שתף קטע נבחר

"עוצר הטיסות" משפיע? נתניהו כנראה לא יטוס להשבעת נשיא ברזיל

גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו כי מסתמן שנתניהו לא ישתתף בטקס ההשבעה של נשיא ברזיל הנבחר, שהבטיח להעביר את שגרירות מדינתו לירושלים. הסיבה: "השינויים בקואליציה". בישראל רצו מאוד שנתניהו יגיע לטקס וראו בכך הזדמנות לפתוח דף חדש ביחסים בין המדינות

דיון במליאה כנסת (צילום: אוהד צויגנברג)
מסתמן שלא ייסע לברזיל. נתניהו בכנסת, השבוע(צילום: אוהד צויגנברג)

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ככל הנראה לא ישתתף בטקס ההשבעה של נשיא ברזיל הנבחר ז'איר בולסונרו, שהבטיח להעביר את שגרירות מדינתו לירושלים. כך מסרו אמש (ה') גורמים בלשכת ראש הממשלה. זאת, לדבריהם, "בעקבות השינויים בקואליציה" על רקע התפטרותו של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, והישארותה של הקואליציה עם 61 חברים בלבד.

 

השבוע הכריזו יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) ומרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) על "עוצר טיסות" של חברי הכנסת על רקע המצב השברירי במליאה ומשבר האמון שנוצר בסוגית הקיזוזים. בעקבות ה"עוצר" בוטלו כל הנסיעות של המשלחות הרשמיות שהיו אמורות לצאת מטעם הכנסת. כך למשל בוטלה משלחת שהייתה אמורה לצאת אתמול לבריסל ובה ארבעה ח"כים. כך גם משלחת שהייתה לצאת בשבוע הבא לרומניה. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עודכן בהחלטה ואישר אותה. 

 

ביום שני התרחשה במליאת הכנסת מהומה לאחר שהאופוזיציה, שהודיעה שתתמוך בשינוי חוק המקרקעין, הסירה ברגע האחרון וללא התראה את תמיכתה והפילה את החוק. בעקבות זאת, ועל רקע סירוב האופוזיציה להתקזז, הוסרו מסדר היום כל החוקים. בשיחה שהתקיימה בין ח"כ אמסלם לח"כ חסון הוחלט שעל רקע האירועים, בקואליציה לא סומכים על האופוזיציה שלא תפר הסכמי קיזוז.

 

בחודש שעבר אמרו גורמים מדיניים כי קיימת סבירות גבוהה שנתניהו ייצא לברזיל להשבעה של בולסונרו ב-1 בינואר. במהלך הקמפיין הצהיר בולסונרו כי יעביר את שגרירות ברזיל לירושלים ויסלק את שגרירות אש"ף מברזיל כי "פלסטין איננה מדינה". הוא חזר על ההבטחה להעביר את השגרירות לירושלים גם לאחר ניצחונו בבחירות. לשכתו אף הודיעה שיגיע לביקור בישראל מיד לאחר שייכנס לתפקיד.

ז'איר בולסונרו מועמד בחירות ל נשיאות ברזיל (צילום: AFP)
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו(צילום: AFP)

גורמים מדיניים אמרו שמבחינת ישראל, "ברזיל תיצבע עכשיו בצבעי כחול לבן". ראש הממשלה שוחח עם בולסונרו לאחר הבחירות ובירך אותו על היבחרו לתפקיד: "אני סמוך ובטוח שבחירתך תביא לידידות גדולה בין העמים ולהידוק הקשרים בין ברזיל לישראל. אנו מחכים לביקורך בישראל".

 

בישראל רצו מאוד שנתניהו יגיע לטקס ההשבעה וראו בכך הזדמנות לפתוח דף חדש ביחסים. גורמים מדיניים הדגישו את חשיבות הנסיעה על רקע לחצי מדינות ערב, משום שלברזיל יש אינטרסים כלכליים רבים בעולם הערבי. על פי ההערכות, אם אם הממשל הברזילאי ירגיש שהוא עלול להפסיד יותר מדי מהמהלך - הוא יחזור בו.

 

ברזיל נחשבה תמיד אגוז קשה לפיצוח מבחינת ישראל, והנטייה הטבעית שלה תמיד הייתה פרו-פלסטינית. על אף שהקשרים הכלכליים והתרבותיים בין המדינות טובים מבחינה מדינית, היחסים היו בסך הכל קרירים. בנובמבר 2009 ביקר הנשיא שמעון פרס בברזיל ושנה לאחר מכן ביקר נשיא ברזיל לולה דה-סילבה בישראל.

 

מאז סוף 2015 התפתחה מתיחות ביחסים בין המדינות, בעקבות סירובה של ברזיל לאשר את מינויו של דני דיין לתפקיד שגריר ישראל בברזיל. הסירוב נבע בעיקר מהיותו בעבר יו"ר מועצת יש"ע. בסופו של דבר נשיאת ברזיל דילמה רוסף שהובילה את ההתנגדות לאישור מינויו של דיין הודחה בגלל האשמות על שחיתות. דיין מונה לבסוף לקונסול הכללי בניו יורק.

 

נתניהו בתערוכה לזכר הדס מלכא: "דמותה חקוקה בלב העם"

 

 

בתוך כך, נתניהו ורעייתו שרה סיירו אמש בתערוכת תמונות בבית נחמיה בירושלים לזכרה של לוחמת מג"ב הדס מלכא ז"ל, שנרצחה בפיגוע בשער שכם בשנה שעברה. נתניהו אמר כי "הדמות של הדס חקוקה בלב הנוער ובלב העם. הדס הייתה לוחמת, מנהיגה וגיבורה".

 

נתניהו הוסיף כ "הדס הפכה למושג בין הצעירים הלוחמים והלוחמות של מדינת ישראל, מופת לאומץ לב, להקרבה, למנהיגות ולערכיות כבירה, וזה ניכר בכל מילה ובכל תמונה". רעייתו שרה אמרה כי "הדס נכנסה לנו ללב, וללב של כל עם ישראל מהרגע הראשון, היא גיבורה לאומית".

בנימין ושרה נתניהו בתערוכת לזכרה של הלוחמת הדס מלכא  (צילום: קובי גדעון  לע
בנימין ושרה נתניהו בתערוכת לזכרה של הלוחמת הדס מלכא (צילום: קובי גדעון לע"מ)

בנימין ושרה נתניהו בתערוכת לזכרה של הלוחמת הדס מלכא  (צילום: קובי גדעון  לע
(צילום: קובי גדעון לע"מ)

מלכא, בת 23 מגבעת עזר, נרצחה כאשר שלושה מחבלים חמושים בסכינים וכלי נשק הסתערו על שתי זירות שונות באזור שער שכם בירושלים. היא נפצעה באורח אנוש ובהמשך מתה מפצעיה. שני בני אדם נוספים נפצעו בינוני ושניים באורח קל. כל המחבלים, פלסטינים מהשטחים, נורו וחוסלו בשטח.

 

דוד מלכא, אביה של הדס, אמר לאחר הפיגוע: "אסון כבד נפל עלינו. זכינו לגדל ילדה מדהימה במשך 23 שנים. הדסי, גדלת בבית של ערכים, של אהבה, שלום ואחווה, הערצנו אותך על מי שאת, על ההישגיות שלך, טוב הלב, הסובלנות, החוכמה, כושר המנהיגות ושמחת החיים שכל כך אפיינו אותך, עד שמחבל שפל ונתעב רצח אותך ולקח אותך מאיתנו, יחד עם כל החלומות והשאיפות שלך לטייל בעולם ולהקים משפחה בישראל". 


פורסם לראשונה 22/11/2018 23:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
נתניהו בכנסת
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים