שתף קטע נבחר

"אהיה שם בשביל אימא". משפחות הנרצחות מדברות לקראת יום המחאה

אורטל, בתה של עליזה שפק שנרצחה על-ידי בעלה בנפרד, תנאם בעצרת המרכזית: "יכלו לעצור את הגברים קודם". תמר בן דוד שאביה רצח את אמה: "הנושא לא זכה לתהודה ציבורית, עכשיו היה מומנטום מזעזע". בתו של בהזאד אבו חמיד נדקרה למוות על-די נער שחיזר אחריה: "הפגנות לא יעזרו"

"אם אימא הייתה בחיים היא הייתה הולכת מחר לעצרת למען נשים מוכות", אומרת אורטל שפק, בתה של עליזה שפק ז"ל שנרצחה על ידי בעלה לפני חודשיים בנתניה. "אני אהיה שם בשבילה, אני יודעת שזה מה שהיא הייתה רוצה שיקרה. אני יודעת שלו יכלה - הייתה יוצאת להילחם בשביל נשים אחרות".

ביג ראשית רצח נשים אלימות נשים ישראל משפחה בעל  ()
24 נשים נרצחו מתחילת השנה
 

שפק ז"ל נרצחה על ידי בעלה בנפרד, שכבר ישב בעבר חמישה חודשים במעצר על תקיפה אחרת. הבת אורטל (35), שתישא דברים בעצרת המרכזית היום (ג') בכיכר רבין בתל אביב, אומרת שמחאת הימים האחרונים – שתגיע לשיא מחר בשביתות, עצרות והפגנות – היא מבורכת: "לצערי זה מגיע מאוחר מדי. לא צריך שירצחו כל כך הרבה נשים עד שנחליט שצריך להתעורר. אין מספיק הסבר בבתי ספר. יש משאבים אבל לא עושים מספיק. אין טיפולים בגברים אלימים. ועדיין, עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.

 

"נוצר פה גלגל שלא עוצר מאז הרצח של אימא שלי. הרצח שלה זכה לתהודה תקשורתית ואז נרצחה עוד בחורה ומקרה נכנס בתוך מקרה. אולי אם מערכת הענישה שלנו הייתה חמורה יותר, האנשים היו נעצרים קודם לכן והיו מונעים את הרציחות. אף אחד מהרוצחים לא היה מלאך שהפך לשטן. זה לא קורה ביום אחד. יכלו לעצור אותם קודם".

 

עליזה שפק ז
עליזה שפק ז"ל

המחאה שהלכה וצברה תאוצה בימים האחרונים לא מפתיעה אותה: "עד עכשיו היינו רגילות למראות של זעקות העם שלא מולידים דבר, אבל פה זה שונה כי כל יום לצערנו עוד משפחות מצטרפות למעגל הזה. אני מצפה שהחברה תפסיק להיות אפאטית ושהמשטרה תטפל באנשים מכים לפני הרצח ולא אחרי. אני רוצה להאמין שיהיו שינויים והצעות חוק".

 

בחודשים מאז הרצח הפכה אורטל למעין אם עבור אחיה ואחיותיה הקטנים. "זו תקופה לא פשוטה", היא אומרת. "אני הולכת לעבודה אבל לא מרוכזת בה אלא עוסקת בדברים אחרים. קשה מאוד לתפקד אחרי אירוע טראומטי שכזה.

 

"איפה הייתם עד עכשיו?"

תמר בן-דוד הייתה בת 19 כשאביה שמואל דטיאשווילי רצח את אמה, אביטל רוקח, ב-2014. מאז היא השתתפה כמה פעמים במחאה על אלימות נגד נשים. "מחר אני שובתת, ובערב אני מתכוונת להגיע להפגנה הגדולה בתל אביב", אמרה אתמול. לפני חודש הורשע אביה בבית המשפט המחוזי בירושלים בתום משפט שנמשך ארבע שנים ארוכות.

 

"אני מופתעת לטובה ושמחה מההתעוררות של המחאה בשבועות האחרונים. אני והמשפחה היינו בתחושה שזה נושא שטיאטאו מתחת לשטיח במשך שנים. דווקא בגלל שהייתי עדה מקרוב להרבה פעילות שטח, הייתי בתחושה שזה נושא שלא זוכה לתהודה ציבורית ותנופה. הפעם אולי היה מומנטום מזעזע, שבו נרצחו שתי נערות סמוך ליום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, בשילוב העלייה העקבית במספר מקרי הרצח מאז תחילת השנה.

 

 

אביטל רוקח ()
אביטל רוקח

שליש מחאה מחאת נשים יארא איוב סילבנה צגאיי נרצחו רצח (צילום: יריב כץ  )
(צילום: יריב כץ )

 

 

"הייתי עדה בשנים האחרונות להרבה יוזמות שניסו להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי וגם השתתפתי בחלקן. אני שומעת שמדברים על המחאה כאיזו התפרצות פתאומית, אבל חשוב לזכור שיש ארגונים ופעילות שכבר שנים מתעסקים בנושא, ומה שקורה עכשיו זה הבשלה של עבודת שטח מעמיקה וממושכת.

 

"אני מאוד מקווה שהמחאה לא תרד מהכותרות כפי שעלתה, ושנדע לנצל את המומנטום, לשמר את השיח ולהפוך את הנושא למשהו שאי אפשר יותר להתעלם ממנו. כמו שהנושא של הטרדות מיניות הפך להיות בשנים האחרונות לחלק מסדר היום הציבורי, ולא רק כשקורה משהו מזעזע או סביב תאריך מסוים.

 

"הרבה גופים שאנחנו הפעילות מפנות אליהם אצבע מאשימה מצליחים לתמרן בעניין הזה. נתניהו פתאום גילה שיש רצח נשים, עיריות הצטרפו לשביתה. אם כולם מבינים שזה חשוב, למה המצב לא משתנה? למה הממשלה לא מעבירה תקציבים לתוכנית למאבק בתופעה? אני חושבת שאנחנו צריכות להמשיך ולמתוח ביקורת על מה שקורה".

 

הפוליטיקאים ישבו בחיבוק ידיים

מתחילת 2018 נרצחו בישראל 12 נשים ערביות על ידי בן זוגן או קרובים אליהן. בחברה היהודית (כ-80% מהאוכלוסייה בארץ) נרצחו 11 נשים. בהזאד אבו חמיד תושב המועצה המקומית כסרא-סמיע בצפון איבד את בתו וג'דאן (16), שנדקרה למוות לפני כשנתיים על ידי נער משום שסירבה לפגוש אותו. לפני מספר חודשים נולדה לו בת שלה קרא וג'דאן על שם אחותה המנוחה.

 

"שום דבר לא השתנה מאז הרצח", הוא אומר. "54 אנשים במגזר נרצחו מתחילת השנה, והנשים הן הכי חלשות. נכון שיוצאים לרחובות וצועקים נגד אלימות כלפי נשים אבל זה לא מספיק. חייבים התערבות של אנשי דת. אני לא אשכי שהפוליטיקאים ישבו בחיבוק ידיים ורק דאגו לכיסא שלהם. ההפגנות בלבד לא יתנו מענה למצב האלימות. גם אני בזמנו הפגנתי בכל הכפרים אבל כל יום אתה שומע על מקרה אחר שהוא עוד יותר מזעזע מהקודם. כל צעד במאבק הוא מבורך ויעזור לזמן מסוים. אני בעד השביתה של, הנשים אבל אם אין לזה המשכיות - לא נראה שזה יכול להפסיק את האלימות".

 

גל המחאה בנוכחי התפרץ בשבוע שעבר על רקע ציון יום המאבק באלימות כלפי נשים, שאותו ליוו רצח סילבנה צגאיי בתל אביב על ידי בן הזוג לשעבר של אמה, והרצח של הנערה יארא איוב בגוש חלב – שעדיין לא פוענח. אמה ג'מילה אמרה ל-ynet: אני שמחה שיש שביתה והפגנות. לבי עם כולם. מבחינתי כל הבנות הן כמו הבת שלי יארא. אני קוראת לכל אזרחי המדינה – גברים, נשים וילדים - להשתתף בשביתה. האלימות היא סכנה לחיינו. חובה לעצור אותה".


פורסם לראשונה 03/12/2018 23:21

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים