שתף קטע נבחר

על רקע המשבר בקואליציה: בנט ושקד ימסרו הצהרה מיוחדת

שני השרים הבכירים מ"הבית היהודי" ימסרו מחר בכנסת הצהרה מיוחדת, על רקע סירובו של ראש הממשלה להעניק כרגע לבנט את תיק הביטחון. הערב נתניהו הודיע רשמית על כניסתו לתפקיד במקום ליברמן. אלו התרחישים האפשריים

איילת שקד ונפתלי בנט בישיבת מרכז
שקד ובנט. ימסרו מחר הצהרה מיוחדת(צילום: מוטי קמחי)

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, שניהם חברי "הבית היהודי" ימסרו מחר (ב') בשעה 10:30 הצהרה מיוחדת לתקשורת בכנסת בעקבות ההתפתחויות במשבר הקואליציוני. הערב הכריז ראש המממשלה בנימין נתניהו על כניסתו לתפקיד שר הביטחון בהצהרה לתקשורת בבסיס הקריה בתל אביב - חרף דרישת בנט לקבל את התפקיד.

 

ב"בית היהודי" דרשו את תיק הביטחון, מיד לאחר שאביגדור ליברמן התפטר מהתפקיד. נתניהו בהתחלה ענה שכחלון מונע את המינוי של בנט, אך אחר כך החליט לכהן גם כשר הביטחון.

 

נוכח הודעת נתניהו הערב והאולטימטום של "הבית היהודי" יש כמה תרחישים אפשריים למה שיתנהל במסיבת העיתונאים מחר ובכלל בזמן הקרוב בקואליציה.

 

האפשרות הראשונה היא שבנט ושקד מבינים שלנתניהו אין כוונה להיפרד מתיק הביטחון ומחר יכריזו על התפטרותם ממשרדי החינוך והמשפטים. המשמעות היא פיזור הכנסת כבר ביום רביעי.

שקד ובנט. יתפטרו או שיחדדו את האולטימטום (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
שקד ובנט. יתפטרו או שיחדדו את האולטימטום(צילום: אלכס קולומויסקי)

אפשרות אחרת היא שיתקיימו עוד שיחות או שיועברו מסרים על ידי מתווכים, שיבהירו שאופציית מסירת תיק הביטחון עוד לא ירדה מהשולחן. במצב הזה נתניהו משאיר את בנט ושקד באוויר, ומחר בהצהרה המיוחדת הם ימשיכו ויחדדו את האולטימטום שהציבו לראש הממשלה.

 

בנוסף, צריך לשים לב גם לשאר המרכיבים בקואליציה, ובמיוחד לשר האוצר משה כחלון. כחלון בעצמו לא משוכנע שהקואליציה יכולה לשרוד עם 61 חברים. הפגישה שלו עם נתניהו הערב נמשכה רק 40 דקות, ולפי אנשי "כולנו" הסתיימה ללא תוצאות. אבל השניים צפויים להיפגש עוד בהמשך השבוע, כך שהכל פתוח.

 

מבחן ראשון לקואליציית 61 יתקיים מחר, מכיוון שח"כ אורן חזן (הליכוד) נמצא בחו"ל ולא יכול להצביע במליאה. אם תהיה חקיקה ששנויה במחלוקת בקואליציה, מספיק ח"כ אחד שיתנגד או יעדר והקואליציה תפסיד בהצבעות.

 

 

ביום שישי נפגש ראש הממשלה עם בנט. מרבית הפגישה עסקה באפשרות לקיים ממשלה במצב הפוליטי הנוכחי, עם רוב דחוק ועם סירובם של כחלון ושר הפנים אריה דרעי להמשיך את הקדנציה במתכונת הנוכחית. כל התרחישים שנבחנו העלו כי אין מנוס מבחירות. זמן קצר לאחר הפגישה נתניהו הכחיש את הדברים.

 

דקות ספורות לאחר מכן נמסר כי ראש הממשלה נתניהו אמר לבנט שהשמועות על כך שהתקבלה החלטה על הליכה לבחירות אינן נכונות, והדגיש כי "חשוב לעשות כל מאמץ כדי לשמור על ממשלת הימין ולא לחזור על הטעות ההיסטורית של 92’ כשהפילו ממשלת ימין, העלו את השמאל לשלטון והביאו את אסון אוסלו על מדינת ישראל". הוא עדכן את בנט על כך שבשלב המיידי הוא לוקח לידיו את תיק הביטחון לנוכח "האתגרים הקריטיים העומדים כעת לפתחה של מדינת ישראל".

כחלון ובנט. שוחחו בשישי ובמוצ"ש ותיאמו עמדות (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
כחלון ובנט. שוחחו בשישי ובמוצ"ש ותיאמו עמדות(צילום: אוהד צויגנברג)

לאחר הפגישה שוחחו בנט וכחלון ארוכות והם שוחחו גם במוצאי השבת. יחד הם גיבשו עמדה זהה שלפיה למרות המסרים של נתניהו, אין היתכנות להמשך כהונתה של הממשלה בנסיבות שנוצרו.

 

השניים התייחסו בשיחות שניהלו גם לדבריו של נתניהו ולפיהם ניתן להמשיך עם הממשלה הנוכחית ואמרו כי מדובר בספין שמקורו בניסיון להטיל את האחריות עליהם שהפילו כביכול ממשלת ימין.

 כחלון אמר כי הוא מניח שהבחירות יוקדמו: "שר ביטחון, שעומד בראש מפלגה מאוד חשובה בקואליציה, נטשה. נשארנו עם 61 וזה בלתי אפשרי לנהל קואליציה בשנה הרביעית, זו לא שנה ראשונה. יש לנו בעיה אמיתית, יש פה סכנה של הפקרות תקציבית והפקרות חקיקתית".

 

הערב נפגש נתניהו עם כחלון במשך כ-40 דקות. בהודעת מפלגת "כולנו" נכתב כי הפגישה הסתיימה ללא תוצאות. במהלך הפגישה הם דנו באפשרות להמשיך ולנהל את הקואליציה ברוב דחוק של 61. כחלון הביע חשש שלא ניתן לשרוד במציאות פוליטית כזאת ונתניהו לא הצליח לשכנע אותו שניתן יהיה לשרוד ולגייס רוב בהצבעות חשובות ולשמור על יציבות. עם זאת, הם החליטו להיפגש שוב בהקדם במהלך השבוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
שקד ובנט
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים