שתף קטע נבחר

נחשף תיעוד נוסף ממנהרה בצפון, חיזבאללה ניסה לחסום את התוואי

יום לפני הדיון במועצת הביטחון של האו"ם, חשף צה"ל תיעוד נוסף ממנהרת טרור התקפית של חיזבאללה. בסרטון נראה כי המנהרה הזו נבנתה בצורה שונה הכוללת דיפון מבטון ולא רק סלע טבעי. בצה"ל מעריכים כי מחבלי הארגון ניסו לחסום את התוואי לפני תחילת המבצע

 

 

  

צה"ל מפרסם הבוקר (יום ג') תיעוד נוסף ממנהרת טרור של חיזבאללה. בתיעוד זה, שנחשף יום לפני הדיון במועצת הביטחון של האו"ם שיתקיים לבקשת ישראל, נראית שיטת בנייה שונה למנהרה הכוללת דיפון מבטון. במנהרות שנחשפו לפני כן היו הדפנות חצובות בסלע. בצה"ל מעריכים כי מחבלי הארגון ניסו לחסום את התוואי לפני שמבצע "מגן צפוני" יצא לדרך.

תיעוד מתוך מנהרת טרור התקפית שאותרה על ידי לוחמי צה
תיעוד מתוך מנהרת טרור שאותרה על ידי לוחמי צה"ל(צילום: דובר צה"ל )
 

במהלך הימים האחרונים איתרו לוחמי צה"ל כמה מנהרות טרור התקפיות של ארגון חיזבאללה, שחצו לשטח מדינת ישראל. בצה"ל אומרים כי המנהרות, כמו אלה הנוספות המצויות עתה בתהליכי חשיפה, גלויים וחשאיים, לא מהוות איום על תושבי ישראל ומידע סדור בנושא הפעילות נמסר כל העת לראשי הרשויות בצפון. "מרגע חשיפתן של מנהרות הטרור פועלים לוחמי צה"ל ללמידה שלהן באמצעים שונים הכוללים יכולות צילום ומחקר לצד מלכוד המנהרות. המאמץ לחשיפה ונטרול מנהרות הטרור נמשך כפי שתוכנן".

 

פעולות ביטון המנהרה על ידי אנשי חיזבאללה התרחשו באחת המנהרות שצה"ל עדיין לא מתיר לפרסם את מיקומה, אך לפי פרסומים לבנוניים מהשבועיים האחרונים, צה"ל חפר לצורך איתור מנהרות נוספות לא רק ליד מטולה, אלא גם סמוך לזרעית בגזרה המערבית של גבול לבנון ובאצבע הגליל, במובלעת רקפת שמקבילה ליישוב יפתח.

  

אתמול פרסמה רשת CNN תיעוד מתוך אחת המנהרות:

 

 

יום לפני הדיון שייערך לבקשת ישראל במועצת הביטחון של האו"ם בחשיפת מנהרות הטרור של חיזבאללה בגבול לבנון, טען הבוקר בכיר לשעבר בממשל בביירות כי הימצאות נשק מתחת לאדמה לא מהווה הפרה להחלטה 1701.

 

בריאיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט", שיוצא לאור בלונדון, אמר שר ההסברה לשעבר בממשלת לבנון טארק מטרי כי "הסעיף בהחלטה שמגדיר שלא יהיה נשק דרומית לנהר הליטני, למעט זה שבידי צבא לבנון ויוניפי"ל, לא מתייחס לנושא באופן ישיר. אם אין נשק למראית עין מעל האדמה, ואם הנשק הזה נמצא מתחת לאדמה, אז הוא לא נראה ועל כן הוא לא קיים".

תיעוד מנהרה של חיזבאללה (צילום: CNN)
מתוך התיעוד של CNN(צילום: CNN)

במקביל, מקור שמעורב בשיחות העוסקות בפעילות צה"ל בגבול לבנון אמר לעיתון כי הסעיף שעליו הכריזה מועצת הביטחון של האו"ם עם סיום מלחמת לבנון השנייה הופר כבר למחרת אישורו, גם מהצד הישראלי וגם מהצד הלבנוני.

 

לדברי המקור, "חיזבאללה וכלי התקשורת שלו סיפרו שההסכם המדובר מהווה קונספירציה נגדו, ואז משמרות המהפכה התפרסו בדרום לבנון ולא שיתפו פעולה עם הצד הלבנוני, שביקש מהצד האיראני לדווח על פעולותיו".

 

בעיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, נטען הבוקר כי לבנון סירבה להיענות לבקשות ישראליות שהועברו דרך ארצות הברית לסייע בחשיפת מנהרות.

 

בדיווח נטען כי ישראל פנתה לאמריקנים כדי להפעיל לחצים על צבא לבנון לחשוף מנהרות ולהשמיד אותן בשיתוף עם כוחות יוניפי"ל. מקור דיפלומטי אמר לעיתון כי לבנון הדפה את הבקשות, וסירבה לעסוק בכך.

 

עוד נאמר בדיווח כי "במידע שישראל מעבירה לכוחות הבינלאומיים צוין כי היא מתקשה לבצע חפירה באופן שהייתה רוצה, לנוכח ההתנהלות של צבא לבנון באזור".

 

מבצע מגן צפוני (צילום: דובר צה
פעילות כוח צה"ל בגבול לבנון(צילום: דובר צה"ל)

מבצע מגן צפוני (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

מבצע מגן צפוני (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

ביוניפי"ל אישרו אמש את קיומן של ארבע מנהרות שנחפרו באחרונה מלבנון וציינו כי שתיים מהן חצו את הקו הכחול מלבנון לשטח ישראל. לפי כוח האו"ם, מדובר בהפרה של החלטה 1701.

 

בצה"ל הפכו את אחת המנהרות למוקד עלייה לרגל עבור גורמים בינלאומיים, נספחים צבאיים ושגרירים, כחלק מהלחץ שישראל מפעילה במישור המדיני על מנת להכריח את צבא לבנון לפעול לנטרול המנהרות בשטח הלבנוני, לבל צה"ל יעשה זאת - פעולה שבהכרח עלולה לגרור תגובה תקיפה של חיזבאללה נגד יעד ישראלי. בצה"ל מעודדים מהפרי המשמעותי הראשון שנשא לחץ זה, בדמות ההודעה הרשמית והראשונה של יוניפי"ל שלפיו אכן נחפרו שתי מנהרות חוצות גבול מלבנון לישראל.

 

האו"ם, שעוקב מקרוב ובשטח אחר הפרשה ומפקח למעשה עם יישום החלטת האו"ם 1701 שחתמה את מלחמת לבנון השנייה וקבעה שחיזבאללה ייסוג באופן קבוע את מצפון לנהר הליטני, ובדרום לבנון יישאר רק הצבא הרשמי המקומי, לא ציין בהודעתו אתמול שחיזבאללה עומד מאחורי חפירת המנהרות, על אף שהאצבע המאשימה של ישראל הייתה מהיום הראשון מופנית לארגון הטרור השיעי, לרבות הוכחות וסרטונים שהוצגו בנושא.

 

יחד עם זאת, בצה"ל הקפידו להטיל את האחריות על הנעשה בצד השני של הגבול על ממשלת לבנון, ודרשו ממנה, באמצעות יוניפי"ל, לפעול להריסת המנהרות מפתחיהן.

 

בתחילת השבוע מסר צה"ל כי כוחותיו איתרו מנהרת טרור התקפית רביעית, שחצתה משטח לבנון לשטח ישראל. לפי ההודעה, המנהרה אותרה בסוף השבוע. "תוואי המנהרה נמצא בשליטת צה"ל ואינו מהווה איום. הודעה בנושא נמסרה לראשי הרשויות הרלוונטים", נאמר בהודעת דובר צה"ל.

 

בצה"ל מסרו כי התוואי, כמו יתר התוואים, מולכד על ידי צה"ל וכל מי שייכנס אליו מצדו הלבנוני מסכן את חייו: "צה"ל פועל בשעות אלה לביצוע תהליך מחקר על תוואי המנהרה, במקביל להמשך מימוש הפעולות בתוואים השונים על פי תוכנית. האחריות על חפירת המנהרות משטח לבנון מוטלת על ממשלת לבנון. מדובר בהפרה חמורה של החלטה 1701 וריבונות מדינת ישראל".


פורסם לראשונה 18/12/2018 10:28

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
בתוך מנהרת חיזבאללה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים