שתף קטע נבחר

מחאת "האפודים הצהובים": מאות הפגינו מול קריית הממשלה

המחאה נמשכת: ברקע גל ההתייקרויות מאות הפגינו הערב מול קריית הממשלה בתל אביב, וחסמו את צומת עזריאלי למשך שעה. יו"ר התאחדות הסטודנטים בהפגנה: "אנחנו צריכים להיות ברחוב, שהממשלה תראה את כל הקבוצות באוכלוסייה ולא רק את הטייקונים והמונופולים"

חלק מהחברות שתכננו להעלות מחירים התקפלו - אבל המוחים דורשים לעצור את גל ההתייקרויות במשק לחלוטין: מאות מפגינים התייצבו מול קריית הממשלה בתל אביב וחסמו הערב (שבת) את צומת עזריאלי למשך שעה, כחלק ממחאת "האפודים הצהובים" נגד עליית המחירים ויוקר המחיה.

 

  

"מעמד הביניים הולך ונשחק - רק החזק שורד"

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, אמר בהפגנה: "אנחנו באים להפגין היום כי ראינו את הזעם בציבור בעקבות עליית המחירים המטורפת בכל תחומי החיים. אנו כסטודנטים חווים את זה בעצמנו ומביעים את הסולידריות עם כל קבוצות האוכלוסייה בישראל. אנחנו צריכים להיות ברחוב, שהממשלה תראה את כל הקבוצות באוכלוסייה ולא רק את הטייקונים והמונופולים ושל מי שיש לו". שפע אף פנה לשר האוצר משה כחלון ואמר: "אנחנו לא נקבל פלסטרים, תהיה אמיץ ותעשה מהפיכה".

 מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
מחאת האפודים הצהובים. צומת עזריאלי נחסם(צילום: מוטי קמחי)

הפעיל החברתי דוד מזרחי, מיוזמי מחאת האפודים הצהובים, הוסיף: "יותר מדי שנים אכלנו קש ושתקנו. מיום ליום קשה עד בלתי אפשרי לחיות. מעמד הביניים הולך ונשחק. רק החזק שורד. הערב אנחנו זקופי קומה. אוכל, קורת גג, רפואה וחינוך - בשביל מה יש לנו מדינה אם לא לספק את הצרכים הבסיסיים האלו?".


 מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

  

 

 מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)
עמית כהן בת ה-15 מארגון הנוער "לתת" אמרה: "תמיד הפריע לי שיש ילדים שלא מחכה להם ארוחה חמה ושלא הולכים לחוגים. לנוער צריך להיות אכפת מיוקר המחייה כי עוד כמה שנים נהיה אחראים על חיינו. אני פה למען ילדים כמוני שאין להם סיכוי. יש מעל מליון ילדים עניים, אתם יודעים מזה? ילדים שהולכים לישון רעבים. למה ממשלת ישראל לא בולמת את עליית המחירים במשק?".

 

"קבוצה קטנה לקחה את העוגה והשאירה פירורים"

ציונה, בת 75 מאשדוד אמרה לקהל: "הגעתי היום בשבילכם כדי שלא תגיעו לגיל שלי ותעברו מה שאנחנו עוברים. לא רצינו להגיע למצב כזה שנבקש נדבות. תנו לנו מה שמגיע לנו".

 

הפעילה החברתית אור-לי ברלב הוסיפה: "אני וחבריי נלחמנו נגד שוד הגז, והרוב לא הבינו על מה מדובר. זה גז שממנו מייצרים חשמל. ניסינו להסביר שמתווה הגז הושג בדרכים נכלוליות. קבוצה קטנה לקחה את רוב העוגה והשאירה לכם פירורים".

 

עידית הראל מר"ג אמרה ל-ynet: "אני מגיעה להפגין כל שבת בפ"ת וברחבת הבימה. אני וחברותי לא יכולות לשבת בבית. מה זאת אומרת נגד מה אני מפגינה? נגד השחיתות כמובן. והיום גם נגד יוקר המחיה. אנחנו מחרימות את אסם". חברתה אלישבע גור אריה הוסיפה: "אנחנו באות כי יש לנו ילדים ונכדים. אי אפשר לשבת בבית".

 

ליסה פודולסקי, סטודנטית לרפואה, חילקה אפודים צהובים לבאים. "באתי להפגין נגד המונופולים. נגד דואופול הבנקאות. אני גם מחרימה חברות מזון. אסם שנים אני לא קונה. ולא מכניסה הביתה מותגים. אני מחפשת סיבה לא לרדת מהארץ".


 מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

הפגנה פוליטית?

פעילי האפודים הצהובים מוחים בישראל כשבוע, במטרה להשיג אפקט דומה לזה שחוללה מחאת האפודים הצהובים שפרצה בצרפת. זו מחאה מאורגנת, בשיתוף אגודת הסטודנטים ויש לה גם מערך יחסי ציבור בתשלום (דרך תנועת "הברית הישראלית").

 

בהודעה שקדמה להפגנה הערב צוין כי "הציבור כבר רושם הישגים: שובו של נושא יוקר המחיה למרכז סדר היום, התקפלות אסם בתוך שלושה ימים מול חרם הצרכנים שהכרזנו, יצירת לחץ בקרב חברות המזון כולן ובמשרד האוצר ובממשלה. הציבור מבין שיש לו כוח. הציבור גם אינו מאמין לשר האוצר שזורה חול בעיניו. הציבור מבין שמורחים אותו עם פתרונות שהם הצגה, ולכן אנחנו יוצאים שוב לרחוב ומעלים הילוך".

 

לדברי המפגינים, הדרישות שלהם היא בראש ובראשונה לעצור לחלוטין את כל ההתייקרויות, ובהמשך לערוך טיפול עמוק בבעיות יוקר המחיה במדינה.

 

 מחאת האפודים הצהובים בקריית הממשלה בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

שי כהן, פעיל חברתי וממייסדי ארגון כוח לעובדים, נמנה עם מארגני ההפגנה. לדבריו, "יצאנו בסך הכול לפני כשבוע למחאה בעקבות גל ההתייקרויות בדרישה שהממשלה תבלום אותו מיידית. כחלון יצא בהצהרות כאילו השלב הראשון בוצע ונבלם אבל העובדות מראות אחרת. ולכן חשוב לנו להמשיך את גל המחאה. השכבות הנמוכות נפגעות באופן הכי חמור להתייקרויות האלו".

 

בנוגע לטענות שלפיהן ההתארגנות למחאה היא פוליטית, אמר כהן: "אני חבר מפלגת העבודה אבל יש אנשי ליכוד רבים ששותפים לנו וחלקם מפגינים עם האפוד הצהוב. יש אנשים ממפלגות אחרות. המטה שמארגן הוא מכל הקצוות. האפוד הצהוב מסמל לדבר אחד - המדינה תפעל עבורנו, רמת המחירים בישראל בלתי אפשרית לכל אחד".

 

ההפגנה התקיימה ימים אחדים לאחר ששר האוצר משה כחלון לחץ על כמה חברות לעצור את העלאת המחירים ואף הבטיח לפני כמה ימים בריאיון ל-ynet לבלום את העלייה במחירי החשמל.

  

לפני שמונה ימים השתתפו כ-600 בני אדם בהפגנה הראשונה של "האפודים הצהובים" סמוך לקריית הממשלה בתל אביב. עשרה מפגינים נעצרו אז בעימותים עם שוטרים. בין הקריאות שנשמעו: "לא נוותר", "עד כאן". על הממשלה: "מאפיה", ו-"זה שוד".

 


פורסם לראשונה 22/12/2018 19:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מחאת האפודים הצהובים
צילום: מוטי קמחי
מומלצים