שתף קטע נבחר

יו"ר הקואליציה: "הדיונים על חוק הגיוס יתקיימו גם בלי החרדים"

ח"כ דודי אמסלם אמר כי הדיונים שצפויים ביום שלישי בנוגע לחוק יתקיימו גם ללא נוכחות הנציגים החרדים. מוקדם יותר היום אמר נציג יהדות התורה, ח"כ מקלב, כי לא ייקח חלק בדיונים. יהדות התורה: "בקואליציה כבר החליטו על הנוסח, זה בזבוז זמן"

יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם התייחס הבוקר (א') לדיונים בנוגע לחוק הגיוס שצפויים ביום שלישי, ואמר כי "גם אם החרדים יחרימו את הדיונים – נקיים אותם". תאריך היעד שנתן בג"ץ לממשלה לטובת חקיקת חוק גיוס חדש הוא ה-15 בינואר.

דיון במליאה כנסת (צילום: אוהד צויגנברג)
ח"כ דודי אמסלם(צילום: אוהד צויגנברג)

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס (ליכוד) אמר גם הוא כי "בכוונת ראש הממשלה להביא לקריאה שנייה ושלישית את חוק הגיוס ככתבו וכלשונו. מקווים שמי שהצביע בקריאה הראשונה - יצביע בשנייה ובשלישית. אנו מקווים שנצליח לשכנע את החרדים שהוא טוב גם להם. אם זה לא יקרה - ישנה אפשרות שהולכת וגוברת שהבחירות יקרו בחודש מאי. אבל לא הייתי פותח יומנים". 

 

גם השרה מירי רגב התייחסה לחוק הגיוס: "כדאי לחרדים שהחוק הזה יעבור ופעם ראשונה שהחוק יסדיר את גיוס החרדים אחרי שישבו שלוש או ארבע שנים".

 

 

מהו חוק הגיוס החדש ()

 

מוקדם יותר היום אמר נציג יהדות התורה, ח"כ אורי מקלב, בוועדה המיוחדת שהוקמה לטובת קידום חוק הגיוס, כי לא ישתתף בדיונים הצפויים להתקיים על החוק. ביהדות התורה הסבירו כי בשל העובדה שבקואליציה כבר החליטו איזה נוסח יאושר סופית, אין טעם לקחת חלק בדיונים ומדובר ב"בזבוז זמן".

 

יאיץ את הקדמת הבחירות?

חוק הגיוס עבר בשנים האחרונות כמה גלגולים ואינספור ניסיונות מצד המערכת הפוליטית לייצר נוסחה שלא רק תעמוד במבחני השוויון שהציב בג"ץ, אלא מחד תאפשר לחרדים לחיות איתה בשלום ומאידך לא תעורר התקוממות של הציבור החילוני.

 

הפגנה מחאה חרדים בני ברק גיוס צה
הפגנה של חרדים בבני ברק נגד הגיוס לצה"ל(צילום: צביקה טישלר)

הפגנה מחאה חרדים בני ברק גיוס צה
(צילום: טל שמעוני)

הפגנה מחאה חרדים בני ברק גיוס צה
(צילום: צביקה טישלר)

הנוסחה האחרונה שיזם שר הביטחון היוצא אביגדור ליברמן, בשיתוף עם גורמי הצבא, אמורה הייתה להוות אקורד סיום לתהליך המורכב, שהפך לכאב ראש קואליציוני בכל פעם כשעלה לסדר היום. הנוסח הנוכחי אמור היה להיות מקודם בכנסת לפני פרישת ליברמן ובתמיכת יש עתיד, שסברו שמדובר שהחוק טוב ועל כן יתמכו בו מהאופוזיציה כל עוד לא ייעשו בו שינויים.

 

החוק קובע יעדי חובה לגיוס חרדים לצה"ל, שמבוססים בשלב ראשון על נתוני הגיוס הקיימים כיום ממילא בחברה החרדית. יעדי הגיוס על פי המתווה הקיים עולים בהדרגה וכוללים סנקציות כספיות לישיבה שלא תעמוד ביעדים רק במקרים קיצוניים.

 

אחרי פרישתו של שר הביטחון ליברמן, המדינה פנתה לבג"ץ וציינה כי ההתפטרות של ליברמן הובילה ל"זעזוע בקואליציה". המדינה הוסיפה עוד כי "במצב הקיים לעת זו אין רוב בקואליציה לנוסח החוק שגובש על ידי מערכת הביטחון ואשר עבר בקריאה ראשונה".

 

מאז פרישת ליברמן ודרישתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד להצהיר פומבית שכספי הסנקציות לא יגיעו לישיבות בדרך אחרת, הבינו בקואליציה שיהיה קשה להעביר את החוק במציאות שנוצרה ובשל כך גם הגיעה בקשת הדחייה הנוספת מבג"ץ. התקופה הקצרה מאוד של ארכה שניתנה לצורך חקיקה (עוד כשלושה שבועות מהיום) עלולה לגרום לכך שהמערכת הפוליטית תתקרב מהר יותר לבחירות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ
ח"כ דודי אמסלם
צילום: יואב דודקביץ
מומלצים