בהלת בלאק פריידיי בישראל: "חיכיתי בתור שעה וחצי"
רבבות ישראלים ניצלו את מבצעי אירוע יום המכירות הבינלאומי וגדשו את מרכזי הקניות. העומס הניכר (10,000 עסקאות בדקה) גרר תקלות ועיכובים במערכת האשראי. אוריה נגר מרעננה הגיעה לקניון מלחה בירושלים: "לא מה שציפינו. ברוב המקומות ההנחה לא הייתה משמעותית"
מבצעי "בלאק פריידיי" שלחו רבבות ישראלים למרכזי הקניות ברחבי הארץ, שהצטרפו למיליונים ברחבי העולם. העומס הניכר, שהתבטא ב-10,000 עסקאות בדקה, תקע את מערכת סליקת האשראי המרכזית בישראל ורק כעבור שעות תוקנה התקלה במלואה. חלק מהקונים בקניונים יצאו עמוסי שקיות קניות, ואחרים התרעמו על כך ששיעור ההנחות לא היה גבוה. רבים ניצלו את היום גם לקניות באתרים ברשת.
אוריה נגר מרעננה הגיעה לקניון מלחה בירושלים: "חשבנו שננצל את הבלאק פריידיי ושיהיה שווה לנצל את זה, אבל האמת שזה לא מה שציפינו. בחלק מהחנויות יש הנחות, אבל ברוב המקומות אין שום הנחה, ואם יש היא לא משמעותית".
עוד על בלאק פריידיי
מבצעי בלאק פריידיי בישראל: הרשתות חוששות - והורידו מחירים
אלה הנחות הענק שמציעים באתרי האינטרנט בארה"ב - גם לישראלים
הילה והודיה מראשון לציון שהגיעו אף הן למלחה סיפרו: "הגענו לעיר הקודש כדי לקנות בגדים ביום המבצעים של הבלאק פריידיי. יש 20 אחוז הנחה, אבל המחירים המקוריים מאוד יקרים, כך ש-20 אחוזי הנחה על פריט שמחירו 300 שקלים זה לא משמעותי". מירית אזולאי מגבעת שמואל שרכשה בקניון מלחה אמרה: "יש יותר מדי אנשים וזה לא עושה חשק להישאר פה, זה מעייף ומתיש".
בן ווייט, תושב מירושלים, סיפר: "הגעתי לבלאק פריידי במלחה ויש כאן פיצוץ של אנשים, הגיעו לכאן בהמוניהם. באחת החנויות המתנתי בתור כשעה וחצי. חלק מהחנויות העלו את המחירים במיוחד לפני הבלאק פריידיי, כדי שההנחה לא תהיה משמעותית".
אלעד אדרי, מנהל משמרת ברשת הבגדים "אורבניקה", סיפר: "מכרנו מוצרים ב-9.90 שקלים - ג'ינסים ובגדים נוספים. הסחורה נחטפה מהר מאוד. היה עומס אדיר. לאורך כל השבוע בימי המבצעים הרגשנו את האנשים נוהרים אלינו באופן משמעותי".
רשת קניוני עזריאלי דיווחה כי במהלך השבוע נרשם גידול משמעותי בתנועת המבקרים ובפדיונות קניוני הרשת שעמד על גידול של כ-30%. הגידול התעצם היום, לרגל "בלאק פריידי", ונרשמה צמיחה של יותר מפי 3, עם הגעתם של יותר ממיליון איש לקניוני עזריאלי.
מאז שעות הבוקר נרשמה האטה משמעותית במערכת התשלומים המרכזית של שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) וגם בצהריים דיווחו עסקים רבים על בעיות בסליקת כרטיסי אשראי. מקור הבעיה היה בעומסים גדולים על מערכת שב"א המנהלת את מערכת התשלומים היחידה בתחום כרטיסי החיוב והמכונות למשיכת מזומן. שב"א היא למעשה מונופול הנמצא בשליטת הבנקים הגדולים (למעט מזרחי-טפחות).
משב"א נמסר בתגובה: "מאז שעות הבוקר קיימים עומסים על מערכות התשלומים. מדובר בעומסים חריגים ביחס לימי שישי רגילים. הנושא נמצא במעקב ובטיפול הצוותים של החברה". בהמשך הודיעה החברה כאמור כי הצליחה להתגבר על התקלה: "צוותים טכניים של חברת שב"א (שירותי בנקים אוטומטיים), המפעילה את מערכות התשלומים הלאומיות באשראי, הצליחו לווסת את העומסים ולהתגבר בדקות האחרונות על התקלה שגרמה לעיכובים במתן אישורים לחלק קטן מהעסקאות באשראי שנרשמו לפני הצהריים. חשוב לציין כי לכל אורך היום מערכות התשלומים של שב"א פעלו ואישרו את הרוב המכריע של העסקאות באופן רגיל ומהיר".
עוד אמרו בחברה כי "העיכובים נרשמו כתוצאה מעומסים על מערכות התשלומים, שבזמן השיא היום נרשמו בה כ-10,000 עסקאות באשראי בדקה. ימי שישי נחשבים לימים עמוסים ברכישות באשראי, אבל העומסים היום היו חריגים וגדולים בהיקפם היום בשל הבלאק פריידיי".
עומסים חריגים, עיצומים בלאומי קארד
לבעיות הטכניות בסליקת האשראי הצטרפה גם בעיית עיצומים של עובדי לאומי קארד. לפי ועד עובדי לאומי קארד, מוקד האישורים והחסימות עובד במתכונת מצומצמת מאוד בן חמישה נציגים בלבד. מוקד זה מעניק תמיכה אנושית למקרה שעסקה לא מאושרת אוטומטית במערכת. השיבושים של עובדי לאומי קארד החלו על רקע טענות מצדם שהנהלת החברה חזרה בה מהסיכומים על הסכם קיבוצי חדש, עקב "טעות בחישובים". הוועד הודיע אתמול כי יחלו לשבש את העבודה במוקד האישורים והחסימות.
מלאומי קארד נמסר כי החברה "משקיעה משאבים רבים במתן שירות איכותי ללקוחותיה. בשל חגיגת הקניות המתקיימת היום ובשל עיצומים שנקטו חלק מעובדי החברה, נוצר לצערנו עומס חריג במוקדי השירות. יצוין, כי ישנן פעולות רבות אותן ניתן לבצע בכל זמן ובכל מקום בערוצים הישירים והדיגיטליים של החברה, ללא המתנה לנציג, לרבות קבלת אישור לעסקה עבור בית עסק במענה הקולי".
במרכזי הקניות בחו"ל וגם באתרים ברשת מדווחים על עומס ניכר. רשת "סקיי ניוז" דיווחה כי צרכנים מסביב לעולם "השתרכו בתור" גם באתרי הקניות ברשת. קונה אחד פרסם ברשת צילום מסך שמראה כי מספרו בתור הוא 107,578 - וכי ההמתנה תארוך "יותר משעה". קונים רבים ניסו להגיע ראשונים למבצעים - וככל שהביקוש עלה, האתרים העמידו מערכות המתנה לפני הכניסה לאתר.