שתף קטע נבחר

קרובי הנרצחים על חיסול המחבל: "רבע נחמה, שמחה מהולה בעצב"

אביה של קים יחזקאל-לבנגרונד שנרצחה בפיגוע בברקן אמר כי "למחבל הגיע למות, אבל זה לא יחזיר לי את קים". אחותה הוסיפה כי "חבל שלא נעשו פעולות הרתעה, כבר בלילה היה פיגוע נוסף". אביו של הנרצח זיו חג'בי: "חששנו שיתפסו אותו חי ואז נצטרך להתמודד איתו בבית המשפט"

הצגת תמונותיהם של קורבנות הפיגוע בברקן ()
"שמחה מהולה בעצב". תמונות הנרצחים קים וזיו ז"ל

שחר, אחותה של קים יחזקאל-לבנגרונד ז"ל שנרצחה לפני כחודשיים בפיגוע הירי באזור התעשייה ברקן שבשומרון, אמרה הבוקר (יום חמישי) ל-ynet כי ההודעה על חיסולו של המחבל היא "רבע נחמה". לדבריה, "זו רבע נחמה לדעת שסוף סוף אחרי חודשיים פלוס הצליחו הצבא והשב"כ להרוג את המחבל הנתעב שרצח את אחותי. חבל שלקח כל כך הרבה זמן וחבל שעדיין לא נעשו פעולות של הרתעה, שלא הורידו את הבית שלו ושלא גירשו את המשפחה שלו".

 

שחר הוסיפה: "זאת שמחה מהולה בעצב - כבר בלילה היה פיגוע נוסף". רפי, אביה של קים, אמר: "זה לא יחזיר לי את קים. כל מהלך שלא יעשו לא יחזיר את קים".

קים יחזקאל (צילום: יריב כץ)
"רבע נחמה". קים יחזקאל-לבנגרונד ז"ל(צילום: יריב כץ)

רפי לבנגרונד אביה של קים (צלם: משי בן עמי)
"זה לא יחזיר לי את קים". האב, רפי לבנגרונד(צלם: משי בן עמי)
לדברי רפי, "כמובן שהגיע לו למות כי זה לא פיגוע רגיל, הוא הוציא אותה להורג. אני סומך על הצבא ועל המפקדים ב-100 אחוז, אבל על הממשלה לא. צריך להרוס את הבית שלו באופן מידי. אפילו את החצי עבודה שרוצים לעשות לא עשו, ושמעתי שהמשפחה כבר פירקה בעצמה חלק מהבית. זה לא מרתיע. לא ברור למה חיכו עם זה, צריך להוריד את הבית עד הסוף".

 

על בריחתו של המחבל והמצוד אחריו שנמשך יותר מחודשיים אמר רפי: "זה לא הפתיע אותי, זה חייל מאומן ולא סתם מפגע שקיבל קריזה. זה חייל מאומן ששלחו אותו, עכשיו יודעים שהיו לו יכולות. זה לא מפגע בודד, זה חייל טרור שהרשות תומכת בו ויש פה מימון של מישהו. אני מברך על כך שהוא נהרג באירוע ולא שרד. המטרה שלנו היא שלא נהיה המשפחה השכולה הבאה".

זיו חג'בי (צילום: יריב כץ)
"יש הקלה שהרוצח כבר לא בחיים". זיו חג'בי ז"ל(צילום: יריב כץ)

יחזקאל, אביו של הנרצח השני בפיגוע זיו חג'בי ז"ל, אמר ל-ynet כי "זה לא מנחם, אבל יש הקלה שהרוצח של בני כבר לא בחיים. החשש שלנו היה שיתפסו אותו חי ואז נצטרך להתמודד איתו בבית המשפט. ידענו תמיד שכוחות הביטחון עושים עבודת קודש לתפוס אותו. הוא הפך להיות גיבור בכל הרשתות החברתיות והיה חשד שיקומו כל מיני מחבלים אחרים שינסו לחקות אותו, וזה לצערי מה שקרה בחודשיים האחרונים".

 

יחזקאל סיפר כי הודיעו להם על חיסולו של המחבל בסביבות השעה 2:30 בלילה. "התקשרו ואמרו שחיסלו אותו, זה שמחה ועצב. אי אפשר לישון אחרי זה. מה שמפריע לי זה שאין הרתעה, כי אם הייתה הרתעה היינו יכולים למנוע את הרצח הבא. אולי אפילו הרצח של הבן שלי היה נמנע, עובדה שכשהרסו בתים של מחבלים בעבר, הורים שחשדו שבנם מתכנן פיגוע היו הולכים למשטרה ומודיעים".

 

הוא הוסיף: "מה שקורה היום במדינה הוא שמחבל נתפס, הוא נכנס לכלא ומקבל משכורת, מוציא תואר ואולי משתחרר באיזו עסקה ונהיה מנהיג. אז אני שמח שהרגו אותו".

 

 

אשרף נעאלוה (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המחבל )
המחבל אשרף נעאלווה. חוסל לאחר כחודשיים(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המחבל )

זירת החיסול ()
זירת חיסול המחבל בשכם

תיעוד המחבל אשרף נעאלווה נמלט מזירת הפיגוע ()
נעאלווה נמלט מהמפעל לאחר הפיגוע

המחבל אשרף נעאלווה רצח במפעל "אלון" את קים ואת זיו חג'בי ז"ל. על פי הודעת שב"כ, נעאלווה היה חמוש בעת שהכוחות הגיעו למקום שבו הסתתר ואף תכנן לבצע פיגוע נוסף. המחבל נהרג במהלך ניסיון המעצר. פלסטיני נוסף שהיה במקום נעצר בחשד שסייע לו להימלט.

 

נעאלווה חוסל על ידי הימ"מ בתום קרב יריות קצר במהלך ניסיון המעצר. לא היו נפגעים בקרב הלוחמים. המחבל הסתתר בבית במחנה הפליטים עסכר שבשכם, לאחר שמאז בריחתו החליף כמה מקומות מסתור.

 

כוחות שב"כ, ימ"מ וצה"ל הגיעו אל מקום המחבוא של המחבל, בתום מרדף ארוך ורב מאמצים. בין היתר נעצרו ונחקרו על ידי כוחות הביטחון כמה חשודים שסייעו או שהיו מודעים לפעילותו של נעאלווה. חלק מהעצורים הועמדו לדין. מחקירות העצורים עלה כי נעאלווה תיכנן לבצע פיגוע נוסף, שנמנע עם חיסולו הלילה.

 

 

חלוקת צו הריסה לבית המחבל אשרף נעאלווה הרוצח בברקן (צילום: דובר צה
המצוד אחר המחבל, ארכיון(צילום: דובר צה"ל)

חלוקת צו הריסה לבית המחבל אשרף נעאלווה הרוצח בברקן (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

בשבועיים הראשונים לאחר הפיגוע התרכז המאמץ בסריקות פיזיות בשטח. בבניינים, במערות, בתעלות ובמקומות מסתור. כמו בכל מבצע חיפושים שלא מניב תוצאות, עבר המאמץ לאחר מכן בעיקר למישור המודיעיני. במסגרת זו נעצרו סייענים שסיפקו לו מזון ומקום מסתור במהלך מנוסתו, נערכו עשר פשיטות ונחקרו קרובים של המחבל.

 

לפני שבועיים הוגש כתב אישום נגד אביו של המחבל, המייחס לאב עבירות של אי מניעת עבירה ושיבוש הליכי משפט. מכתב האישום עולה כי האב ידע שבנו מתאמן בנשק המצוי ברשותו ושברצונו לבצע פיגוע. בנוסף, האב פעל למכירת רכבו של המחבל במטרה להעלימו, ומשלא הצליח החביא את הרכב. כתב אישום זה מצטרף לכתבי אישום נוספים בפרשה נגד מעורבים אחרים שלא מנעו את הפיגוע. 

 

עוד עולה מהאישום כי אביו של המחבל שמע מאשתו בחודש ספטמבר כי בנם מתאמן בירי בנשק סמוך לביתם, וכי בכוונתו למכור את הרובה. האב, לפי כתב האישום, פנה לבנו ואף הפציר בו שימכור את הנשק - "לבל יחרב ביתם".

 

לפני שבוע דחה בג"ץ את עתירת בני משפחתו של המחבל נגד הריסת ביתם ובכך איפשר לכוחות צה"ל להרוס את הבית החל מעוד שלושה ימים.

 

המחבל, תושב הכפר שוויכה בנפת טול כרם שעבד במפעל כחשמלאי, הגיע בבוקר הפיגוע למפעל קצת אחרי השעה 7:30 כפי שעשה מדי יום בשבעת החודשים שקדמו לאירוע. את כלי הנשק הוא החביא מתחת לבגדיו, וככל הנראה הציג אישור עבודה באחת מהכניסות שסובבות את אזור התעשייה.

 

מיד לאחר מכן הוא הגיע לכניסה הראשית של המפעל. עלה לתקן תקלה בקומה השנייה, הבחין בכמה עובדים והחליט לשוב על עקבותיו במורד המדרגות כשנשקו שלוף. הוא לקח אזיקונים וחזר לקומה השנייה - קומת המשרדים.

 

באיומי אקדח הוא אילץ עובד ניקיון פלסטיני לאזוק את קים לפני שנרצחה ורק לאחר מכן הותר לו לברוח מהמקום. הוא רצח אותה והמשיך לחלל משרדים נוסף, שבסופו החדר של זיו. המחבל ירה לעבר זיו ורצח אותו.

 

בדרכו החוצה זיהה המחבל עובדת נוספת וירה לעברה. היא נפצעה באורח בינוני. בתיעוד מהזירה ניתן לראות את המחבל נמלט במדרגות המפעל - ואז יוצא ממנו עם תיק על גבו וכלי הנשק בידיו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
קים וזיו ז"ל
צילום: יריב כץ
מומלצים