שתף קטע נבחר

אחרי קיפאון של חודשים: בכנסת יחזרו לדון בחוק הגיוס

הדד ליין של בג"ץ לחקיקת חוק הגיוס נקבע ל-15 בינואר, וביום שלישי הקרוב הנושא יגיע לדיון בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אמסלם, שכבר ביקש מחברי הכנסת להעביר את הסתייגויותיהם לחוק. ביהדות התורה עדיין מתנגדים לחוק

אחרי חודשים של קיפאון בדיונים על חוק הגיוס, צפויה להתכנס ביום שלישי הוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך הנושא בראשות ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), שכבר ביקש מחברי הכנסת להעביר את הסתייגויותיהם לחוק עד יום שני. לפי הוראת בג״ץ, הליך החקיקה צריך להסתיים עד ה- 15 בינואר.

הפגנות החרדים נגד הגיוס (ארכיון) (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
הפגנות החרדים נגד הגיוס (ארכיון)(צילום: ירון ברנר)

 

בלעדי ל-ynet: נתוני גיוס החרדים נחשפים

 

חוק הגיוס עבר בשנים האחרונות כמה גלגולים ואינספור ניסיונות מצד המערכת הפוליטית לייצר נוסחה שלא רק תעמוד במבחני השוויון שהציב בג"ץ, אלא מחד תאפשר לחרדים לחיות איתה בשלום ומאידך לא תעורר התקוממות של הציבור החילוני.

  

הנוסחה האחרונה שיזם שר הביטחון היוצא אביגדור ליברמן, בשיתוף עם גורמי הצבא, אמורה הייתה להוות אקורד סיום לתהליך המורכב, שהפך לכאב ראש קואליציוני בכל פעם כשעלה לסדר היום. הנוסח הנוכחי אמור היה להיות מקודם בכנסת לפני פרישת ליברמן ובתמיכת יש עתיד, שסברו שמדובר שהחוק טוב ועל כן יתמכו בו מהאופוזיציה כל עוד לא ייעשו בו שינויים.

 

החוק קובע יעדי חובה לגיוס חרדים לצה"ל, שמבוססים בשלב ראשון על נתוני הגיוס הקיימים כיום ממילא בחברה החרדית. יעדי הגיוס על פי המתווה הקיים עולים בהדרגה וכוללים סנקציות כספיות לישיבה שלא תעמוד ביעדים רק במקרים קיצוניים.

 

מהו חוק הגיוס החדש ()

עם זאת, בחלק מסיעת יהדות התורה, ובעיקר בקרב סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, עדיין קיימת התנגדות לחוק בשל המסר שהוא מעביר ולפיו ישנה חובת גיוס לבחורי ישיבות לומדי תורה.

 

ליצמן אמר לאחרונה כי לא יתמוך בחוק ולא יצביע בעדו, אולם לא ברור האם יפרוש מהממשלה במצב שבו יעבור שלוש קריאות. אם חלק מסיעת יהדות התורה לא תתמוך בחוק כשיגיע למליאה, עלולה הקואליציה המונה 61 חברי כנסת בלבד להיתקל בבעיה של רוב להעבירו.

 

במקרה כזה, יסתמכו בקואליציה על תמיכת האופוזיציה - מצד אחד סיעת ישראל ביתנו שמחויבים לחוק אותו יזם ראש המפלגה, ומצד שני, מפלגת יש עתיד שהודיעו גם הם שמדובר במתווה טוב. 

ח"כ מיכל רוזין (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ח"כ מיכל רוזין(צילום: גיל יוחנן)
 

ח״כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה היום כי "הקואליציה בחגיגות טרום בחירות של מכירת חיסול המדינה בחקיקת חוקים שלא מועילים לכלל הציבור הישראלי. הגיע הזמן לדון לעומק בסוגיית הגיוס לצה"ל. חובות וזכויות לא נמדדות רק על פי שירות צבאי. גיוס חרדים מרע את קידום הנשים בצבא, שמדי יום נדחקות החוצה, מודרות ומוגבלות בקיומן ובקידומן עבור גחמות הדתיים. הציבור החרדי זקוק לסיוע ותמרוצים בכדי להצליח להשתלב בשוק התעסוקה, ואת הגיוס לצה״ל יש לעשות באופן מושכל שישרת את האינטרסים של צה״ל מחד, ואת כלל קבוצות האוכלוסיה השונות בישראל, מאידך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הפגנות חרדים נגד הגיוס (ארכיון)
צילום: ירון ברנר
מומלצים