שתף קטע נבחר

בכיר במשרד הבריאות: "יש סטודנטים לרפואה בחו"ל שבקושי רואים חולים"

על רקע פרשת תעודות ההסמכה המזויפות מארמניה חשף מנהל אגף לרישוי מקצועות הרפואה, פרופ' שאול יציב, תמונת מצב קשה של רמת הלימודים לרפואה במדינות מסוימות: "בארמניה מעולם לא נכשל סטודנט במקצוע אחד אי פעם"

פרשת רישיונות הרפואה המזויפים מארמניה הגיעה היום (ב') לדיון בכנסת שבו נחשף עוד טפח מרמת הלימודים הבעייתית במוסדות מסוימים בחו"ל. מנהל האגף לרישוי מקצועות הבריאות במשרד הבריאות, פרופ' שאול יציב, התריע: "אלפי ישראלים לומדים רפואה בבתי ספר שרמתם נמוכה מאוד, סכנה לרמת הרפואה בישראל".  

 

 

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף דנה בנושא בעקבות הפרשה שבמסגרתה נעצרו לאחרונה כ-40 רופאים ורוקחים בחשד שהשיגו את רישיונם במרמה בארמניה. חלק מהעצורים בפרשה עברו את בחינות ההסמכה של משרד הבריאות ועבדו בישראל.

 

 

בפתח הדיון התריע פרופ' שאול יציב, מנהל אגף לרישוי מקצועות הבריאות במשרד הבריאות על הסכנה שבלימודי הרפואה של ישראלים במוסדות מסוימים בחו"ל. לדבריו "יש כיום אלפי סטודנטים ישראלים לרפואה שלומדים בבתי ספר שרמתם נמוכה מאוד וזו סכנה לרמת הרפואה בישראל בעתיד".

 

פרופ' יציב חשף כי נסע לראות בעצמו את רמת הלימודים - ונחרד: "אני יודע זאת לא רק באופן תיאורטי, נסעתי לשם כדי לראות ממקור ראשון. באחד מבתי הספר לרפואה במולדובה לומדים 1,300 סטודנטים ישראלים ועוד מאות לרפואת שיניים ולרוקחות, לצד סטודנטים מקומיים וממדינות נוספות. בית חולים אחד של 600 מיטות נותן הוראה קלינית לכולם, זה בלתי אפשרי. הסטודנטים בקושי רואים חולים".

הארכת מעצר לרופאים, סטאז'רים ורוקחים אשר הציגו במרמה תעודות מארמניה (צילום: אפי שריר)
הארכת מעצר לאנשי רפואה שהציגו במרמה תעודות מארמניה(צילום: אפי שריר)


הארכת מעצר לרופאים, סטאז'רים ורוקחים אשר הציגו במרמה תעודות מארמניה (צילום: אפי שריר)
חשודים בפרשת תעודות ההסמכה המזויפות מארמניה (צילום: אפי שריר)
 

"גם מבלי להיכנס להיבטים לא-חוקיים אפשר לומר שהם לומדים מעט מדי וללא חשיפה לדברים החשובים ביותר. אם לא נפעל עכשיו, בעוד עשר שנים נצטרך להקים כאן ועדת חקירה שתבדוק את זה". על הלימודים בארמניה אמר: "בכל השנים שלומדים שם ישראלים לא היה סטודנט אחד שנכשל במקצוע אחד אי פעם. זה לא קיים. אין שם סטודנט אחד שהתחיל בשנה ראשונה וסיים בשנה שישית. רובם מגיעים מבתי ספר אחרים שבהם הם נכשלו, או שהיה להם יקר מדי".

 

פרופ' גדעון פרת, יו"ר המועצה המדעית בהסתדרות הרפואית, אמר: "אנחנו לוקחים את העניין הזה ברצינות רבה. חשוב לפתור את עוגמת הנפש שנגרמה לסטודנטים אבל השאלה היא המרכזית היא איך הולכים מכאן קדימה".

 

חווה קליין מהמועצה להשכלה גבוהה אמרה כי "המצוקה העיקרית להרחבת בתי הספר לרפואה בארץ היא המחסור במקומות להתנסות קלינית. יש לנו צוות ששוקד בימים אלה על מיפוי השדות הקליניים לסטודנטים מתוך רצון להגיע תוך שלוש שנים ל-950 סטודנטים בשנה במקום 750 היום, זאת אחרי גידול משמעותי של 300 סטודנטים בעשר השנים האחרונות. הגדלה נוספת היא פתיחת בית הספר הנוסף באריאל. זה אמור לענות על הצרכים שאותם קובע משרד הבריאות, מתוך רצון להגיע לשלושה רופאים לכל 1,000 נפש".

 

הדיון נערך לבקשת חברי הכנסת לאה פדידה, מסעוד גנאים, עיסוואי פריג' וסופה לנדבר. כמה חברי כנסת ערבים שלקחו חלק בדיון הביעו מחאה על מה שלדבריהם הוצג כמתקפה על כלל העוסקים במקצועות הרפואה מהמגזר הערבי. ח"כ עיסוואי פריג' אמר: "התעוררנו לכותרות על 'רישיון להרוג', אבל מי שלכאורה הניח את הנשק פה זו המדינה. אני מסכים שהיה כאן מחדל, אבל אתם (משרד הבריאות) שותפים לו. סטודנטים שקיבלו אישור מהמדינה לצאת וללמוד במוסדות האלה, סיימו את כל חובותיהם, את הבחינות ואת הסטאז' פתאום מוצגים שפושעים ולא מקבלים את הרישיון שמגיע להם. באיזה זכות משחקים כך ברגשות ומשלים צעירים והורים?".

 

ח"כ איימן עודה אמר: "אתם משנים את כללי המשחק באמצע המשחק. זה לא הגון וגורם עוול לסטודנטים ולמשפחות ששילמו הון עתק כדי שילדיהם ילמדו שם. אם אתם טוענים שלא לומדים שם או שלא תכירו במוסדות מלכתחילה וזה לגיטימי, או שתתנו את הרישיון במבחנים נוספים, אבל גם זה לא נעשה. החקירות, המשטרה, המעצרים באישון לילה וגם הכותרות הרועשות - כל אלה מטילים דופי במגזר הערבי כולו, שגם ככה סובל מקושי תעסוקתי".

 

ח"כ אחמד טיבי, רופא במקצועו הוסיף "המשטרה יצאה במבצע לילי, לא נגד סוחרי סמים או רוצחים חמושים. לא נגד מאפיה או כנופיות אלא נגד רופאים, חלקם נלקחו מהמחלקות. אם יש רופא או בוגר שזייף תעודה, לא עבר בחינה ועבר על כללי המוסר והחוק - יש להתמקד בו ולהעניש אותו. גם אני לא רוצה שמי שזייף יטפל בילדיי, אבל מדובר במקרים בודדים".

 

לדברי ח"כ טיבי, "לא עשרות מקרים, לא 'הרופאים הערבים'. רופאים ורוקחים ערבים הם מיטב אנשי המקצוע בארץ והם מקור של גאווה. אני עצמי למדתי רפואה באוניברסיטה העברית ואני מסכים שבתי הספר בארץ טובים יותר מאלה שבאותן מדינות שצוינו כאן, אבל אני גם מכיר אישית מספר רופאים שלמדו בארמניה ובמולדובה והם רופאים מצוינים".

  

המשתתפים בדיון העלו הצעות להתמודדות עם הנושא של לימודי רפואה בחו"ל, בהן הרחבת ההיבטים הקליניים של קורס ההכנה לבחינות ההסמכה ושל הבחינה עצמה.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף אמר לסיכום: "אני מצטער כאזרח וגם כחבר כנסת על האופן שבו המשטרה טיפלה בנושא אל מול הסטודנטים והרופאים. עם זאת, עתיד הרפואה בישראל חשוב מאוד לכולנו ולכן נמשיך לעסוק בנושא בוועדה ולבחון איך מתמודדים עם המצב הקיים ומוודאים שכל רופא או איש מקצועות הרפואה שעובד בישראל יהיה בעל ההכשרה הטובה ביותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
העצורים בפרשת התעודות המזויפות מארמניה
צילום: אפי שריר
מומלצים