שתף קטע נבחר

נתניהו הבטיח סיוע לרשויות בעוטף עזה; התושבים הפגינו: "אנחנו לא שקופים"

בזמן שכאלף מפגינים חסמו את צומת עזריאלי בתל אביב, נועד ראש הממשלה עם ראשי רשויות מעוטף עזה ודן עמם בקידום תוכנית חוסן ליישובים בהיקף כחצי מיליארד שקלים. הרמטכ"ל סקר את צעדי הביטחון. נערות שהפגינו: "לא שאנחנו לא רוצים שלום - אלא נכנענו לטרור"

בשעה שכאלף מפגינים מעוטף עזה חסמו אמש (ה') את צומת עזריאלי בתל אביב, נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי רשויות מהדרום ודן עמם בין השאר בקידום תוכנית חוסן ליישובים בהיקף של כחצי מיליארד שקלים לשנתיים הבאות. מבין כאלף תושבי הדרום שהפגינו, היו גם מאיה כספי, שני פרץ ואיימי סטדין בנות ה-16 - שמנהלות את עמוד האינסטגרם otef.gaza. הן זעקו את זעקת הדרום - תוך שהן מתעדות ומפיצות את המחאה ל-95 אלף העוקבים שלהן. "בתור תושבת העוטף - חשוב לי להגביר מודעות", אמרה פרץ, "שיראו שאנחנו לא שקופים".

 

 
הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: EPA)
הפגנה מחאה של תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי בתל אביב(צילום: EPA)
בנימין נתניהו פגישה עם ראשי רשויות עוטף עזה (צילום: חיים צח,לע
פגישה עם ראשי הרשויות מעוטף עזה(צילום: חיים צח,לע"מ)
 
הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: EPA)
.(צילום: EPA)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: רויטרס)
ההפגנה בצומת עזריאלי בתל אביב(צילום: רויטרס)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: רויטרס)
תושבי העוטף ותומכיהם בתל אביב(צילום: רויטרס)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: רויטרס)
זעקו את קולם של התושבים(צילום: רויטרס)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: רויטרס)
מחאת עוטף עזה בתל אביב(צילום: רויטרס)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: רויטרס)
ההפגנה בצומת עזריאלי בתל אביב(צילום: רויטרס)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: רויטרס)
כאלף מפגינים בתל אביב(צילום: רויטרס)

 

בה בעת, כאמור, נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הפנים אריה דרעי, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ואלוף פיקוד הדרום הרצי הלוי עם ראשי רשויות מעוטף עזה, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. בפגישה השתתפו ראש מועצה אזורית שדות נגב תמיר עידאן, ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', ראש מועצת חוף אשקלון יאיר פרג'ון, ראש מועצה אזורית שער הנגב אלון שוסטר ומחליפו ראש המועצה בשער הנגב אופיר ליבשטיין.

 

בדיון הציגו ראש הממשלה, הרמטכ"ל ומפקד פיקוד הדרום את המאמצים הצבאיים הנעשים נגד הטרור מעזה. כמו כן, הם דנו בקידום תוכנית חוסן ליישובי עוטף עזה. התוכנית, שתובא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים, כוללת חיזוק רפואת החירום, החינוך הלא-פורמלי, שירותי הרווחה והענקת מענקים ביטחוניים לרשויות לשם עזרה בתפקוד השוטף. כמו כן, יינתנו תוספות במכסות הטלה וחלב לחקלאים בעוטף, סבסוד מעונות יום ועוד.

 

נתניהו אמר לראשי הרשויות: "אנחנו עדיין בעיצומה של מערכה. זה לא נגמר". ‏ראשי הרשויות יצאו מעודדים אחרי הסקירה הביטחונית שניתנה על ידי הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הדרום. לתחושתם, צה"ל עושה הכול להחזיר את השקט לדרום.

 

נערות שהפגינו: "חמאס שולטים בנו"

המפגינים בתל אביב זעקו: "ביבי תתעורר, הדרום בוער", ושרו "תנו לגדול בשקט". הם הפעילו לסירוגין אזעקה ונשכבו על הקרקע. המסר שהנערה מאיה כספי ביקשה להעביר בהפגנה הוא שייתנו לה ולחברותיה לגדול בשקט. "אנחנו מפגינים פה על הפסקת האש המיותרת שהחליטו עליה, לא מבחינת זה שאנחנו לא רוצים שלום - אלא מכך שנכנענו לטרור. עוד שבוע-שבועיים, אולי חצי שנה, תהיה שוב הסלמה. חמאס סוג של שולטים בנו". דף האינסטגרם שהקימה עם נערות נוספות מציג תיעוד של הנעשה בזמן אמת בעוטף עזה: טרור העפיפונים והבלונים, רקטות, אזעקות צבע אדום, שריפות בשדות, פעולות כיבוי, הפגנות, מחאות תמיכה ועוד ועוד. את חייו של נוער העוטף.  

מפעילות עמוד האינסטגרם
מפעילות otef.gaza: מימין - איימי סטדין, שני פרץ ומאיה כספי(צילום: מוטי קמחי)

 

 

עמוד האינסטגרם
עמוד האינסטגרם otef.gaza
 

 

בפתח העמוד נכתב: "כאן תקבלו הצצה לחיים האמיתיים בעוטף עזה. לא תדעו עד שלא תראו! אנחנו בני נוער החיים בעוטף עזה. בואו תעזרו לנו לשנות את המציאות!". פרץ אמרה אמש כי בעזרת הדף, שמכיל תכנים בעברית ובאנגלית, הן "מראות לאנשים את מה שאנחנו בתור נערות בעוטף חוות, במקום שאנחנו גרות בו. להראות לאנשים שאנחנו לא שקופים. אנחנו אזרחי המדינה ולא אזרחים מחוץ למדינה".

 

הנערות מספרות כי הדף הוקם אחרי שהן השתתפו בפרויקט "מסע ישראלי". "המדריכים אמרו לנו משפט שחדר לתודעה: 'השינויים הגדולים מגיעים מהדברים הקטנים'", אמרו הנערות. "בנסיעה חזור אמרנו שיש רשת חברתית שבה אפשר להשיג תמיכה בשניות. אז פתחנו דף באינסטגרם. חשבנו שיהיו לנו 2,000 עוקבים, אבל תוך שלושה ימים זה הגיע ל-20 אלף".  

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

הפגנה מחאה תושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

סטדין אמרה: "אני לא חושבת שהפסקת אש לכמה שנים זה הפיתרון הנכון. זה לא שווה שנתיים של שקט בשביל שנתיים מלחמה". היא הוסיפה כי כנערה שגדלה באיום מתמיד מטילים וממנהרות, הדאגות שלה היו שונות משל ילדים באזורים אחרים: "הדאגות שלנו בתור ילדים זה לא היה משחקים - זה היה למצוא מי אוסף יותר רסיסים של רקטות, מי רץ יותר מהר לממ"ד. זה לא דברים שבן אדם מהמרכז היה חושב עליהם".

 

בסיום ההפגנה, לנערות הייתה בקשה אחת: לעקוב אחרי הדף ולהפיץ את התכנים - "כדי שכולם ידעו איך זה לגדול בצל איום הטילים והמנהרות בדרום".

 

נתניהו: "דין שדרות כדין תל אביב"

המפגינים הביעו מורת רוח מדבריו של השר צחי הנגבי, שאמר אתמול בבוקר כי "חמאס הגיב בצורה מדודה ותקף רק את עוטף עזה. יש הבדל בין העוטף לתל אביב, שהיא הבירה הכלכלית של ישראל. המתקפה של חמאס הייתה מינורית כי לירי על תל אביב יש משמעויות אחרות". הנגבי הוסיף בריאיון לגלי צה"ל כי "מכה קשה זה אומר כניסה למערכה ארוכה, שבה מדי יום לאורך שבועות ואולי יותר תל אביב תהיה משותקת עם מאות רקטות בכל יום, שאין לנו דרך לקעקע אותן אלא בשליחת החיילים שלנו לכל חור בעזה. נמל התעופה בן גוריון יהיה משותק לאורך שבועות, ויש לכך השפעות על הכלכלה ועל התיירות. אין מלחמות ללא מחיר, ומי שלא שש לשלם מחיר - צריך למצוא חלופות למחיר".

 

 

 

אחר כך הבהיר כי "אין בדברים האלה כדי לבטא יחס שונה כלשהו כלפי תושבי הדרום, אנשים אמיצים ומסורים שהממשלה מחויבת לביטחונם כפי שהיא מחויבת כלפי כל אזרחי ישראל". הנגבי אמר כי התכוון בדבריו להסביר את ההשלכות של יציאה למבצע נרחב בעזה: "דבריי הבוקר כוונו לכך שמערכה רחבה בעזה הייתה מובילה בהכרח לקורבנות רבים בקרב לוחמינו, לירי מסיבי על תל אביב, לפגיעה כלכלית קשה, לפגיעה בתנועה האווירית לישראל ולהשלכות על המשק ועל התיירות. "בסיום המערכה היינו עלולים למצוא עצמנו בדיוק באותה נקודה שבה אנחנו מצויים היום, ולכן העדפנו להגיע לרגיעה ארוכת שנים, ככל שהיא אפשרית, ללא הסלמה, למען תושבי הדרום ותושבי כל הארץ כאחד".

 

דבריו חוללו סערה פוליטית וציבורית וגררו גינויים רבים. ראש הממשלה התנער מהאמירות הללו: "הבוקר שמעתי אמירה מקוממת, ואף שבאה התנצלות בעקבותיה, אני חייב להעמיד את הדברים על דיוקם. דין שדרות כדין תל אביב. הביטחון של תושבי הדרום חשוב בדיוק כמו הביטחון של שאר תושבי ישראל. אנחנו בעיצומה של מערכה. צריך אורך רוח, קור רוח ונחישות. אנחנו נערכים להמשך".


פורסם לראשונה 15/11/2018 23:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים