כיתה לבנות בלבד בבי"ס חילוני: "מרגישות בטוחות בחברת בנות"
תגובות מעורבות ליוזמת עיריית ירושלים לפתיחת מסגרת נפרדת. אם לתלמידת כיתה ו' תומכת: "ככה הבנות יממשו את הפוטנציאל". ראשי ועד ההורים מתנגדים: "זו חזרה לימי הביניים". ומה דעתכם?
אם לשתי בנות בירושלים תומכת, אבל מנהל בית ספר וראשי ועד ההורים הארצי מתנגדים: תגובות מעורבות בעקבות החשיפה אתמול (ג') שלפיה בשנה הבאה תיפתח כיתה נפרדת לבנות בלבד בשכבה ז' של אחד מבתי הספר החילוניים בירושלים.
אורנה, אם לשתי בנות מירושלים, אמרה: "אני אתאיסטית לחלוטין, וזה לא קשור לשום היבט דתי. אני ספורטאית, ומאחר שהספורט מופרד - אני רואה את ההבדל. עצוב שזה כך, אבל בנות מרגישות בטוחות יותר בעצמן בחברת בנות. בכיתה המופרדת בנות תוכלנה למצות את הפוטנציאל שלהן. גם הבנות שלי מעידות שיותר נוח להן בחברת נשים בלבד. הן מרגישות שזה פחות מלחיץ אותן".
בימים אלו מחפשת עיריית ירושלים אחר בית הספר שבו תיפתח הכיתה והיא תוצע לתלמידות בינואר, כחלק מההרשמה לשנת הלימודים הבאה. בשלב זה מעריכים בעירייה שהביקוש לא יעלה על כיתה אחת, אך במידה שכן – בשנת 2020 יבחנו אפשרות להפוך את הכיתה לבית ספר נפרד לבנות, הראשון מסוגו בחינוך הממלכתי. בעיריית ירושלים ציינו שההחלטה לא נובעת ממניעים דתיים, אלא מתוך תפיסת עולם חינוכית המצדדת בחינוך נפרד לתלמידות מתוך שאיפה ל"העצמה נשית".
אורנה: "נשים תופסות את עצמן כמי שנשארות מאחור. בגיל המשמעותי והקשה הזה, שבו תלמידות מתמודדות עם לחצים וחוסר ביטחון, הכיתה המופרדת יכולה לתת להן פוש. הבת שלי מתעניינת מאוד ביוזמה הזו והיא בהחלט שוקלת אותה".
אייל אנקרי, תושב צור הדסה ואב לתלמידה בכיתה ו', סיפר שבכוונתו לרשום את בתו לכיתה המופרדת. "היא נוגעת בבעיה מאוד מרכזית כשבנים ובנות לומדים ביחד", הוא אומר. "הרעיון לבנות קבוצה לתלמידות יאפשר להן לקחת את כל התפקידים בתוך אותה קבוצה, תפקידים שאולי הן לא היו לוקחות בקבוצה עם בנים. בתי ספר היום בבעיה מהבחינה המגדרית, וזה קורה כי נשים מעזות הרבה פחות מגברים. אני אומר את כחילוני לחלוטין. כי אין קשר בין הדת לבין ההחלטה לשלוח את בתי לכיתה נפרדת. בעולם מושלם החינוך צריך להיות מעורב, אבל אנחנו לא שם".
- אתה לא סבור שלאחר מכן תהיה לכך השפעה על ההשתלבות שלה בחברה משולבת לגברים ונשים?
"בית הספר הוא לא כל עולמן של התלמידות. זה לא שבמשך שש שנים שמים אותן בתוך צמר גפן. חשוב מאוד שהן קודם כל יכירו את עצמן לפני שהן יוצאות החוצה. הבת שלי התלהבה מהרעיון. היא מרגישה שזה משהו שיכול להעצים אותה. בעיניי זה משהו שיצבור תאוצה, אבל כרגע מאוד קשה לנו להשתחרר מקיבעונות".
היוזמה, ששמה "ענבר", נולדה במהלך השנה החולפת: עיריית ירושלים ערכה תחרות שנקראה "בית הספר של החלומות", שבמסגרתה הוזמנו תושבים ואנשי חינוך להציע מודל חדשני לבתי ספר שאינם קיימים כיום. בין השאר הוצע גם להקים בית ספר בית ספר לאמנויות לבנים דתיים.
מטרת בית ספר הנפרד לבנות חילוניות הייתה יישום מרחב "בטוח" יותר עבור התלמידות במטרה להעצים אותן, שכן מחקרים בתחום הצביעו על יתרונות ההפרדה המגדרית בבתי הספר. היוזמה אמנם לא זכתה בתחרות, אולם בעיריית ירושלים אהבו את הרעיון והחליטו לקדם אותו.
מנגד, פורום ועדי ההורים היישוביים, הארגון היציג של וועדי ההורים במערכת החינוך, הביע התנגדות לכיתה הנפרדת. "אני רואה את היוזמה הזאת בעין לא חיובית", אומר יו"ר הפורום עו"ד אייל באום. "הדרה היא הדרה, גם כשהיא נובעת משיקולי דת וגם כשזה מגיע משיקולים אחרים. אנחנו צריכים לשמור בתוקף על פלורליזם וששיקולים של מגדריות לא ינחו אותנו. לשנות סדרי עולם כפי שכרגע עולה מהיוזמה הזו זו חזרה לימי הביניים, גם כשהמטרה היא לקדם את המין הנשי. זה לא רלוונטי, אין מקום היום להפרדה בין גבר לאישה ואין שום הגיון שנתחיל לפתוח עכשיו כיתות מגדריות".
מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר ומנהל בית הספר "מעיין שחר" בעמק חפר, החליט אמנם לפני כארבע שנים להפריד בין התלמידים והתלמידות בשיעורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות, אך גם הוא מתנגד לכיתה הנפרדת. "השילוב בין בנים ובנות בכל שכבות הגיל הוא מאוד חשוב מבחינה חברתית", אומר לוי. "תהליך הסוציאליזציה מחייב לחוות את האינטראקציה הזו ביחד. זה בריא וזו תחנה מצוינת לחיים בהמשך, לצבא, לאוניברסיטה ולחיים בכלל. שני המינים צריכים הכנה טובה לחיים וההכנה הכי טובה זה שיהיו ביחד. עם צריכים ללמוד לחיות אחד עם השני, ואין כמו חיים בצוותא כדי שיהיו ביחד בעולם האמיתי. אין צורך להפריד בין הבנים והבנות רק כדי שלאחר מכן יהיו שוב ביחד".
באשר לכיתות המופרדות בבית ספרו מדגיש לוי כי "כשבנות לומדות עם בנים הן חוששות יותר להשתתף בשיעור. הבנים יותר דוחפים ורצים קדימה, בשעה שבנות לומדות יותר לעומק. במתמטיקה יש בעיה של צורת למידה שונה, שגורמת לכך שהלמידה בצוותא גורמת לנשירת בנות מחמש יחידות לארבע יחידות. הן נפגעות מהלמידה המשותפת. זה לא קיים בשאר המקצועות. שם הבעיה. כדי להקטין את הנשירה ואת הפחד הזה אני מייצר הפרדה במתמטיקה, והתוצאה היא שרמת הנשירה של בנות, ברגע שהן לומדות לבד – שואפת לאפס. במקצועות מסוימים אפשר לעשות את זה לא כדי לקפח את הבנות אלא כדי להעצים אותן".