שתף קטע נבחר

פיצוץ או סערה: התרחישים שעלולים להוביל לתגובה מצד חיזבאללה

בצה"ל מעריכים כי אם פעילי ארגון הטרור ייפגעו בעקבות פיצוץ יזום או בשל נזקי מזג האוויר הסוער - נסראללה יחליט להגיב. השלמת הנטרול תימשך עוד כמה שבועות, אך ייתכן שהסודיות הגבוהה של הפרויקט השיעי לא אפשרה כמות גדולה של חופרים, ומדובר במנהרות בודדות בלבד

 

בצה"ל מעריכים כי המסה קריטית של המנהרות שנחשפו אתמול (ג') לציבור תיחשף בשבועות הקרובים, אך נטרולן תימשך כמה שבועות נוספים שבמהלכן תישמר הכוננות הגבוהה בצפון.

 

מבצע "מגן צפוני" - סיקור נרחב:

גרים הכי קרוב למנהרה: "לא הופתענו, שמענו רעשים"

בכירים לשעבר בצה"ל: "משקיעים ביח"צ במקום לעבוד בשקט"

"התרעתי על מנהרות חיזבאללה, ובצבא הטילו עליי חרם"

ארה"ב: תומכים במאמצי ישראל להגן על ריבונותה

בחיזבאללה שומרים על טון מתון: "נתניהו במשבר"

 

בצבא נערכים לשני תרחישים שעלולים להוביל לתגובה אלימה של חיזבאללה: פיצוץ או הקרסה יזומה של מנהרה עשוי לגרום לפגיעה בפעילי הארגון השיעי או לזליגת ההשמדה לשטח הלבנוני. גם מזג האוויר הסוער שצפוי בסוף השבוע עלול להפוך לגורם שישפיע על הקרקע - ומה שמתחת לה, לטובת או לרעת מי מהצדדים.

פיצוץ במנהרת חיזבאללה וחפירות צה
(צילום: EPA, דובר צה"ל)

פעילות צה
כוחות צה"ל ליד מטולה(צילום: EPA)

ככל הנראה מדובר במספר בודד של מנהרות שפעילי חיזבאללה חצבו לעבר ישראל, ולפי הצהרתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, התמונה המודיעינית ביחס לפרויקט המנהור של חיזבאללה היא טובה. עם זאת, לא מן הנמנע שצוות גילוי המנהרות בפיקוד הצפון, שגדול פי כמה ממקבילו באוגדת עזה, יאתר מנהרות נוספות במעלה הדרך. 

 

ייתכן שהגורם לכמות המועטה, לכאורה, של המנהרות ההתקפיות לכל אורך הגבול, מאצבע הגליל ועד לראש הנקרה, הוא המידור העצום שחיזבאללה השקיע בפרויקט יקר המשאבים שהוגדר ע"י צה"ל כ"קלף המפתיע" שחסן נסראללה מכין למלחמה הבאה.

 

מאחר שחפירת המנהרות בגבול הצפוני קשה יותר מבעזה בשל הקרקע הסלעית המצריכה חציבה, סביר להניח שחיזבאללה היה זקוק למאות חופרים על מנת לחפור כמות גדולה של מנהרות. במקרה שכזה, מספר חופרים רב היה מקשה על החשאיות של הפרויקט, ומיעוט יחסי של שומרי סוד מאפשר כמות מנהרות מעטה.

פעילות לוחמי צה
אלוף פיקוד צפון, יואל סטריק(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ
הערכת מצב בצפון, אתמול(צילום: דובר צה"ל)

הסרטון שהופץ ע"י צה"ל שבו נראים פעילי חיזבאללה נמלטים אתמול מהמנהרה ליד מטולה הדהים אפילו קצינים בצה"ל. נפילתם של הפעילים במלכודת בקלות יתרה השיגה לצה"ל הוכחה ויזואלית חד-משמעית לפעילותם במנהרה שחוצה את הגבול לעבר ישראל.

 

העובדה שהפעילים התנהגו באופן פזיז ומבלי לנקוט אמצעי זהירות, מעידה, כך מעריכים בצבא, על רמה מבצעית נמוכה יחסית - בטח בהשוואה לכוחות ה"נוחבה" של חמאס בכל הקשור לשימוש, תפעול ושימור מנהרות התקפיות.

 

התקרית הבודדת שתועדה במצלמה "הנסתרת" של צה"ל מעידה כמה חיזבאללה הופתע, אך גם על כך שצה"ל עושה מאמצים גדולים להשמיד את המנהרות מבלי שייפגעו או יהרגו בתוכן פעילי טרור, תרחיש כמעט בלתי אפשרי בהשוואה לסיכול 17 מנהרות הטרור ברצועת עזה בשנה החולפת.

 

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר אמש כי "הכוונה של חיזבאללה הייתה להחדיר באמצעות המנהרות הללו מחבלים לשטחנו, וצריך להבין שגם זה חלק ממערכה רחבה שהם תכננו של כיבוש חלקים מהגליל. זה איום ממשי בהיקף, בעוצמה ואפילו בתעוזה שלא ידענו. הפעולה תימשך ככל שיידרש, עד שיושגו כל יעדיה. זוהי לא פעולה נקודתית, זוהי פעולה נרחבת ומתמשכת".

 

הרמטכ"ל הוסיף כי: "בצה"ל נבנתה לאורך השנים יכולת מבצעית טכנולוגית הנדסית ומודיעינית מתקדמת מאוד לנטרול מנהרות התקפיות בצפון ובדרום. מאז צוק איתן פגע והשמיד צה"ל 17 תוואים התקפיים בדרום המדינה מרצועת עזה ליישובי הדרום ועשינו את זה בשילוב של היכולות של צה"ל ושל שירות הביטחון הכללי. אנחנו במקביל בונים מכשול שיבסס את היכולת לשנים ארוכות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
התיעוד מתוך המנהרה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים