שתף קטע נבחר

עימות במליאה בין ח"כ רוזנטל לנתניהו: "למה אתה צריך 40 עורכי דין אם לא היה כלום"

אחרי שרה"מ התבשר כי נדחתה בקשתו להסתייע במקורביו למימון הוצאותיו המשפטיות, צעק לעברו חבר הכנסת מהמחנה הציוני: "לא ראוי שפוליטיקאי ייקח כסף מאנשי עסקים". נתניהו השיב בציניות: "אני בורח". צפו בעימות וברוזנטל שר למגנים על ראש הממשלה: "ימי החנופה, חנופת מקדשנו"

 

 

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) התעמת בצהריים (יום ד') במליאת הכנסת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הודעת הוועדה למתן היתרים שפועלת ליד מבקר המדינה, שלפיה נדחתה בקשת נתניהו להסתייע במקורביו במימון הוצאותיו המשפטיות. "לא ראוי שפוליטיקאי ייקח כסף מאנשי עסקים", הטיח רוזנטל בראש הממשלה.

 

העימות הקצר בין השניים אירע כשרוזנטל עלה לדוכן הנואמים כדי להציג הצעת חוק שלו, שלפיה נבחר ציבור שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל להיבחר שוב לכנסת. רוזנטל ניצל את העובדה שנתניהו היה מחויב לשהות במליאה מחשש להפסד בהצבעות - ואמר לו: "לפני שתצא, שמעתי שהמבקר דחה את בקשתך למימון עורכי דין. אתה צריך מימון המונים?"

 

נתניהו השיב לרוזנטל בציניות "ראש הממשלה יוצא, ראש הממשלה בורח", ופנה לסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי ולח"כ דוד ביטן: "שמעתם את זה?" רוזנטל המשיך לתקוף: "אני לא רק לא מבין למה אתה צריך 40 עורכי דין אם לא היה כלום. הבעיה שאתה אפילו לא מבין את האופי של הבקשה שלך שהיא לא ראויה. לא ראוי שפוליטיקאי ייקח כסף מאנשי עסקים, נקודה. ואת זה אתה לא מבין".

מיקי רוזנטל במליאת הכנסת על ראש הממשלה בנימין נתניהו מימון ערוכי דין הגנה (צילום: ערוץ הכנסת )
נתניהו ורוזנטל במליאת הכנסת, היום(צילום: ערוץ הכנסת )

לפני שנתניהו יצא מהמליאה, ניסה שר התיירות יריב לוין להגן עליו. בתגובה שר רוזנטל: "ימי החנופה, חנופת מקדשנו". לאחר שנתניהו שב למליאה, רוזנטל המשיך לתקוף אותו ופנה לחברי הקואליציה:"זה חג החנוכה או חג החנופה? ראש הממשלה חשוד בשוחד בשלושה תיקים ואתם מגנים עליו כדי לשמור על הכיסא. אין לכם בושה?"

 

רוזנטל הוסיף: "הוא מבקש מימון מאנשי עסקים? שיפתח את הארנק, הוא לא עשה זאת בחיים. גם את הוצאותיו הפרטיות שלו בווילה הוא מפיל על הציבור ואתם ערימה של חנפנים, אלו פני הכנסת. בסדום זה לא היה נראה ככה". הצעת החוק של רוזנטל נפלה בקריאה טרומית לאחר ש-64 חברי כנסת התנגדו לה ורק 39 תמכו.

 

"לא ראוי מימון של בעלי הון"

מוקדם יותר דווח כאמור כי הוועדה למתן היתרים דחתה את בקשת ראש הממשלה להסתייע לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות באנשי העסקים ספנסר פרטרידג' ובן דודו נתן מיליקובסקי. הוועדה קבעה בין היתר כי "מימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית, הכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון שונים, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון".

 

עם זאת, בשל השינויים בצוות ההגנה של נתניהו, קיימת אפשרות שעורכי דינו החדשים יבקשו לערער על ההחלטה. פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו מסרו בתגובה להחלטה: "לאור שילוב הנסיבות של פטירתו של עו"ד יעקב וינרוט והאירועים הביטחוניים שראש הממשלה נתניהו ניהל בעת האחרונה, לא עלה בידו לענות לשאלות הוועדה במועד שהיא קבעה.

 

"צוות הפרקליטים החדש של ראש הממשלה, בראשות עו"ד נבות תל צור, כבר פנה לוועדה והבהיר כי בימים הקרובים יועברו כל הנימוקים לבקשה שהופנתה לוועדה ובכלל זה תקדימים בהם ניתנו אישורים לנבחרי ציבור למימון הגנתם. לפיכך יש להמתין להחלטה הסופית של הוועדה לאחר שתשמע את הנימוקים המלאים שיוגשו בפניה".

 

במשרד המשפטים אמרו כי "לפני כעשרה חודשים, פנה ראש הממשלה ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע למימון הוצאות ההגנה המשפטית שלו על ידי שניים ממקורביו. לאחר בחינת הדברים, מצא היועץ המשפטי לממשלה כי בנסיבות העניין, חוק המתנות איננו חל, אולם, על ראש הממשלה לפנות לוועדה למתן היתרים לפי 'כללי אשר', הפועלת במשרד מבקר המדינה, על מנת שתבחן אם יש מקום להתיר את קבלת המימון כמבוקש.

 

"בדיקת הוועדה נדרשה משום שכללי אשר בוחנים נקודת מבט רחבה יותר מהאמור בחוק המתנות, המתייחסת גם להיבטים ציבוריים ואחרים. החלטת הוועדה מאשרת את עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה בנסיבות העניין, חוק המתנות איננו חל, וכי הוועדה למתן היתרים היא הפורום המתאים והמוסמך לדון בבקשת ראש הממשלה. החלטת הוועדה מדברת בעד עצמה, והיא אף מתווה כללים חשובים ליישום כללי אשר בסוגיות מעין אלה בעתיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ הכנסת
ח"כ רוזנטל במליאת הכנסת
צילום: ערוץ הכנסת
מומלצים