שתף קטע נבחר

החקירה לא תועדה, הנאשם טען שהופעל עליו לחץ להודות - והשופט זיכה

שני צעירים הואשמו בשוד של שליח פיצה בעקבות הודאתו של אחד מהם. אלא שבהמשך חזר בו אחד הנאשמים וטען שקצין איים עליו מחוץ לחדר החקירות וסיפק לו מידע מהשוד. חלק ניכר מהחקירה לא תועד, והשופט זיכה את הנאשמים ומתח ביקורת על המשטרה: "פגיעה אנושה בהליך המשפטי"

בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה לאחרונה שני צעירים שהואשמו בשוד, אחרי שהתגלו כשלים בחקירה. בהחלטתו מתח בית המשפט ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה.

 

לפי האישום שהוגש נגד השניים, בספטמבר 2017 הם הזמינו שני מגשי פיצה בשעת לילה לאזור בית ספר באור יהודה, במטרה לשדוד את השליח. השניים הגיעו למקום עם כובעים ובנדנות. כשהשליח הגיע, בסמטה, אחד מהם כיוון אקדח לראשו והשני החזיק אלה. עוד נכתב באישום כי הם דרשו מהשליח שיעביר לידיהם את הכסף שברשותו, ואיימו לירות בו אם לא יעשה זאת. השודדים לקחו את הכסף ונמלטו.

 

 

המשטרה עצרה את שני הצעירים בחשד לשוד, אך הם הכחישו כל קשר למעשה. אלא שבהמשך החקירה אחד מהם שינה את גרסתו והודה – מה שהוביל להגשת כתב האישום נגדו ונגד חברו. לטענת הצעיר, במהלך החקירה הוא ביקש לצאת לשירותים, וקצין שפגש בדרך לשם איים עליו ולחץ עליו להודות. הצעיר הוסיף כי הקצין סיפר לו את פרטי המקרה, והבטיח לו שאם יודה – הוא ישוחרר הביתה. כשחזר לחדר החקירות, הודה הצעיר בשוד.

 

במשפט שבו השניים והכחישו את המיוחס להם. השופט ציון קאפח תיאר בהכרעת הדין מדוע זיכה אותם: תחילה הוא שלל כמה ראיות נסיבתיות, כמו סרטון מצלמת אבטחה מהאזור, שהוצג, והגיע לידי ynet בו רואים שני גברים הולכים באזור שבו נשדד השליח עשר דקות לפני השוד, וללא נשק. המשטרה סברה שמדובר באחד הנאשמים, אבל הלבוש בסרטון לא תאם ללבוש השודדים כפי שתיאר השליח. עוד קבע השופט כי הגברים המתועדים בסרטון גם לא נראים כאילו הם לפני שוד.  

תיעוד שני צעירים שהואשמו בשור באור יהודה וזוכו בבית המשפט ()
השופט קבע: הם לא נראים כאילו הם לפני שוד. תיעוד ממצלמת אבטחה

הראייה המרכזית שנותרה הייתה הודאת אחד החשודים. עורכי הדין שמואל פלישמן וישר יעקובי מהסנגוריה הציבורית טענו כי יש לפסול את ההודאה, בשל האיומים והבטחות בדבר שחרור ממעצר שהושמעו לכאורה על ידי הקצין. הפרטים שמסר הנאשם, נטען, הושמו בפיו על ידי השוטר.

 

"באמצע החקירה ביקשתי לצאת לשירותים. מחוץ לחדר החקירות עמד קצין. הוא אמר 'בוא, אני רוצה לדבר איתך'", העיד הנאשם. "הוא סיפר לי פרטים מהשוד, הביא לי ספר חוקים והראה כמה מקבלים על שוד - 20 שנה ועוד חמש על נשיאת נשק. הוא הסביר שיש DNA באופנוע, כוס בזירה ואמר לי 'אתה עשית ככה וככה'. כל מה שאמר לי אמרתי אחר כך בחקירה. דיברנו 20 דקות בחוץ. הוא אמר לי שאם אודה ישחרר אותי לבית, אם לא, אמר, 'אני אזיין אותך'. רציתי להשתחרר הביתה".

 

בהמשך התברר כי ההודאה של הנאשם בחדר החקירות כלל לא צולמה והוקלטה עקב תקלה. לפי הרישום הכתוב, במהלך החקירה הנאשם הכחיש את המיוחס לו, אלא שבשלב מסוים הוא יצא לשירותים ואז חזר והודה. השוטר שנטען שתדרך אותו טען כי אפשר שפגש את הנאשם מחוץ לחדר החקירות "אך הוא לא זוכר". לדבריו, התיאור לאיומים מופרך.  

עורך דין שמואל פישמן ()
עו"ד שמואל פלישמן

עו"ד ישר יעקובי (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עו"ד ישר יעקובי(צילום: מוטי קמחי)

השוטרים לא הצליחו להפריך את טענותיו של הנאשם, או לספק הסבר לכשלים בחקירה. "לדבריו הנחרצים של הנאשם בדבר שיחת המסדרון יש חיזוק בלוחות הזמנים, באי רישום מדויק של נתונים רלוונטים ועמימות תשובות החוקר", קבע השופט. "תוכן ההודאה עמד בניגוד מוחלט לדברי שליח הפיצה". השופט הוסיף כי הנאשם עצמו לא ידע פרטים רבים מהשוד בהודאתו, וציין כי כשעתיים מתוך החקירה כלל לא תועדה. "אין להשלים עם תשאולים לא מתועדים ועם חקירות שלא מצאו ביטוי בכתב. יש בתופעה פגיעה אנושה בהליך המשפטי ובגילוי האמת".

 

מהמשטרה נמסר בתגובה: "במהלך החקירה בוצעו מגוון פעולות חקירה במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות עמם את הדין, הכול תוך שמירה על כבודם וזכויותיהם של הנחקרים. בסיום, הועבר התיק להחלטת הפרקליטות שהגישה נגדם כתב אישום וניהלה את ההליך.

 

"בית המשפט אף החליט להאריך את מעצרו של אחד הנאשמים עד לתום ההליכים. ללא כל קשר להכרעת הדין הזו שנבחנת בימים אלו, הרי שהמשטרה תמשיך לפעול בנחישות נגד שודדים ועברייני הרכוש באשר הם, במטרה לשמור על שלום הציבור ושלמות רכושו".

 

עו"ד פלישמן מסר: "לשמחתי השופט היה אמיץ כשהורה על זיכוי מלא של הנאשמים מיידית עם סיום שמיעת סיכומי ההגנה וכך הנאשם שייצגתי שוחרר אחרי חודשים רבים של מעצר מיותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הלבוש לא תאם לתיאור שמסר הנשדד. תיעוד ממצלמת האבטחה
מומלצים