שתף קטע נבחר

סרביה מאיימת בפלישה צבאית לקוסובו

עימות חריף בבלקן: בלגרד מזהירה שאם קוסובו תצביע בעוד שבוע וחצי בעד הקמת צבא – היא תשלח אליה כוחות. הסכנה: עימות מזוין עם נאט"ו

ראש ממשלת סרביה אנה ברנביץ' איימה אתמול (ד') בפלישה צבאית לקוסובו אם המדינה הצעירה, שהייתה עד לסוף העשור הקודם מחוז בתוך סרביה, תקים לעצמה צבא. ברנביץ' אמרה: "אני מקווה שלעולם לא נצטרך להשתמש בצבא שלנו, אבל למרבה הצער כרגע זו אחת האפשרויות שמונחות על השולחן".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

צבא סרביה מתיחות עם קוסובו (צילום: AP)
צבא סרביה. הולך ומתעצם בעזרת רוסיה(צילום: AP)
הפרלמנט של קוסובו יצביע ב-14 בדצמבר על ההצעה להפוך את כוחות הביטחון של המדינה לצבא של ממש. גורמים סרביים רשמיים טוענים כי צבא כזה ישמש את קוסובו כדי לרדוף את המיעוט הסרבי החי בתוכה ולסלק אותו משטחה. גורמים קוסובריים רשמיים מכחישים זאת בתוקף.

 

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הזהיר אתמול את קוסובו לבל תקדם את התוכנית להפוך את כוחות הביטחון שלה לצבא. "מהלך כזה מגיע בזמן הלא נכון", אמר סטולטנברג. "הוא מנוגד לעצה שהעבירו רבות מבעלות הברית בנאט"ו, ועלולות להיות לזה השלכות חמורות על עתיד שילובה האירו-אטלנטי של קוסובו".

ראש ממשלת סרביה אנה ברנביץ' מתיחות עם קוסובו (צילום: AP)
ראש ממשלת סרביה אנה ברנביץ'. "האופציה הצבאית על השולחן"(צילום: AP)

רוסיה, בעלת ברית קרובה של סרביה, כינתה את המהלך שמתכננת קוסובו "עוד צעד פרובוקטיבי ומערער יציבות". משרד החוץ במוסקבה מסר בהודעה שפרסם: "התקדמות של הרשויות בקוסובו להקמת צבא משלהן עלולה להוביל להשלכות הקשות ביותר לא רק לאוכלוסייה הסרבית של האזור אלא לביטחונו של אזור הבלקן כולו".

 

ראש ממשלת סרביה קראה להנהגה האלבנית של קוסובו לפעול בהיגיון: "איננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולשתוק כשמישהו מבצע עוד טיהור אתני של סרבים בבלקן".

 

ראש ממשלת קוסובו רמוש הרדינג' אמר כי הטענה שלפיה מטרת הקמתו של צבא חדש לקוסובו היא לכבוש את צפון קוסובו, האזור שבו מרוכזים רוב הסרבים בקוסובו, היא "שקר מוחלט". "הצבא לא מוקם בשביל הצפון. הצבא שלנו הוא בשביל אפגניסטן ועיראק, לעזור למדינות האלה במסגרת כוחות לשמירה על השלום".

כוחות שמירת השלום של נאט
כוחות נאט"ו בקוסובו. חשש מעימות ישיר(צילום: AP)

קוסובו הכריזה על עצמאות מסרביה בשנת 2008. סרביה ובעלות בריתה רוסיה וסין אינן מכירות בעצמאות קוסובו, ואילו ארה"ב ורוב מדינות המערב כן מכירות בה. סרביה איבדה את השליטה בקוסובו אחרי המלחמה שהתנהלה שם בשנים 1999-1998, מלחמה שבה נהרגו יותר מ-10,000 איש. המבצע הקטלני של סרביה נגד הבדלנים בקוסובו הוביל אז את נאט"ו למבצע הפצצות שם כדי לשים קץ לעימות הצבאי.

 

המתח בין סרביה לקוסובו העמיק בחודש שעבר אחרי שממשלת קוסובו הכריזה על הטלת מס בגובה 100% על ייבוא מוצרים מסרביה – כנראה כצעד ענישה על כך שקוסובו לא התקבלה לאינטרפול בעקבות מאמצים סרביים לסכל את קבלתה. ברנביץ' הודתה כי סרביה מפסידה 48 מיליון דולר בחודש בשל המכסים החדשים שהטילה קוסובו.

 

סרביה מחזקת בשנים האחרונות את הכוחות המזוינים שלה, שנהרסו במבצע של נאט"ו ב-1999, והיא עושה זאת בעיקר בעזרת רוסיה. אם סרביה תפלוש צבאית לקוסובו, הדבר יגרור עימות ישיר בינה לבין כוחות שמירת השלום של נאט"ו המוצבים שם.


פורסם לראשונה 05/12/2018 21:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
48 מיליון דולר בחודש. מלחמת מכסים
צילום: AP
מומלצים