שתף קטע נבחר

"נשיא דגול": מנהיגים סופדים לג'ורג' בוש האב

מנהיגים רבים ספדו לנשיא ה-41 של ארה"ב שהלך לעולמו בגיל 94. טראמפ שיבח את "מנהיגותו הבלתי מעורערת" והזוג אובמה ציין את מורשת השירות "שאולי לא קיים עוד". גם אמיר כוויית ניחם את הנשיא שניהל את מלחמת המפרץ עם פלישת עיראק לשטחה, ואמר כי הוא "יישאר לעד בלב עמנו"

ג'ורג בוש האב (צילום: AFP)
מנהיגים סופדים לג'ורג בוש האב(צילום: AFP)

מנהיגים ספדו לנשיא האמריקני לשעבר, ג'ורג' בוש האב, שהלך לעולמו הבוקר (שבת) בגיל 94, בהם נשיאים אמריקנים לשעבר, יועצים ובעלי תפקידים שעבדו תחת הנשיא שהיה לאחרון לכהן במשך כהונה אחת בלבד. תנחומים נשלחו גם מכיוון המפרץ הפרסי - אמיר כוויית ציין את מאמציו של בוש "לצדק ולשוויון בין העמים" ואמר כי זיכרונו יישאר בלב עמו.

 

הנשיא המכהן דונלד טראמפ ספד לבוש וושיבח "את כושר השיפוט, השכל הישר והמנהיגות הבלתי מעורערת" שלו. בהצהרתו כתב טראמפ כי "הנשיא בוש הדריך את האומה שלנו ואת העולם לסיום שליו ומנצח של המלחמה הקרה. הוא הכין את הבמה לעשרות שנים של שגשוג שבאו בעקבותיו." טראמפ ציין את צניעותו של בוש ואמר כי "קריאתו השקטה לשירות הציבורי נתנה לו תחושה ברורה של כיוון".

 

הנשיא הקודם ברק אובמה ורעייתו מישל ספדו גם: "חייו הם עדות לרעיון ששירות ציבורי יכול להיות אצילי ושמח". הזוג אובמה שיבחו כמה ממהלכיו הבולטים של בוש בנושאי ההגירה האמריקנית, צמצום הנשק הגרעיני והמאמצים לסיום המלחמה הקרה ואמרו כי מדובר ב"מורשת של שירות שאולי לא קיים עוד".

נשיא ארה
הנשיא טראמפ: "משבח את המנהיגות הבלתי מעורערת"(צילום: רויטרס)

ג'ימי קרטר ביל קלינטון ג'ורג' בוש ברק אובמה דונלד טראמפ נשיאים נשיאי ארה
מנהיגים סופדים לנשיא ג'ורג' בוש האב(צילום: EPA ,AP ,AFP)

הנשיא לשעבר ביל קלינטון אמר כי בוש האב "חי חיים ארוכים של שירות, אהבה וחברות". קלינטון, שהביס את בוש בבחירות לנשיאות ב-1992, הוסיף כי הוא אסיר תודה על החברות שנוצרה ביניהם, וכי הוא "נדהם תמיד מההגינות האמיתית של בוש וממסירותו למשפחתו".

 

נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם העם הצרפתי אני שולח תנחומים לאומה האמריקנית. הנשיא בוש היה מנהיג עולמי ותומך חזק בברית עם אירופה. אהבתנו למשפחתו ולאהוביו".

 

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד: ״אנחנו נפרדים היום מאציל אמריקני. ג'ורג' בוש האב, שלחם בשדות הקטל של מלחמת העולם השנייה וידע להבחין בין טוב לרע ולבנות קואלציות איזוריות ואיתנות מול רודנים אכזריים. בוש האב הוביל את מדינתו בתבונה ובמיומנות עם תום המלחמה הקרה ותחת הנהגתו, מערכת היחסים האסטרטגית של מדינת ישראל עם בת בריתה האיתנה מכולן, ארה"ב, העמיקה. העם היהודי יזכור לו תמיד את עזרתו בהעלאת יהודי אתיופיה לארץ ואת נחישותו להביא להכרת האומות הערביות בזכותה של מדינת ישראל להתקיים בשלווה וביטחון. יהי זכרו ברוך".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע אף הוא תנחומים: "בשמי ובשם אזרחי ישראל אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחת בוש ולעם האמריקני על לכתו של פטריוט אמריקני דגול, הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש. מנהיגותו האחראית והנבונה בתום המלחמה הקרה, הבטיחה את הרחבת הדמוקרטיות תוך שמירה על שקט עולמי. העם בישראל תמיד יזכור את מחויבותו לביטחון ישראל, את תרומתו החשובה לשחרור יהודי ברית המועצות ומאמציו לקדם שלום במזרח התיכון בוועידת מדריד".

  

הדלאי למה שלח תנחומים לג'ורג' בוש הבן על מות אביו, שהיה לנשיא האמריקני הראשון שפגש. המנהיג הרוחני אמר כי הוא הרגיש את דאגתו הכנה של בוש לעם הטיבטי, והוסיף: "אין דבר שיוכל להחליף אובדן של אבא, אבל נוכל לשמוח שחייו היו ארוכים, משמעותיים ומוקדשים לשירות הציבורי".

  

היועץ לביטחון לאומי בממשלו של בוש האב, ברנט סקוקרופט, ספד: "העולם איבד מנהיג דגול וארצות הברית איבדה את אחד מטובי אזרחיה" וכי "ליבו נשבר על אובדנו של אחד מחבריי היקרים ביותר". סקוקרופט עבד תחת הנשיא בין השנים 1993-1989.

ארכיון בית של ביל קלינטון הילרי קלינטון ב ניו יורק (צילום: AP)
קלינטון: "נדהם ממנהיגותו וממסירותו למשפחתו"(צילום: AP)

נשיא ארה
אובמה: "מורשת של שירות שאולי לא קיימת עוד"(צילום: AP)

הדלאי למה, מנהיגה הרוחני של טיבט (צילום: AP) (צילום: AP)
הדלאי למה, מנהיגה הרוחני של טיבט(צילום: AP)

תנחומים נשלחו גם מכוויית, שניהלה קשרים הדוקים עם הנשיא בוש לאחר שעיראק פלשה אל שטחה ב-1990. בוש כונן קואליציה בינלאומית נגד סדאם חוסיין וניהל את מלחמת המפרץ הראשונה, עד ליציאת צבא עירק מכוויית. עם תום המלחמה פעל לכינוסה של ועידת מדריד בקיץ 1991, שתכליתה הייתה ליצור סדר חדש במזרח התיכון ולהביא להסדר הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי.

 

אמיר כוויית, השייח סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, ביקש לנחם את בנו של בוש, הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, ואת הנשיא המכהן טראמפ. בהודעתו שיבח השייח את מאמציו של בוש "ליצור סדר בינלאומי חדש המבוסס על צדק ושוויון בין העמים", והוסיף כי הוא "יישאר תמיד בזיכרון העם הכווייתי".

אמיר כוויית שייח סבאח אל אחמד אל סבאח (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אמיר כוויית שייח סבאח אל אחמד אל סבאח(צילום: AFP)

נשיא צרפת עמנואל מקרון טקס 100 שנה מלחמת העולם הראשונה (צילום: AP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון(צילום: AP)

מיכאיל גורבצ'וב, שליט ברית המועצות לשעבר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מיכאיל גורבצ'וב, שליט ברית המועצות לשעבר(צילום: AFP)

מושל טקסס גרג אבוט אמר כי תושבי המדינה מתאבלים על האובדן של הנשיא, שכינה את טקסס "מדינת הכוכב הבודד". ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, אמרה כי מדינתה מוקירה את תרומתו הבינלאומית לאורך השנים וכי בוש היה "תומך נלהב של מערכת החוק הבינלאומי, שלטון החוק והערכים הדמוקרטיים".

 

מנהיגה של ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, הביע אף הוא את "תנחומיו העמוקים" למשפחתו של הנשיא האמריקני. גורבצ'וב, שעבד בשיתוף פעולה הדוק עם בוש כדי לשים קץ למלחמה הקרה, שיבח את הנשיא על יכולותיו כפוליטיקאי ועל אישיותו והוסיף: "רעייתי ואני מעריכים עמוקות את תשומת הלב, החביבות והפשטות האופיינית לברברה וג'ורג' בוש ולמעגל הרחב של משפחותיהם וחבריהם".

 

גם איראן התייחסה למותו של בוש האב, אך לא הציעה תנחומים אלא אמרה כי "בדומה לנשיאים אמריקנים רבים, בוש רצה בהתמוטטות הרפובליקה האסלאמית".

 

ג'ורג' הרברט ווקר בוש כיהן כנשיא ארצות הברית במשך כהונה אחת בלבד. הוא הובס בבחירות 1992 על ידי המועמד הדמוקרטי ביל קלינטון - והיה לנשיא המכהן האחרון שהפסיד בבחירות לכהונה שנייה. עם תום כהונתו שב עם משפחתו ליוסטון.

 

עם היבחרו לנשיאות עסק בעיקר בענייני חוץ, ונעזר רבות בשר החוץ שלו ג'יימס בייקר. נושא מרכזי בתקופת נשיאותו היה קריסת המשטרים הקומוניסטיים במזרח אירופה והתפוררות ברית המועצות שהביאו לסיום המלחמה הקרה.

ג'ורג' בוש האב עם שמעון פרס (צילום: דוד רובינגר)
ג'ורג' בוש האב עם שמעון פרס(צילום: דוד רובינגר)

ג'ורג' בוש האב עם שמעון וסוניה פרס (צילום: דוד רובינגר)
ג'ורג' בוש האב עם שמעון וסוניה פרס(צילום: דוד רובינגר)

ג'ורג' בוש האב עם יצחק שמיר (צילום: דוד רובינגר)
ג'ורג' בוש האב עם יצחק שמיר(צילום: דוד רובינגר)

ג'ורג' בוש האב ומנחם בגין (צילום: דוד רובינגר)
ג'ורג' בוש האב ומנחם בגין(צילום: דוד רובינגר)

ג'ורג' בוש האב עם מנהל יש ושם ראובן דפני (צילום: דוד רובינגר)
ג'ורג' בוש האב עם מנהל יד ושם ראובן דפני(צילום: דוד רובינגר)

ג'ורג' בוש האב בכותל (צילום: רויטרס)
ג'ורג' בוש האב בכותל(צילום: רויטרס)

כאמור, לאחר פלישת עירק לכוויית ב-1990, כונן בוש קואליציה בינלאומית נגד סדאם חוסיין וניהל את המלחמה נגדו - מלחמת המפרץ הראשונה, עד ליציאת צבא עירק מכוויית. עם תום המלחמה פעל לכינוסה של ועידת מדריד בקיץ 1991, שתכליתה הייתה ליצור סדר חדש במזרח התיכון ולהביא להסדר הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי.

 

בינואר 2011, 20 שנה אחרי שהורה לצבאו לתקוף בעיראק, אמר בוש האב כי הוא אינו מצטער על כך שמלחמת מפרץ הראשונה הסתיימה ללא הפלת משטרו של סדאם

חוסיין. 

 

בוש הסביר כי למרות הרצון להפיל את סדאם, "לא יכולנו לפעול בצורה אחרת", משום שפעולה כזו הייתה מסכנת את ארה"ב באובדן התמיכה של מדינות רבות שהצטרפו לקואליציה שנבנתה כדי לסלק את צבא עיראק מכווית, שאליה פלש. לדבריו, הדחת סדאם לא הייתה מטרת המבצע - אלא שחרור כווית.

 

חודש לאחר מכן העניק לו הנשיא ברק אובמה את "מדליית החופש", העיטור האזרחי הגבוה ביותר בארצות הברית. "הענווה וההגינות שלו משקפות את הרוח האמריקנית באופן הטוב ביותר", אמר אז אובמה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ארה"ב מתאבלת על מותו של ג'ורג' בוש האב
צילום: EPA
מומלצים