את תלונותיהם של הילדים ובני הנוער בהשמה חוץ ביתית מתוך זווית הראייה שלהם. בירור התלונות נעשה תוך מתן מוגנות וחסיון הפונים, אך בחשיפה של הליקויים, על מנת שניתן יהיה לתקנם. פעילות הנציבות כבר בשנה הראשונה מראה כי ילדים לא מתלוננים סתם. לראייה - 70% מהפניות של הילדים נמצאו מוצדקות".
שר העבודה והרווחה חיים כץ הוסיף: "הקמנו נציבות עצמאית ובלתי תלויה שתאפשר לכל ילד וילדה במצוקה לפנות אלינו באופן חשאי וללא חשש ולקבל את המענה המהיר והטוב ביותר. אני קורא לילדים באומנה ובפנימיות לא להסס ולפנות אלינו בכל דבר שמטריד אתכם. הרווחה שלכם חשובה לנו יותר מכל".
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, מתחה ביקורת על טיפול הממשלה בנושא: "הנציבות בנויה כולה על הנציבה בלבד ללא כוח אדם נוסף. אם ישנה כוונה רצינית מצד הממשלה שהנציבות תמלא את ייעודה אז יש לצפות כי היא תשקיע משאבים להפעלתה. בהיעדר תקציב מי שישלם את המחיר הם הילדים שהנציבה לא תצליח להגיע אליהם והילדים שלא יצליחו להגיע אליה. הנתונים שנחשפו הם קשים ביותר", אמרה.
"קטינים שנמצאים בהשמה חוץ ביתית הם קבוצה פגיעה במיוחד ולכן גם ראויים להגנה מיוחדת. הגם שישנן מסגרות טובות ואנשי צוות מסורים, אי אפשר להשלים עם מצב שבו דווקא במסגרות שאמורות להיות מקום מוגן עבורם ישנם קטינים שמדווחים שהם חווים פגיעות פיזיות, ענישה מוגזמת ושיח פוגעני, מזלזל או מעליב. נתונים קשים אלה לא היו נחשפים אלמלא קיומה של נציבות עצמאית ומתן כתובת לקטינים בהשמה חוץ ביתית להשמיע את קולם".
תלונות יכולות להתקבל לא רק באמצעות הילדים שבמוקד התלונה, אלא גם באמצעות ילדים אחרים, אפוטרופוסים ומבוגרים אחרים שנוגעים לחייהם. הנציבות זמינה לפניות ילדים טלפונית ובווטסאפ במספר 050-6222600, בחשבון אינסטגרם או בדף הפייסבוק "נציבות פניות ילדים ונוער" ובמייל בכתובת im4u@molsa.gov.il.